• Anonym (Ärligt?)

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

När jag frågar typ en civilekonom, socionom eller lärare så säger dom alltid att man ska se det som heltid alltså 40h/vecka... Jag frågar dom ärligt hur mycket dom pluggade, att det är sällan man når upp till 40h/vecka på lärarprogrammet till exempel... Men dom är så jävla oärliga med att säga hur mycket dom verkligen pluggade, allt för att skryta...

Varför har folk sådana problem med att ärligt säga hur mycket dom verkligen pluggade och inte bara komma med det klassiska kommentaren att man ska se det som ett heltidsjobb alltså 40h/vecka.

Jag frågade ifall dom pluggade 20, 30, 40, 50h... Men fan heller... Dom ger sig inte... Varför är dom inte ärliga och säger som det är bara?

Jag möter sådana personer säkert 50% av gångerna jag frågar... Herregud...

• Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?
  • sportpappa
    Varför frågar du dem om antalet timmar?

De som svarar försöker väl svara på det som de tror är den egentligen frågan: "Hur många timmar behöver jag studera för att klara utbildningen?". Det är ju ganska ointressant för dig att få reda på exakt hur många timmar som just de personerna har lagt. Vad ska du med den informationen till?
    Det vettiga är att se det som ett heltidsjobb även om det inte är schemalagt 40 timmar i veckan. Det är på tok för lätt att lägga alldeles för få timmar och komma efter.
  • sportpappa

Vidare så finns det väl ingen som har koll på hur många timmar de pluggade. Vissa veckor lade man knappt några timmar eftersom det var i början av perioden och i slutet så lade man på tok för många timmar för att hinna läsa in allt innan tentaperioden började. I snitt så blir det väl kanske 40 timmar i veckan eller så blir det mer eller mindre.

• Aniiee
    sportpappa skrev 2016-02-14 16:37:22 följande:

Vidare så finns det väl ingen som har koll på hur många timmar de pluggade. Vissa veckor lade man knappt några timmar eftersom det var i början av perioden och i slutet så lade man på tok för många timmar för att hinna läsa in allt innan tentaperioden började. I snitt så blir det väl kanske 40 timmar i veckan eller så blir det mer eller mindre.

Jag har, men det är som sagt bara tragiskt/av tragiska orsaker.... Människor med normala liv skriver inte upp hur mycket de pluggar/har tid att plugga. Bara tragiska människor gör det.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • sextiotalist
    sportpappa skrev 2016-02-14 16:37:22 följande:

Om man inte hade en omtenta en vecka in i läsperioden. Då gick kompisarna på pub och själv satt man hemma och pluggade. Annars var första veckan ganska lugn. Köpa kurslitteratur om det behövdes, skriva upp sig för laborationer och samla ihop sig efter tentorna. Veckan innan tentorna var det säkert inte någon 8-timmarssömn som gällde
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ärligt?) skrev 2016-02-14 13:44:29 följande:
    Det är bra du är ärlig åtminstone, folk vill inte ens gå in på sådant idag om hur mycket dom pluggade. Alla borde kunna säga hur mycket dom pluggade, men dom vägrar gå in på det...

Borde man? Ibland hade jag 4 timmars undervisning, pluggade sedan ett par timmar, gjorde något annat, och pluggade sedan ett par timmar till. Ibland hade jag 2 timmars undervisning och pluggade ingenting. En del dagar hade jag 6 timmars undervisning, sedan grupparbete i 3 timmar och sedan pluggade jag 3 timmar. Vissa helger festade jag oavbrutet och andra helger pluggade jag typ 14 eller 16 timmar om dagen. Vissa jullov och sommarlov hade jag intensiva pluggperioder för resttentor, minns en julaftonsnatt när jag pluggade typ 6 timmar under mitt nattjobb. Skulle ha svårt att säga antalet timmar per vecka, och ska man då räkna 52 veckor per år? Hade kompisar som studerade andra ämnen, som en normal dag hade 8 timmars föreläsning, sedan 3 timmars laborationer och sedan pluggade ungefär 3 timmar. Vad är du ute efter TS, vad vill du veta genom att fråga om längden på ett snöre?
  • mammalovis

Jag har läst till 1-7 lärare och vi hade ofta dagar då vi gick 8-16.30, d v s 4 föreläsningar/laborationer på 1,5 timmar vardera. Utöver det så läste man det som behövdes. Sedan innan vi hade sals- eller hemtenta hade vi som regel två helt lediga inläsningsdagar. Jag har ingen susning om jag la 30 timmar i snitt eller mer eller mindre, då det viktiga var att läsa det man kände att man behövde och inte föra bok över de timmar man läste. Ibland tar du ju paus i 10 minuter, andra gånger en halvtimma för lunch som kanske råkade bli en timma, så det är svårt att veta. Det jag VET är att vi hade mycket mer bunden föreläsningstid än svenska/so som vi upplevde gled igenom lättare, utan att veta hur deras litteraturlista såg ut.

Sedan är ju olika kurser just olika, och olika personer har olika lätt att läsa mycket kurslitteratur på engelska beroende av ämne. Ämnesstudierna i no-ämnena på i princip bara engelska tog åtminstone mig minst 4-5 gånger så lång tid att läsa än de texter vi hade på svenska. Sedan är det olika huruvida man väljer att läsa exakt all kurslitteratur eller inte heller.

Det jag läser in i din fråga är, om jag skulle plugga ditt program hur mycket tid hade jag behövt lägga ner och just därför svarar folk räkna med att det är heltidsstudier. Om du har 30 studenter på ett program kan du ju få väldigt olika svar. De som kuggade mycket pluggade antagligen mindre. Om du har lätt för att memorera så underlättar det självklart.

En sommar läste jag etnologi med inriktning mot visa och dans. Där var det inte så mycket föreläsningar och mycket tid att göra en hemtenta. Det var en sommarkurs, så jag minns att jag satte ute och la massor av tid på den hemtentan, men om jag läste 200 timmar totalt vet jag inte. Så folk svarar nog just så för att INGEN bokför varenda 10-minutare som till slut blir timmar. Visst om du avsätter x antal timmar per dag, så kanske du vet under förutsättningen att du verkligen är så disciplinerad.

• Anonym (Z)

Jag pluggade ledarskap och kvalitetsteknik på heltid. Men egentligen pluggade jag på 40-50%. :P Var på distans. Många klasskamrater jobbade heltid samtidigt.

• Julia1245

Eh, var har du fått denna fixering ifrån, TS?

• krompa

När jag läste till lärare lade jag ner 20-60h/vecka, inklusive föreläsningar. Vad snittet blev på mina 4½ år vet jag inte. (och bryr mig inte heller) 
    Vissa kurser var det få timmar jag behövde lägga ner och andra kurser var det fler timmar. Det var helt beroende på hur mycket kurslitteratur man skulle läsa samt hur mycket som behövdes planeras till VFU´n. Ju längre in i utbildningen desto fler lektionsplaneringar behövde man planera vid sidan av studierna eftersom vi hade många "strödagar" utöver de sammanhängande perioderna vi var ute. 

Jag tror inte folk ljuger om hur mycket tid de lägger ner, vissa läser knappt den litteratur som är obligatorisk medan andra läser all valfri litteratur som står med på listan. Alla lär sig inte heller lika snabbt och behöver mer eller mindre tid att plugga inför tentor.

• Anonym (Errr)

Hade just DU frågat mig hade jag också försökt svara lite undanglidande. Du verkar ju helt besatt. Helt klart freak-varning och då vill man inte börja diskutera personliga saker...

Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?