• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • miamarina84
    Filli89 skrev 2016-08-05 00:00:41 följande:

En fråga. Känner du att din mens blir mindre och kortare när du tar sprutorna? min mens började måndags o var slut igår.

Har bara hunnit ta en spruta, nr två ikväll. Men min mens har minskat i mängd o dagar genom akupunktur. O denna gång har jag ibte alls haft så mycket , som om den inte kommit igång. Men det måste den gjort ;) brukar innan akupunktur ha sex dagar mens. Men två månader nu har jag haft 4,5 dagar o mindre mängd.
  • Ashurst Klara
    stajlish skrev 2016-07-21 20:36:56 följande:

Hej tjejer!

Tänkte bara uppdatera här med en solskenshistoria eller vad man ska kalla det...
    Många av er är säkert med i IVF-gruppen på FB så ni vet kanske, men skriver det här ändå Glad

Plussade imorses... tydligen lyckats bli gravid på naturlig väg precis efter vårt misslyckade IVF-försök 2 i juni. HELT SJUKT! Förvånad

Kan knappt fatta det.. o vågar inte hoppas o tro för mycket än såhär tidigt.
    Men är så chockad så jag inte finner ord.

Vi trodde aldrig att vi kunde bli gravida på naturlig väg pga makens få simmare... (därav IVF) Vi försökte i FYRA år innan vi sökte hjälp o utredning osv... o då inte ett endaste litet ynka plus... men nu mitt i pausen från de misslyckade andra ivf-försöket i väntan på de tredje o sista på Sahlgrenska...så kommer detta som en blixt från klar himmel!? 

Kram på er allihop Hjärta

Åh, det är ju helt fantastiskt! Jag står inför mitt 3e IVF-försök, så det värmer i själen att veta att misslyckade IVF-försök inte måste innebära att man blir barnlös.

Stort lycka till med graviditeten!
  • miamarina84
    Filli89 skrev 2016-08-05 00:00:41 följande:

En fråga. Känner du att din mens blir mindre och kortare när du tar sprutorna? min mens började måndags o var slut igår.

Nu vet jag ;) ja verkligenm knappt haft mens idag ju och jag är bara på dag 2-3. Pratade med en ivf kamrat och hon förstärkte det, att man ksn få mindre mängd o dagar mens :)
  • Filli89
    miamarina84 skrev 2016-08-05 22:45:05 följande:

Nu vet jag ;) ja verkligenm knappt haft mens idag ju och jag är bara på dag 2-3. Pratade med en ivf kamrat och hon förstärkte det, att man ksn få mindre mängd o dagar mens :)

Ja måste ju ha med sprutorna o göra hade bara mens en och en halv dag typ sen flytningar. Tar du oxå puregon? På söndag börjar ja med orgalutran.

Ja funderar på om ja ska börja med akupunktur men vet inte om ja tror på de riktigt känns som de suger åt sig massa pengar bara. Vad tycker du?
  • miamarina84
    Filli89 skrev 2016-08-06 01:25:42 följande:

Ja måste ju ha med sprutorna o göra hade bara mens en och en halv dag typ sen flytningar. Tar du oxå puregon? På söndag börjar ja med orgalutran.

Ja funderar på om ja ska börja med akupunktur men vet inte om ja tror på de riktigt känns som de suger åt sig massa pengar bara. Vad tycker du?

Ikväll tar jag min tredje sprutan, gondol f. Två dagar kvar tills jag ska ta din :/ gör din spruta ont? Jsg har gått på akupunktur sedan maj o hoppas att det hjälper. Jag kommer att fortsätta med akupunktur nu med :) jag lever genom att jag vill testa allt, då har Jsg gjort o testat allt för att bli gravid. Men sådan är jag :)
  • Filli89
    miamarina84 skrev 2016-08-06 12:49:31 följande:

Ikväll tar jag min tredje sprutan, gondol f. Två dagar kvar tills jag ska ta din :/ gör din spruta ont? Jsg har gått på akupunktur sedan maj o hoppas att det hjälper. Jag kommer att fortsätta med akupunktur nu med :) jag lever genom att jag vill testa allt, då har Jsg gjort o testat allt för att bli gravid. Men sådan är jag :)

Nej ja tycker inte någon av sprutorna gör ont. Ikväll ska ja ta sista puregon tillsammans med orgalutran o fortsätta ett par dagar till kliniken öppnar måndag så tror ja får gör ul då. Grejen e att ja e mer rädd för missfall än för att inte bli gravid om ja ska vara ärlig. Om ja skulle bli gravid igen vet ja inte hur ja ska klara av alla veckor tills missfalls risken blir över.
  • halfmoon
    Filli89 skrev 2016-08-06 20:57:21 följande:

Nej ja tycker inte någon av sprutorna gör ont. Ikväll ska ja ta sista puregon tillsammans med orgalutran o fortsätta ett par dagar till kliniken öppnar måndag så tror ja får gör ul då. Grejen e att ja e mer rädd för missfall än för att inte bli gravid om ja ska vara ärlig. Om ja skulle bli gravid igen vet ja inte hur ja ska klara av alla veckor tills missfalls risken blir över.

Följer fortfarande tråden. Ville bara säga att jag förstår din rädsla för missfall och att ev ny graviditet kommer bli en stor oro. Hade två missfall innan denna graviditeten och jag har varit skitorolig från start. Hellre att inte bli gravid än att få missfall! Var helhispig första veckorna men sen har det blivit mer en lugn oro. Tankarna finns där hela tiden om att nåt ska gå fel men dagarna rullar på ändå. Är i v 15 nu och oron har inte släppt. Men du fixar det och det är okej att vara rädd och nojig under tiden. Oavsett oro och nojor så kommer tiden att gå, bara att härda ut och tillåta sig att känna det man känner och försöka acceptera oron. Det blir ju inte lättare för att man oroar sig om att man oroar sig för mkt.

Håller alla tummar för er som kör igång nu!
  • Filli89
    halfmoon skrev 2016-08-06 22:14:16 följande:

Följer fortfarande tråden. Ville bara säga att jag förstår din rädsla för missfall och att ev ny graviditet kommer bli en stor oro. Hade två missfall innan denna graviditeten och jag har varit skitorolig från start. Hellre att inte bli gravid än att få missfall! Var helhispig första veckorna men sen har det blivit mer en lugn oro. Tankarna finns där hela tiden om att nåt ska gå fel men dagarna rullar på ändå. Är i v 15 nu och oron har inte släppt. Men du fixar det och det är okej att vara rädd och nojig under tiden. Oavsett oro och nojor så kommer tiden att gå, bara att härda ut och tillåta sig att känna det man känner och försöka acceptera oron. Det blir ju inte lättare för att man oroar sig om att man oroar sig för mkt.

Håller alla tummar för er som kör igång nu!

Åh grattis att någon av oss lyckas till slut. Jag är skit orolig faktist, känns dessutom som att mina hormoner är i obalans ända sedan missfallet, mina bröst ömmar knappt längre sedan april. Dessutom har jah ett myom som blev 15 cm samtidigt som ja fick infektion i livmodern sist så allt var väldigt dramatiskt, och oron tar över för detta myom om det skulle orsaka samma sak igen om det var det som orsakade mf. Sist slappnade ja av efter ul men fick ändå missfall v11 när ja trodde att allt var över. Fy alltså vill bara ha ett barn är det för mkt att begära.
  • halfmoon
    Filli89 skrev 2016-08-06 22:30:51 följande:

Åh grattis att någon av oss lyckas till slut. Jag är skit orolig faktist, känns dessutom som att mina hormoner är i obalans ända sedan missfallet, mina bröst ömmar knappt längre sedan april. Dessutom har jah ett myom som blev 15 cm samtidigt som ja fick infektion i livmodern sist så allt var väldigt dramatiskt, och oron tar över för detta myom om det skulle orsaka samma sak igen om det var det som orsakade mf. Sist slappnade ja av efter ul men fick ändå missfall v11 när ja trodde att allt var över. Fy alltså vill bara ha ett barn är det för mkt att begära.

Fy, det är ingen enkel resa detta. Kan de inte göra nåt åt myomet innan ni försöker igen? Vad säger kliniken om det?

Kroppen ändras lite efter missfall, min har alltid varit knas två/tre månader efter. Fick fördröjd ägglossning och mkt mer mensvärk än vanligt första månaderna.
  • miamarina84
    Filli89 skrev 2016-08-06 20:57:21 följande:

Hua. Jag har aldrig fått missfall, aldrig fått ett plus på stickan på två år :( men förstår din oro lite iaf. Först lyckan över att äntligen vara gravid sedan dras mattan under sina fötter bort på en sekund :(
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj