• finee

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej på er!

Kul med en ny tråd för IVF:are i maj!

KaosArt - det kunde ha varit jag som har skrivit trådstarten! Ska förmodligen också börja IVF v 17, eller 18 beroende på kort eller långt protokoll, vi är också oförklarligt barnlösa, det är första IVF:en, vi ska göra den på IVF-kliniken i Falun och vi ska nog också vara med i den där intralipid-studien. Nästa vecka ska vi dit på ett möte och diskutera igenom allt. Känns nervöst. Och hoppfullt - äntligen en ärlig chans att kunna få bli gravid. Samtidigt är jag livrädd att det här heller inte ska funka.

Låter tufft Ivfbullen med ett MA. Håller tummarna att den här omgången går bättre. Är det en blastocyt eller 2/3-dagars du ruvar på? När har du testdag?

Hur gamla är ni? Jag är 28, fyller 29 och vi har försökt i ett par år.

Kramar och ha en trevlig fredagskväll.

• finee

Såg nu på era presentationer att ni är 28 och 29 år. Så vi är helt jämnåriga :) I ibf-sammanhang känns det ju kanon att vara under 30, med tanke på att det kanske är lite högre chans :)

• finee

Ivfbullen - vad tråkigt att de inte kan medicinera din man istället. Vad har de gett för förklaring till det, vad är motiveringen liksom? Vad bra i alla fall att din fertilitet är i topp! Mätte de AMH-värde på någon av er? Det gjorde de på mig, och det var en bit över 3, vilket ska vara bra. Det enda felet de hittade på oss var att jag hade för högt prolaktin. Det kan ge utebliven ÄL = kan inte bli med barn. Dock så hade jag regelbunden mens och ÄL trots högt prolaktin, så de vill ändå göra IVF. Har fått medicinera ned prolaktinet bara, enligt vissa kan det eventuellt påverka embryots förmåga att fästa.

Haha, förstår att det känns långt till testdag 20/4... Denna eviga väntan hela tiden. Typ det barnlöshet går ut på känns det som....

KaostArt - ja, vi har mycket lika, verkar det som, "kul" som du säger :) Har också fått bra bemötande i Falun. Vi gjorde även utredningen där, och det flöt på bra. Känns jätteskönt att höra att de resonerar att man testar korta protokollet som standard om det inte finns något som talar direkt emot det. Jag hoppas naturligtvis på korta protokollet eftersom man slipper nedreglerigen och att det tar kortare tid. Om de föreslog dig korta KaosArt, så borde de föreslå mig korta också eftersom vi är i samma ålder och är oförklarligt barnlösa båda två (="på pappret" samma förutsättningar). Vi bor här i Dalarna! Var bor ni i landet?

Visst är man orolig för vad som händer om inte detta funkar. Men man får försöka ta det då. Tror det kommer att kännas tyngre för varje IVF-försök. Men inom de första 5-6 försöken så är det lika stor chans att lyckas. Så det är väl först efter man kommit upp i de siffrorna som det börjar se riktigt mörkt ut.

Ska bli så spännande att följa er!

• finee

Gällande AMH- värde så ska det ju helst vara över 1, vilket ditt ju är KaosArt. Så då ska ju IVF vara bra! Vilken dos på stimuleringen ska du börja med? Märkligt ivfbullen att de inte har mätt ditt AMH-värde. Men det verkar ju vara lite olika hur olika kliniker gör. Är också nyfiken på om du vet något om varför din menscykel är lite oregelbunden?

Förstår att tiden sniglar sig fram kaosart. Segt att ni missade förra cykeln med en dag bara! Bm för mig är typ torsdag v 18, så i början av maj. Så jag kommer att ligga drygt en vecka efter dig. OM vi nu får börja då! Vi har ju som sagt inte varit på konsultation än. Vi ska dit nu på torsdag. Håller tummarna för start på maj-mensen med korta metoden!

• finee

Oj! Vilken aktivitet det blivit i tråden sedan jag kikade igår och skrev, kul! VÄLKOMNA alla nya - marre22, provi87 och malre :)

Kaosart - ja, det är individuellt med vilken dos man sätts på som du säger, och det finns säkert ett samband med AMH-värde, ålder, etc.

Ivfbullen - tack att du delar med dig av dina erfarenheter. Återigen beklagar jag ditt MA :'( Även tufft för dig marre22 med missfall. Hoppas på att det inte blir något mer sånt.

Ska vi göra en lista kanske? Nu när vi är några stycken? Jag kan börja (kopiera (inte citera) och fortsätt om ni vill!):

Finee: Oförklarligt barnlös, konsultationsmöte v. 15 och därefter IVF 1 förmodligen i början av maj.

• finee
    ivfbullen skrev 2016-04-11 22:39:39 följande:

Jag är livrädd nu... ruvardag 5 och har fått en liten rosa flytning nu när jag gick och kissade. Typ som ett litet ljust snor som man kan få i näsan men med inget i. Usch vad äckligt det lät... sorry.

Har skrivit om det mer i min blogg nu. Googlar för fullt... huff är så rädd :O

Jag tänker som porvi, säkert helt nornalt MEN förstår att du blir orolig!! Men hur brukar det vara för dig? Brukar du ha spottings innan mens i vanliga fall? Hur har det sett ut vid tidigare IVF:er?
  • finee
    KaosArt skrev 2016-04-12 20:59:04 följande:

Ivfbullen - skönt att det inte kommit något mer! Hoppas att det inte kommer något mer, mys på med bönan medan du kan :)

Åh det är så svårt i vardagen med detta ämne, berättade för ett tag sedan för två av mina vänner och våran situation. Att jag berättade för dem är ganska stort för mig, men sedan dess har de inte frågat om de över huvud taget. Jag är inte så att jag gärna pratat vitt och brett om mig själv utan man behöver ofta fråga mig. Och jag anser att det inte är konstigt att man frågar sina vänner om hur man mår eller hur det är i livet. Men de frågar ingenting, jag frågar massor om dem och deras liv men från deras sida tyst. Jag vet inte alls om jag tänker helt fel men ska man måsta berätta att man vill att de ska fråga om det, det är en stor grej i livet? Jag tycker ändå att jag öppnade dörren till ämnet när jag berättade om det? Det känns som att de inte bryr sig eller är intresserade...

Någon som varit med om något likande eller har tankar om det? Det känns så dumt att ta upp det för jag vill inte att de ska känna sig tvingade att prata om de om de nu egentligen inte vill?

Vad knepigt Kaosart. Det är alltid svårt när det kommer till känsliga ämnen och där folk har så olika erfarenheter och idéer om vad det innebär. Det är svårt att svara på varför vännerna beter sig som de gör. Kanske är det som du är rädd för - de bryr sig inte. Eller så är det så som provi87 föreslår - att de inte vet hur de ska bemöta det, eller att de tänker att det inte är någon stor grej eftersom de automatiskt tänker att du nu med hjälo av IVF kommer att få barn. Eller så är det så att de tänker att det verkar vara så fruktansvärt tungt för dig, och de är rädda för att såra dig och verka okänsliga genom att fråga och våga ge stöd. Ungefär som personer som är i sorg efter dödsfall kan vittna om - att omgivningen tystnar för att de inte vet hur de ska säga. Svårt, och vad deras tystnad nu än beror på så förstår jag att du blir ledsen. Trots att man kan förstå någon annans reaktioner så brukar man kunna bli ledsen ändå. Jag kan känna lite så i relation till min svärmor - hon vet om allt det här (maken har berättat) men hon säger inte ett knyst till mig. Inte ens när vi pratat om barn på något sätt i annat sammanhang. Man blir ledsen, samtidigt som jag tänker att hon nog gör sitt bästa och inte vill illa.

