• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt

Hej ivfbullen!

Kul att du svarade, har sett att det finns några trådar men de flesta verkar redan vara igång och mitt i behandlingen , så därför ja startade en nu. Hoppas någon fler hoppar på :)

Läste lite på,din blogg, beklagar ditt ma, hoppas den lille klarar sig denna gång. Spännande att vara framme vid ruvningen. Hämtade mina läkemedel igår så nu är jag redo! Men som sagt ca2,5 veckor tills jag får börja.

• KaosArt
    finee skrev 2016-04-08 19:30:54 följande:

Hej på er!

Kul med en ny tråd för IVF:are i maj!

KaosArt - det kunde ha varit jag som har skrivit trådstarten! Ska förmodligen också börja IVF v 17, eller 18 beroende på kort eller långt protokoll, vi är också oförklarligt barnlösa, det är första IVF:en, vi ska göra den på IVF-kliniken i Falun och vi ska nog också vara med i den där intralipid-studien. Nästa vecka ska vi dit på ett möte och diskutera igenom allt. Känns nervöst. Och hoppfullt - äntligen en ärlig chans att kunna få bli gravid. Samtidigt är jag livrädd att det här heller inte ska funka.

Låter tufft Ivfbullen med ett MA. Håller tummarna att den här omgången går bättre. Är det en blastocyt eller 2/3-dagars du ruvar på? När har du testdag?

Hur gamla är ni? Jag är 28, fyller 29 och vi har försökt i ett par år.

Kramar och ha en trevlig fredagskväll.

Hej!

Vad kul att du skrev :) extra kul att det är så lika för oss. Eller ja kul och kul, kul för oss är det väl inte, men kul att fälla varandra.

Fick super bra bemötande i Falun, alla var jätte trevliga och omhändertagande. Man kände sig verkligen välkommen så det kommer nog att gå bra :) jag frågade lite om långt/kort protokoll, de sa då att de nästan alltid använder kort om det inte är någon speciell omständighet typ endometrios.

Ja nu känns det som att vi äntligen ska få en riktig chans till graviditet, men samtidigt om "sista steget", och rädslan för att det inte ska fungera kryper på. Men jag ska försöka fokusera på det positiva än så länge så får vi ta det sen om vi nu kommer dit.

Vart i sverige bor ni? Ja som du såg så är jag 28 fyller också 29 i år :)

Kram
  • KaosArt
    ivfbullen skrev 2016-04-08 15:14:36 följande:

Tack för ditt beklagande! Ja det var tufft. Min lilla ängel, helt enkelt born into heaven <3

Men nu får vi hoppas på att denna är lite mer envis och väljer att stanna :)

Ja jag hoppas fler hoppar på här!

Ett tips när det gäller läkemedeln! Det går ju på högkostnadsskyddet. Försök att hålla koll på när din period började så att du kan ta ut allting innan det har gått 1 år.

Jag fick betala om allt igen eftersom de hade räknat mitt högkostnadsskydd från den gången jag fick en ynklig recept mot en hosta för 200kr. Irriterande att jag inte tänkte på det, hade då tagit ut allt jag hade innan en ny period startade.

Men nu hoppas vi på att dessa läkemedel du har tagit ut är de enda du kommer att behöva <3

Ja verkligen, håller mina tummar för dig och den lille! :)

Vilket bra tips! Det hade jag inte ens tänkt på, det måste jag kolla upp. Ja om jag behöver de vill säga ;)

Otåligt att vänta på testdag ;) hehe

Läste ditt inlägg ovan om att "orsaken" beror på din man, låter så himla knas att läkarna inte vill årgärda det då det verkar mycket enklare än att genomgå ivf. Men ja som du skrev så inriktar sig vården mest på oss kvinnor. Dumt.
  • KaosArt

Finee - jag hade 1,2 i amh värde, vilket jag förstår är lite lågt för min ålder. Men i Falun sa de att de inte är något som ska påverka våra chanser, men ja blir ju ändå lite orolig.

Ja känns bra att vi fick köra korta, så helaprocessen inte blir så utdragen. När vi var där på konsultation så var jag på cd 3 men fick veta att man måste börja på cd 2 så blev lite frustrerad då. Hehe blev så lång "väntetid" på att få starta. Men samtidigt tror de var bra att vi fick förbereda oss lite. Har beräknad mens tis-ons vecka 17 , räknar dagarna nu. Lite otålig. När har du bm?

Vi bor i Västernorrland så vi har en bit att åka, hehe. Men vad gör man inte ;)

När skulle ni på konsultation?

Ivfbullen- gud vad frustrerade det måste vara för er att bli ignorerade på det sättet! Men det borde vara höga chanser för er att lyckas eftersom de inte hittat något "problem"hos dig och att han har spermier som har bra kvalité eller?

Vet du vad det är som gör att du har så oregelbunden mens cykel?

• KaosArt

Finee - Jag kommer att börja med menopur 225 IE. Har ingen koll alls på om det är en "hög" eller "låg" dos, såklart är ju doserna väldigt individuella. Men vissa är ju mer lättstimulerade som jag förstår, återstår att se hur det är för mig.

Håller tummarna för dig finee att ni får starta nästa mens med! :) hoppas allt går bra för er på torsdag.

Ivfbullen - vad har du haft för stimulering och dos? Har du gjort tre "hela" ivf eller något fet? Har du blivit överstimulerad någon gång?

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-04-10 17:09:28 följande:

KaosArt - jag har AMH 1,2 och bor också i Västernorrland. Åker ner till Falun snart på konsultation och om vi väljer IVF så blir det med hemortsläkare i Härnösand.

Vi väljer isf IVF pga upprepade missfall.

Hoppas jag får hänga lite i denna tråd fastän vi inte startat ännu. Om det blir IVF så hoppas jag på korta, så kanske vi hinner innan sommaren.

Åh vill bara spola fram tiden 2 veckor till dess att vi varit i Falun. Har typ miljoner frågor...

Hej och väl kommen, klart du får hänga med oss! :)

Beklagar era mf, måste vara tungt. Vet ni vad orsaken är till mf?

Ja hoppas ni hinner starta innan sommaren så ni slipper vänta så länge. Väntan är ett så påfrestande inslag i den här kampen.

Går ni hos läkarpraktiken?
  • KaosArt

Ivfbullen - Tack för att du delar med dig! Jag tycker det är bra att höra om hur det har gått för olika så man vet att allt kan ha väldigt olika utgång och därför kunna förbereda sig på att det kan gå åt vilket håll som.

Det måste verkligen har varigt hemskt med ma, kan inte föreställa mig hur det känns men att slungas så mellan hopp och förtvivlan måste vara extremt jobbigt. Är verkligen ledsen för din förlust.

Jag tänkte också kolla upp hur det räknar ett "försök" här, hoppas de räknar som hos er.

Men då kanske jag är lite mer svårstimulerad och behöver högre dos, då är det ju bra att de sätter in det på en gång! :) kanske bero det på mitt amh värde.

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-04-10 19:03:26 följande:

Nej, vi vet inte det. Detta är dock det första med ny partner så det kan vara en slump, då ETT missfall inte är särskilt ovanligt.

Hade dock flertalet i tidigare relation. Då gjordes en omfattande utredning utan anmärkning.

Jepp, vi går hos Torbjörn och tjejerna, men väljer att åka ner till Falun personligen för konsultation. Visst förstod jag rätt om du också varit där personligen? Var det inför uppstart?

Okej, ja då kan det ju vara slump.

Studien som vi ska vara med om tror dom ju också ska hjälpa till att motverka missfall, så det kanske är något för er att vara med i! :)

Ja vi var ner till Falun för lite mer än en vecka sedan på konsultation, vi har valt att göra allt hos dem. Stimuleringen osv, ja förutom ul då blir ju lite långt att åka för det annars ;). Vi kände inte förtroende för torbjörn, vi kände oss lite felbehandlad, det var därför vi valde att görs såhär. Men nu känns allt mycket bättre :) vi fick så bra bemötande i Falun så det känns tryggt.
  • KaosArt
    malre skrev 2016-04-11 12:54:01 följande:

Hej

Får man gå med här?

Ska starta IVF 2 nästa vecka när mensen kommer, korta protokollet som sist. Går på Carlanderska i Göteborg 

Hej!

Klart du får bara med här, välkommen! =)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj