• Anonym (Ärligt?)

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

När jag frågar typ en civilekonom, socionom eller lärare så säger dom alltid att man ska se det som heltid alltså 40h/vecka... Jag frågar dom ärligt hur mycket dom pluggade, att det är sällan man når upp till 40h/vecka på lärarprogrammet till exempel... Men dom är så jävla oärliga med att säga hur mycket dom verkligen pluggade, allt för att skryta...

Varför har folk sådana problem med att ärligt säga hur mycket dom verkligen pluggade och inte bara komma med det klassiska kommentaren att man ska se det som ett heltidsjobb alltså 40h/vecka.

Jag frågade ifall dom pluggade 20, 30, 40, 50h... Men fan heller... Dom ger sig inte... Varför är dom inte ärliga och säger som det är bara?

Jag möter sådana personer säkert 50% av gångerna jag frågar... Herregud...

• Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?
  • Skogens vidunder

Som flera andra skrivit skiljer sig utbildningarna, inte bara de som studerar. Jag låg som sagt i ganska hårt under min utbildning. Sen plockade jag ihop kurser själv under ett år och läste 120%, vilket blev betydligt slappare än mitt tidigare heltidsprogram...

• sextiotalist
    Anonym (Inte mycket) skrev 2016-02-15 07:55:12 följande:
    Självklart kan olika utbildningar ha olika höga krav. Att de tekniska är hårdare är nog för att det är lättare att mäta vem som lyckats och vem som inte har det (jag menar, antingen är svaret "5", eller så är det inte det).

Det här förändrar dock inte att Lundaprofessorn har rätt i att vi kan bevittna ett kraftigt "akademiskt förfall" i Sverige. På lägre nivåer syns det i Pisa-tester, men det är samma sak på universiteten.
    Jag läste också artikeln och vad jag förstått så var denna utveckling som tydligast inom den humanistiska ämnena.

Nu har det dykt upp civilingenjörsutbildningar lite var som i landet, men jag tror nog att de ursprungliga utbildningsställena (Lund, Chalmers, Linköping, KTH, Uppsala och Luleå) har kvar samma krav som innan. Även om matematikkunskaperna sjönk rejält.
    Nu har nog detta lyfts upp, vår son går ju naturvetenskaplig och enligt hans mentor (något äldre än vad jag är) så är matte 5 på en högre nivå än när vi läste naturvetenskaplig.
  • Flygfotogen

Vad spelar antalet timmar för roll? Det är ju ytterst individuellt så hur kan det vara av sådant intresse för dig?

• Kjell2

Då det både var länge sedan jag läste heltid och jag inte förde dagbok blir det svårt att idag redovisa exakt hur mycket jag pluggade.

Lättast att komma ihåg intensiva labperioder och tentaperioder med 60+ tim/ vecka. Rotar jag i mitt minne fanns det också perioder under terminen med både fjällresor, festfixande och andra aktiviteter som gjorde att det inte blev jättemycket studerande.

Sen kan det vara lite svårt att räkna timmar. En del långa pluggpass med kursare var inte alltid 100% effektivt, mängden trevligt skitsnack var stort. Å andra sidan har långa oplanerade pubkvällar ägnats åt att klura ut en del finare argumentation kring olika datamodeller. Perfekt föreberedelse inför tenta. Har också legat på en solig strand och varvat badandet med att läsa kurslitteratur.

Att svara hur mycket som behöv plugga är i stort sätt omöjligt. beror så helt på ambitionsnivå, talang, ämnesval och intresse.

För mig att plugga en språkkurs med godkänt resultat skulle nog var betydligt mer tidskrävande än en mattekurs. För min fru tvärt om.

• Anonym (m)

det var väldigt olika. När jag läste engelska var det lätt tyckte jag men året efter studerade jag tyska och då fick jag slita häcken av mig!

• M1rella
    Anonym (Inte mycket) skrev 2016-02-15 06:26:09 följande:

Min erfarenhet är att några 40 timmar i veckan inte behövs. Kraven är så sjukt låga att man kryper igenom med vad som helst. Det här problemet har ju också nyligen lyfts fram av en känd professor i Lund.

När jag pluggade var det föreläsningar på ca 80 min ca 2 gånger i veckan. Till det pluggade jag kanske 3-4 timmar i veckan. Under de åren fick jag 75% VG, och verkligen inga omtentor.

På påbyggnadsutbildningen sedan kunde man bara få högst G och då jobbade jag heltid under de åren jag pluggade. Inga problem!

Och det är helt ärligt!

Beror ju på vad man läser för utbildning...
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-02-15 11:09:51 följande:

Då det både var länge sedan jag läste heltid och jag inte förde dagbok blir det svårt att idag redovisa exakt hur mycket jag pluggade.

Lättast att komma ihåg intensiva labperioder och tentaperioder med 60+ tim/ vecka. Rotar jag i mitt minne fanns det också perioder under terminen med både fjällresor, festfixande och andra aktiviteter som gjorde att det inte blev jättemycket studerande.

Sen kan det vara lite svårt att räkna timmar. En del långa pluggpass med kursare var inte alltid 100% effektivt, mängden trevligt skitsnack var stort. Å andra sidan har långa oplanerade pubkvällar ägnats åt att klura ut en del finare argumentation kring olika datamodeller. Perfekt föreberedelse inför tenta. Har också legat på en solig strand och varvat badandet med att läsa kurslitteratur.

Att svara hur mycket som behöv plugga är i stort sätt omöjligt. beror så helt på ambitionsnivå, talang, ämnesval och intresse.

För mig att plugga en språkkurs med godkänt resultat skulle nog var betydligt mer tidskrävande än en mattekurs. För min fru tvärt om.

Mina minnen också. Samma med språk skulle troligen fått plugga 24 timmar om dygnet, mattetentorna första året behövde jag inte lägga mycket krut på, men de som kom senare, de krävdes många timmar.
    Första året gled jag mig igenom, men andra blev betydligt tuffare, det tredje året var en mardröm studiemässigt, jag var så trött att jag bröt samman den julen.
  • Anonym (lollo)

Det skiljer sig mellan både utbildningar och universitet.

Började på ett lärosäte där tempot var högt och intensivt. Pluggade 15-20 timmar i veckan utöver seminarier och föreläsningar som jag hade flera ggr i veckan.
    Fortsatte att läsa samma utbildning på ett annat lärosäte och där pluggade jag knappt någonting i perioder.
    INTE lärarutbildningen utan ett teoretiskt ämne.

• Catti41

Jag läste franska A-D kurs (hette det då) på tidigt 90-tal. Det bar som att gå gymnasiet igen fast helt på franska. 8-16 undervisning måndag till fredag, därutöver skulle det skrivas övningar, läsas litteratur, göras grammatiska övningar och hemtentor, grupparbeten och papers. Och en stor uppsats. En av terminerna läste jag i Frankrike, det är enda gången jag minns att jag hade fritid...

När jag började mitt femåriga yrkesprogram 1996 var tempot ofta högt men inte så högt hela tiden.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Inte mycket) skrev 2016-02-15 07:55:12 följande:
    Självklart kan olika utbildningar ha olika höga krav. Att de tekniska är hårdare är nog för att det är lättare att mäta vem som lyckats och vem som inte har det (jag menar, antingen är svaret "5", eller så är det inte det).

Det här förändrar dock inte att Lundaprofessorn har rätt i att vi kan bevittna ett kraftigt "akademiskt förfall" i Sverige. På lägre nivåer syns det i Pisa-tester, men det är samma sak på universiteten.
    Jag har inte påstått att det inte pågår ett förfall vad det gäller barn och vuxnas kunskaper och skolans förmåga att lära ut. För det gör det. Ta bara när jag läste analytisk matematik. Av bortåt 200 studenter klarade 3 tentan på första försöket. Tre år senare hade dock de flesta klarat det, men först efter några försök. Tentorna var inte lättare, de som gick första året klarade sig inte.

Däremot så kan man i ditt tidigare inlägg, som jag också citerade, få uppfattningen att ALLA högskole- och universitetsutbildningar har låg nivå och att det inte krävs många timmars studier för att klara sig igenom. Det var det jag argumenterade emot, och det är även där jag tog mitt anonyma alias "Beror på". Mitt exempel är de utbildningar jag har gått, dvs ingenjör där det inte är så lätt att glida sig igenom vs en mer "läsautbildning" där man kan läsa sig till allting och med sunt förnuft så klarar man sig på bara några timmars studie i veckan
Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?