Har också svårt att berätta om vår barnlöshet och det här med IVF. Har berättat bara för min mamma och syster, och svärföräldrarna har mannen som sagt berättat för. Och jag hade svårt att ens berätta för mamma o syster, trots att vi är jättenära. Är dock jätteglad att jag gjort det, eftersom de har varit världens bästa i fråga om stöd. För vänner har jag inte sagt något. Mest för att jag tänker att det kan vara jobbigt att få frågor under IVF:ens gång om hur det går om det är så att det inte lyckas. Funderar även på hur jag ska göra i sommar när vi ska åka på semester med min bror och hans sambo, om vi ska berätta för dem eller inte (framför allt hans sambo känns det jobbigt med). Samtidigt skulle det vara konstigt att tillbringa tid med dem dygnet runt på semestern utan att berätta en sådan här grej. Räknar med att inte må så bra i sommar också, eftersom jag inte tror att vi kommer att lyckad på första IVF-försöket.

Himla svårt att veta hur man ska göra med detta!!!

Låter bra för dig provi87, som redan har upptrampad samtalsmark gällande det här med IVF och barnlöshet. Då har man redan en gemensam referenspunkt, vilket ju gör det enklare att prata om jobbiga saker. Som jag resonerat här tidigare i inlägget så tror jag annars att det är det som delvis bidrar till att det är svårt - folk har så olika erfarenheter/syn etc med sig i i diskussionen. Och så är man ju som krisande människa så himla sårbar gällande hur man blir bemött, vilket gör att man nog inte låter saker "rinna av en" så som det annars kanske hade gjort.
  • finee

Hej alla, lite långsam att svara... Men vi var på konsultation på kliniken i torsdags. Och efter det har jag känt mig så nedstämd, så jag har inte ens orkat skriva här, trots att jag vet att ni förstår och hade nog bara sagt stöttande saker.

Det var inte det att konsultationen inte gick något bra, utan det var bara så att jag blev så väldigt ledsen efteråt. Vi satt där och lyssnade på hur celler delas och hur spermaprov ska lämnas och hur menopur ska sprutas och hur bra och nya embryoskåp de har på kliniken och hej och hå. Och sedan kom vi hem med en tjusig mapp i glanspapper med massa informationsbroschyrer i, och jag kände bara: varför allt detta? Kan vi inte bara få vara normala och i kärlek och lust älska med varandra och så blir det ett barn. Kände mig som ett medicinskt experiment och hela den här IVF-processen bara slog mig i huvudet big time. Kände mig sorgsen över det faktum att jag inte bara kan bli gravid. Lite så som det kändes just innan vi vågade söka hjälp. Efter att vi tog kontakt med kliniken har jag lite lagt den där barnlöshetsorgen åt sidan lite tillfälligt, och liksom varit helt fokuserad på att "komma igång" med IVF. Och nu när vi sitter här med ett schema i näven för sprutstart menopur, så blev det som om jag landade lite känslomässigt i vad det är vi håller på med. En smärtsam reality check.

Nåväl. Nu har jag smält det hela en smula, och känner mig ändå nöjd över att vi snart ska få sätta igång. Till min glädje så får jag göra korta protokollet med start nästa mens som borde bli typ 5-6:e maj. Jag hoppas att tiden går snabbt nu! Kram alla!

Uppdaterar listan lite:

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1 start v,17.

Finee: 28 år, Oförklarligt barnlös,, IVF1 start nästa mens ca 5-6/5, menopur 150ie, korta protokollet

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst

återinförande vecka 20

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4.

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??) Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4

• finee
    KaosArt skrev 2016-04-17 07:48:05 följande:

Finee - det är helt okej att ta en paus härifrån, brukar känna desamma ibland. :)

Jag känner helt igen mig i dina känslor, jag har haft två kriser kring detta, första var samma som dig i samband med att vi sökte hjälp. Då blev allt verkligt, så påtagligt att det här händer verkligen. Sedan kände jag samma fast värre när utredningen var klar. Oförklarligt barnlös, det kändes så fel, det jag var räddast för nästan, att inget fel ska hittas så man inte vet vad man kn göra för att lösa det hela.

Men just nu är jag i en bättre period, börjar bli mer peppad att sätta igång. Rädd och orolig såklart men jag försöker välja att känna hopp och vara positiv. Nu har vi ju ändå tre försök på oss!

Men sorgen över att inte kunna bli gravid finns alltid för mig med, som du beskriver.

Vad skönt att ni fick starta vid nästa mens! Då är det ju nära nu :) jag är så otålig och vill att tiden ska gå fort ;)

Du startar med menopur, viken spruta kommer du lägga till sedan för att förhindra äl?

Kram!

Jag tror att det kommer att fortsätta vara på det där viset att det går fram och tillbaka i krisandet, lite beroende på var man befinner sig i processen. Skönt att höra att du är i en bättre period nu i alla fall :) Känner själv att jag mår lite bättre nu jämfört med för några dagar sedan. Gällande det här med oförklarlig barnlöshet så känner jag mig kluven - å ena siden känns det bra att alla resultat kom tillbaka "så himla bra", å andra sidan är det frustrerande att inte veta varför det inte funkar. Och en rädsla att det är något fel som inte går att åtgärda eftersom det inte går att hitta. 

Yes, nöjd över att få sätta igång vid nästa mens - vill att tiden rusar på nu! Efter några dagar med menopur kommer jag att lägga till Orgalutran. Är det samma för dig?
    provi87 skrev 2016-04-17 08:59:13 följande:

Finee: Jag vet precis hur du känner! Jag tror många av oss går igenom samma sak.

För mig har krisandet varit nästan konstant sedan oktober då vi fick reda på vad som var fel med oss. Min killes spermier är för få för att vi ska bli gravida och lite för slöa också. Det finns ju lite han kan göra då, t.ex. sluta röka, sluta med energidricka/cola, dra ner på kaffe och alkohol. Men han har bara dragit ner på allt det där, inte slutat helt. Han tror inte han kan påverka eftersom vi försökt i två år utan nåt resultat! Han säger att det är såååå svårt att sluta röka och jag blir förbannad; är inte detta svårt för mig?! För oss? Detta har gjort mig så arg och jag har funderat på att lämna honom så många gånger sedan vi började den här processen. Hade det varit mig det var fel på så hade jag slutat med allt. Men det är inget fel på mig, jag kan bli gravid men inte med honom. Det har varit så mycket ilska från min sida, jag är typ alltid bitter över detta. Nu är det sprutstart i veckan och hela helgen har varit känslomässig katastrof.. Trots att inget är fel på mig så ska jag gå igenom sprutor och ägguttag och sen (hoppas) en graviditet. Det känns så orättvist! Jag vill vara tjejen som kan ha ett normalt sexliv och sedan överraska min kille med ett positivt grav.test. Vi har varit hos psykologen på reproduktionsmedicin men hon sa till oss att kommunicera bättre, men det rådet hjälpte inte alls. Jag läser hela tiden att folk som går igenom detta är väldigt starka tillsammans, ehhh.. inte vi direkt liksom. 

För de som är oförklarligt barnlösa förstår jag att det blir mer diffust, jag har ju lagt all ilska på min kille. Inte för att det är bra. Men jag har iaf en anledning till att det inte blir nåt och det har varit skönt på nåt sätt.. Samtidigt så vet jag att det inte kommer funka på vanligt sätt så jag har inget hopp att mensen ska utebli varje månad, och det är himla trist. 

Känns så skönt att höra att det är fler som går igenom samma sak. Jobbigt att ni fått vänta med IVF-start ända till nu (om utredningen blev klar i oktober). Förstår att du krisat konstant sedan dess! Hur kom det sig att det tagit sådan tid?

Visst är det jobbigt när man har lite olika ingång i det här jämfört med sin partner... Att han inte är lika angelägen som dig att göra livsstilsförändringar. Förstår att tanken slagit dig att du skulle kunna lämna honom. För våran del är vi lite "ojämna" gällande det här med IVF på det sättet att jag är mycket mer angelägen att göra det, medan min man egentligen tycker vi kan försöka på egen maskin och blir det inga barn alls - så blir det inga. Han säger att han nog kan leva ett meningsfullt liv i alla fall, utan barn. För min del är det inget alternativ, så det är verkligen jag som pushar för IVF. Han har väl mer eller mindre blivit tvungen att gå med på det... Det här gör att vi kanske ligger lite olika i vår process kring det här. 
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj