• Anonym (Ärligt?)

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

När jag frågar typ en civilekonom, socionom eller lärare så säger dom alltid att man ska se det som heltid alltså 40h/vecka... Jag frågar dom ärligt hur mycket dom pluggade, att det är sällan man når upp till 40h/vecka på lärarprogrammet till exempel... Men dom är så jävla oärliga med att säga hur mycket dom verkligen pluggade, allt för att skryta...

Varför har folk sådana problem med att ärligt säga hur mycket dom verkligen pluggade och inte bara komma med det klassiska kommentaren att man ska se det som ett heltidsjobb alltså 40h/vecka.

Jag frågade ifall dom pluggade 20, 30, 40, 50h... Men fan heller... Dom ger sig inte... Varför är dom inte ärliga och säger som det är bara?

Jag möter sådana personer säkert 50% av gångerna jag frågar... Herregud...

• Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?
  • Ragnar

Som de flesta andra har jag aldrig funderat över hur mycket tid jag lagt på studier, men i genomsnitt är det i alla fall mindre än 40 timmar i veckan. Sedan förra hösten har jag jobbat två vardagardagar i veckan och på helger och kvällar ägnar jag inte mycket tid åt studierna om det inte är något särskillt som måste göras. Håller just nu på med examensarbete och försöker använda mina 3 lediga vardagar när barnen är i skolan. Om jag planerar och utnyttjar den tiden väl kommer det att räcka för att få klart arbetet i god tid.
    Har haft mycket praktik i min utbildning som då varit 6 timmar alla vardagar. Så de veckor vet jag att jag ägnat 30 timmar i veckan. Dagboken som jag lämnat in i samband med praktiken har jag nästan alltid skrivit på bussen hem. Så då kan jag ju räkna in de extra 10-15 minuterna som det tagit.
    Annars vet jag att jag har lätt för att lära och om jag tagit mig tid att gå på alla föreläsningar, hållit mig vaken och lyssnat så har det räckt långt i många kurser.

• Anonym (Ärligt?)
    athanatos skrev 2016-02-14 14:50:05 följande:

Jag minns inte heller, skulle någon fråga mig så hade jag svarat...normalt. Har nog aldrig räknat antalet timmar direkt.

Det är bättre att vara ärlig genom att säga: "Jag räknade inte timmarna"... istället för att komma med "Man ska se det som ett heltidsjobb" om man pluggar lärarprogrammet eller socionom.
  • Catti41

Det varierade ju väldigt mkt. Vissa kurser hade obligatoriska moment måndag till fredag plus en massa saker att läsa och skriva. Andra kurser hade inte så mkt schemalagt men desto mer att läsa. Sen praktiska moment som tar den tid det tar. Så väldigt olika. Sen är det ju en definitionsfråga när det är studier el ej. Om ett antal studenter är på en pub och dricker öl och samtidigt diskuterar fransk psykoanalys som är det man studerar för tillfället; är det studier eller fritid...

• Anonym (?)
    Anonym (Ärligt?) skrev 2016-02-14 15:41:13 följande:
    Det är bättre att vara ärlig genom att säga: "Jag räknade inte timmarna"... istället för att komma med "Man ska se det som ett heltidsjobb" om man pluggar lärarprogrammet eller socionom.
    Jaha, så problemet är inte att du tror att folk är oärliga utan det handlar om att du tycker att det är "flumutbildningar" som man bara kan glida sig igenom. Du kan väl bara säga det rakt ut istället för att linda in det i en annan frågeställning. Kanske 118:e tråden om detta ämne.......
  • Rani

Det beror ju på om man pluggar för att bara klara tentan eller för att det är intressant och man verkligen vill lära sig något också.

Jag är gymnasielärare och pluggade för det mesta 40 h/vecka. Men hade säkert klarat mig på mindre om målet bara varit att ta mig igenom. Jag läste mina ämnen först av intresse och sedan tre terminer pedagogik.

• Anonym (Marianne)

Nu var det väldigt länge sen jag läste så jag skulle inte kunna svara på den frågan. Jag skulle nog svara "räkna det som heltidsstudier" såsom du ogillar.

Men det var ju fet som livet kretsade kring då och jag läste i alla fall inte bara det som var absolut nödvändigt utan fördjupade sig extra i saker som var extra intressanta osv.

Det jag minns är skrivande av magisteruppsats. Det tog mer tid än heltid men så var vi bara två personer på min kurs som blev klara i tid.

• Anonym (Ärligt?)
    Aniiee skrev 2016-02-14 16:05:25 följande:

Jag har också vid minst 4 tillfällen pluggat 50 timmar i sträck......

Bra, då vet du hur mycket du har pluggat under din utbildning också.
  • Aniiee
    Anonym (Ärligt?) skrev 2016-02-14 16:10:58 följande:
    Bra, då vet du hur mycket du har pluggat under din utbildning också.
    Nä, verkligen inte bra. Bara tragiskt. Att föra dagbok över hur mycket man pluggar är bara tragiskt. Mer om det efter jag ätit.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?