Inlägg från: Sagan12345 |Visa alla inlägg
  • Sagan12345

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Jösses så svårt att välja namn, de får bli senhöstens jobb :)

Jag behöver rådfråga er om en sak. Första barnet så har ingen koll. Vi har tackat ja till ett bröllop i Vietnam 3/13, då är jag i v 32. Hur länge hade ni kunnat tänka er att flyga med tanke på magen och värmen? Att föda så tidigt är jag inte speciellt orolig för. Och enligt bm så verkar det inte vara någon fara så länge det är en normal graviditet.

• Sagan12345
    Sajocawa skrev 2016-06-27 12:05:37 följande:

Små tips så länge är typ att inte sitta med benen i kors, sova på sidan med en kudde mellan benen, inte gå i trappor (eller gå som barn går, alltså med båda fötterna på ett och samma trappsteg innan man tar nästa trappsteg).

För övrigt ska man ALDRIG sitta med benen i kors oavsett foglossning, graviditet eller vad som helst.. Jag är sån där sitta-med-benen-i-kors-polis bland mina vänner ;p

Jag tror du får ta och läxa upp mig lite ;)

Varför ska man aldrig sitta med benen i kors?
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2016-07-01 19:16:11 följande:

V 32+2. Ganska snart dags. Surrealistiskt.

Tänk om man kan få ha en sån där fin mage i v 33, verkligen nedräkning nu. Vet du vilket kön det är på bebis lr blir de en överraskning?
  • Sagan12345

Men hjälp vad händer...

Är 9+4 nu och Vaknade kl 05 av att jag har så ont i övre delen av magen.. de gör ont och känns som jag mår illa. Hur jag än gör kan jag inte ligga ner. Så jag går in på toan men då släpper de värsta så försöker lägga mig igen men de går inte.. Gör ont och är så obehagligt.

Slutar med att jag får sätta min i en fåtölj och ringa 1177.

Troligen är de magmunnen som bråkar och min bm flaggade lite för att de kunde vara så att jag hade lite problem med de när jag beskrev vissa saker jag kände.

Men vad gör man åt de?

Påverkars de av vad man äter?

Enda tipset jag fick var att dricka kolsyra för att rapa och dricka samarin (har inge hemma, så de får vänta)

• Sagan12345
    Sajocawa skrev 2016-07-02 06:23:50 följande:

Testa tabletter mot halsbränna, borde hjälpa om det har något med magmunnarna att göra då det troligtvis är den starka magsaften som gör det i så fall. Antingen är det halsbränna då övre magmunnen vanligtvis blir förslappad under graviditeten, eller så kan det vara nedre magmunnen/tolvfingertarmen som inte lyckas neutralisera magsaften lika bra som vanligt..

Har du bikarbonat hemma kan du testa blanda bikarbonat med vatten och dricka.

Tack för ditt tips, jag hade omeprazol hemma så tog de och efter 1h kunde jag lägga mig ner. Magen var som vatten i morse så jag misstänker att tycka godis och chips till man fick och la sig inte var någon bra idé. Usch!
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2016-07-02 07:21:19 följande:

Ajdå. :-/ Kan vara gallan som bråkar annars. Gör tydligen ofta det när man är gravid. Du kan ju googla på saker som man skall undvika att äta, samt vad som lindrar om det nu är där skon klämmer.

Ska testa och googla gallan men tror de var magmunnen, tog omeprazol och efter 1h kunde jag lägga mig. Tarmarna mår inte så bra idag så kan nog konstatera att jag inte ska morfar chips och godis tills man går och lägger sig och är proppmätt
  • Sagan12345
    Sajocawa skrev 2016-07-02 14:25:50 följande:

Sur frukt är inte så konstigt, de flest frukter (framförallt citrus) är basiska och är med andra ord bra om man får problem med magsyran... :)

Blir jag och citronen ikväll :)
  • Sagan12345
    Loppan84 skrev 2016-07-02 12:35:04 följande:

Usch då. Hade också problem med magsyra tidigt när jag fortfarande var illamående, men gick som tur är över efter ett tag efter illamåendet slutade. Hade också nån dag med riktigt ont och typ "kramp". Tog magkatarr medicin (tror inte den sorten finns i Sverige men heter galvadsonic och är helt vanliga magsyretabletter) och aktade mig för att ligga ner, stöttade upp med mycket kuddar så man nästan satt och sov under ett par veckor. Annars var det att undvika stark/stekt mat och kött som hjälpte mest. Konstigt nog var jag så sugen på sur frukt och tror inte det gjorde saken värre även om man normalt ska undvika det kanske. Men att inte ligga ner hjälpte mest.

Vec

Tack, hoppas de går över fort för mig med :)
  • Sagan12345
    Längtar88 skrev 2016-07-04 09:53:10 följande:

Nu är jag tillbaka igen... fick ett svagt plus igår som jag nog vågar lita på (tyckte mig se nått några dagar innan med men var för svagt för att tro) men tydligaste tecknet hittills är mitt mående. Så jag tvekar inte längre.

Det som däremot händer nu är 1000 olika frågor och funderingar på hur jag ska göra. Vad en kan göra. Fick ju MA och skrapades i april, efter det var min mens en v sen och jag noder konstigt en tid som sedan avtog (dock neg test) och när mensen väl kom var de 3 dagar som gick igenom tamponger och bindor (kunde inte ens gå till affären även fast jag bytte precis innan) och spottings i ca en vecka. Sökte inte vård för att de var helg och vi hade gäster. Misstänker att det blev nått knas.

Nu mår jag sämre än båda de gångerna och gråter dagligen, dels för att jag reagerar så på hormonerna när jag är gravid, men även för rädsla.

Klarar jag ev ett till ma eller missfall? Vad vågar jag göra? När ska jag våga glädjas helt? Finns de hjälp att få? Vad äta eller inte? Vågar knappt gå på toa och ta i... Vill bara ligga i sängen och gråta hela tiden...

Fick en blödning på cd 27, efter toa besök. vad beror de på? Nidblödning är det för sent för att vara med tanke på att första plusset var cd 26.

Finns stöd från BVC? Trots så tidigt? Vill behålla min lilla ärta

Det jag tycker du ska göra är att boka in ett tidigt vul, så du har något att vänta på.. Tyvärr ser dom ju inget hjärtljud först runt v7 så innan de är det ingen idé, sen ät folsyra.

Det är de enda rekommendationerna jag fått av min missfallsutredningsläkare.

Sen ska man inte äta ogenomtänkt kött, viss fisk och opastöriserad mejeriprodukter, men sånt kan du enkelt läsa om på nätet.

Tyvärr är det så att nu är det bara att vänta och hoppas. Jättejobbigt, jag vet. Jag går själv bara å väntar på att passera vecka 12 men det går låååångsamt.

Jag tycker du ska ta upp när du ringer bm att du är väldigt orolig så kanske dom löser ett tidigt vul åt dig
  • Sagan12345
    Längtar88 skrev 2016-07-04 15:49:06 följande:

Tack tjejer för svar.

Nu känner jag mig inte gravid, fått för mig att jag lurar mig själv och att mensen ska komma när som. Har som molande mensvärk och känner mig "blöt" typ som att den ska komma när som. Så jag väntar in den istället.

Blir knäpp här hemma! Kanske bara är att jag inte vågar tro. Mådde bara lite illa idag, har inte storgråtit idag... sov iofs 1.5-2 h efter att jag ätit men de kan lika gärna vara för att jag känner att jag börjar bli sjuk.

Men nej jag väntar in mensen nu och får prata med sjukhuset ang allt sen när sommaren är slut. Sambon har ju kraftiga brister på dels d-vitamin (nere på 35 trots att han ätit extra tabletter sommar och vinter och varit utomlands en månad i vinter) och vad jag misstänker andra vitaminer så kanske inte är konstigt att de inte vill ta sig. Kanske är dum som hoppas mitt i allt...

Du kanske skulle ta ett digitalt så du verkligen får det svart på vitt och slipper fundera på om du är gravid eller ej.

Ang. Känna mensvärk är väl det även ett gravidtecken?! Jag hade massa molande i början som precis kändes som mensvärk.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend