• malre

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej

Får man gå med här?

Ska starta IVF 2 nästa vecka när mensen kommer, korta protokollet som sist. Går på Carlanderska i Göteborg 

• malre
    ivfbullen skrev 2016-04-11 13:39:06 följande:
    Välkommen!

Kommer du att köra med menopur då?
    Roligt att vi blir fler här!
    Nej, gonal f. Precis som sist. Jag fick ut 13 ägg sist, 6 befruktades (Om jag komemr ihåg rätt....) blev två blastocyster. En till mig en till frysen.. men tyvärr ingen som ville stanna kvar
  • malre
    Marre22 skrev 2016-04-18 06:51:11 följande:

Provi87 - ja ungefär så - att tidigt kunna se om ägget är bra/mindre bra, plus att Falun är duktig på Intralipider.

Hej Marre 22

En fråga bara. Vad gör dessa intralipider egentligen? Vad är deras funktion? Hoppas mötet går bra och att du får den hjälp du behöver.
  • malre

Hej tjejer

Jag börjar med sprutor i slutet på veckan/helgen. Mensen borde komma då.

detta är vårt andra försök och jag ser fram emot den.

Jag förstår att många av er är ledsna/trötta/besvikna på att vi måste "tillverka" barn på det här sättet, jag har också kännt så, men nu är jag mest tacksam över att kunna få hjälp. Jag varken känner mig som en försökskanin, att detta är onaturligt eller är besviken över att bebis inte kommer bli gjord av "passion" :). Passionen har vi ändå, vi försöker ta hand om varandra och leva som vanligt så gott det går. 
    Under sjävna IVF försöken så är livet självklart intensivt, oromantiskt och fokus på bebis, men vi stressar inte mellan försöken och ger oss lite andrum.

Hur vi komm till den här punkten, vet jag inte, det bara blev så. Men i början bröt jag ihop vid varje mens. På något sätt har vi accepterat att detta är vårt öde och när vi väl får en bebis så känner vi att allt kommer vara värt det. Själv tänker jag att allt det här bara är försmak på livet med barn sen när man aldrig kommer kunna slappna av och inte oroa sig för den lilla.

Jag hoppas ni kan finna tröst på något sätt i era liv och att graviditeten kommer snart

Kram på er alla

• malre
    Marre22 skrev 2016-04-18 08:08:59 följande:

Som jag förstått det utan att veta till hundra procent, får som sagt mer info på fredag - så har det ett samband med de s.k NK-killers, alltså kroppens egna immunförsvar som för vissa blir för aktivt när ett embryo ska fästa.

Om någon annan har bättre info får ni gärna fylla på...

Jag har också för mig att det har med immunförsvar att göra...
    Vi blir ju aldrig gravida, varken med IVF eller naturligt fast man inte hittat några fel på oss.
    Jag är typ aldrig sjuk, misstänker nästar att jag har för bra immunförsvar....såg i nån tråd att de pratade om immunförsvar och de här lipiderna. 

uppdatera gärna vad de säger och när man ska testa med IVF och dessa lipider
  • malre
    KaosArt skrev 2016-04-18 09:37:59 följande:
    Jag ska ju också vara med i den studien och så som jag fick förklarat för mig så är kn-celler en del av immunförsvaret och är de för starka/för många så har ägget svårare att fästa samt att man har större risk för missfall. Det blir ju som en infektion när embryot fäster och då går immunförsvaret på det. Det är ju ändå vävnad som inte hör till ens kropp som fäster in.

Jag kommer att få ett dropp då när jag gör återföringen som ska sänka immunförsvaret, blir man gravid så gör man det två gånger till vid olika tillfällen. :)

Jag tror mycket på att detta kan vara något som kan hjälpa många. För mig låter det lågiskt.
    Ja men vad spännande! Hoppas det hjälper er

hade ni också missfall i bagaget? Vad är anledningen till att de testar det på er?
  • malre
    finee skrev 2016-04-18 18:45:44 följande:

Marle - spännande att du ska börja i helgen. Vilken dos ska du ha? Är någonting ändrat jämfört med första försöket? När gjorde ni det? 

!

Hej

Jag ska få min mens torsdag eller fredag. Då ska jag ringa in och få exakt startdag och dos. Jag tror inte de ändrar på något då det blev bra resultat första gången vi gjorde ivf i november. 13 ägg plockades och 6 befruktades. Blev tillslut 2 fina blastocyster som jag fick tillbaka, en färsk en fryst. Men det tog sig ju inte.
    Jag hade gärna velat testa intralipid, men min klinik erbjuder inget sånt.
  • malre

Vi fick två blastocyster då, en till oss en till frysen. Så vi har fått två återföringar. Efter färsk försöket så " vilade" vi en månad. Ena månaden så kom inte min äl då fick vi vänta en till innan det var dax för FET. Så vi har liksom inte "slappat" men inte stressat heller ;)

provi87 skrev 2016-04-19 17:33:49 följande:

På trosdag börjar jag med sprutor, fick mens igår. Min man frågade om jag var ledsen över att det inte blev något denna gång heller, men det hade jag ju förutsatt att det inte skulle bli så blev bara glad att jag kan starta sprutorna nu snart. Känns väldigt spännande.

Maire - hur kommer det sig att det är ett ganska långt glapp mellan ert första och andra IVF? Om ni gjorde det i november menar jag, du måste inte svara. 

• malre
    KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1START v,17.

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF-start ca 5:e maj.

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4. 

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)

Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4.

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång 
    IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet
  • malre
    KaosArt skrev 2016-04-22 09:17:31 följande:

Marre22- önskar dig också lycka till idag! :)

Provi87 - skönt att få vara igång! Är lite spänd inför att ta sprutor men de kanske inte är så farligt :) jag är verkligen super otålig nu på att så få starta!

Harvester - lycka till till dig med på ul idag! :) håller tummarna för att blåsorna växt på sig.

Marle - har mensen kommit igång nu? Så du får starta igång :)

Ja,på lördag börjar jag.
    Sprutorna (för min del får jag tillägga) kändes inte alls, kanske lite när man tog den första orgalutran eller vad den nu hette, men senare inte ens den. Inga blåmärken och annat
    Äggplocket i sig var jag också supernervös inför, men det gick så mycket bättre än jag trodde. Det känner jag inte större ångest inför nu. Mest orolig att man inte ska få bra ägg som vill befruktas. Men det får vi ta då.
    Det jag tyckte var jobbigast var att vara svullen och konstans kissnödig mot slutet hehe, samt litinus! OMG vilken kladd det avr i trosorna i över två veckor. Bindor varje dag, bläää för det
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj