Inlägg från: Sagan12345 |Visa alla inlägg
  • Sagan12345

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Sajocawa skrev 2016-08-03 22:26:31 följande:

Haha. Dricka hallonbladste, gå i trappor, käka en typen miljon ananaser, ha sex... Finns mycket "knep" men frågan är hur mycket som funkar, känns som jag testade ALLT förra gången :')

Mitt vatten gick visserligen knappt en halvtimme efter att vi haft sex två gånger på rad så kan ju alltid hoppas att det var sexet och inte bara en tillfällighet, så man har något att gå på den här gången :p

Haha okej tack, får se om jag ger mig på något knep när jag är där. Alla i vår släkt har fått över 2 v och blivit igångsatta så räknar med de där min del också, men hoppas självklart jag är undantaget :)
  • Sagan12345
    sagoskog skrev 2016-08-05 12:41:12 följande:

Det går i perioder. Hade en väldigt lång pigg-period, men nu har det blivit lite sämre igen. Så himla störande att inte sova på rätt tider. Och inte lär man få sova sen heller, om jag mina rätt ;) :P

Jag använder www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Jag trots inte att det är någon fara med din viktuppgång. Du är i andra trimestern väl? Man kan ju gå upp väldigt ojämnt och det finns ju andra saker som spelat in t.ex. kyligare väder = mindre vätska ansamlas i kroppen = mindre vätske-vikt. Så man får nog se på viktökningen i ett längre perspektiv.

Min viktökning går dock käpprätt uppåt. Tycker det känns lite jobbigt, fast hade tyckt det var ännu jobbigare om den inte gjorde det. Alain är mam nöjd.

Humm, var tvungen att testa den där viktuträkningen men jag följer visst inte den än. Den tyckte jag skulle gått upp 2,6-3,2 kg i v 15. Men jag har gått upp 0,7kg.

När började ni gå upp i vikt?
  • Sagan12345
    sagoskog skrev 2016-08-05 18:49:20 följande:

Om du kollar min viktkurva som jag postade några inlägg upp så ser du att jag gått stadigt uppåt sen jag plussade ungefär :-0. Men nu startade jag på bmi 17, så kroppen ville nog lägga på sig direkt.

När jag väntade tvillingarna startade jag på bmi 22 och då gick jag inte upp ett gram förens efter v. 20. Då gick jag ist upp ca 10 kg sakta och sen ytterligare 20 kg i vätska de sista veckorna :(

Så dels är det nog väldigt individuellt, dels beror det på startvikten, dels på hur man mår (särskilt aptit och illamående i början) och dels på hur mycket vätska man tenderar att samla på sig (särskilt i slutet). Så en sån vikt-kalkylator behöver ju inte stämma för fem öre egentligen :) men det är ju intressant som fingervisning.

Shit det var mycket vätska.

Det blir spännande och se hur man kommer öka :)

Jag har i alla fall haft turen att slippa illamåendet.
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2016-08-05 18:58:46 följande:

Jag ligger också ca 2 kg under den viktkalkylatorn, men är ändå ganska nöjd med de 10 kg jag nu lyckats gå upp. Kämpar för att fortsätta uppåt och inte neråt igen nu sista veckorna. (150 grams chokladkaka fick hjälpa till på traven idag :P )

Var nyss ute och gick 5 km på 45 min. Fick 7 förvärkar under tiden. Operation "vräka bebis" har påbörjats!

Jösses vad du traskar på :)

Du har inge problem alls med foglossning?
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2016-08-05 19:59:52 följande:

Jo, en hel massa! XD Har varit sjukskriven pga foglossningen sedan v 24. Dock mår mina fogar bra av att promenera. Har lärt mig rätt rörelsemönster nu när jag går - minimala steg och en vaggande stil (sambon kallar mig Pingu numera ;P) Vet att exv loppan tycker att cykling funkar mycket bättre, men det är däremot döden för mina fogar. Antar att det är väldigt individuellt och man måste hitta det som funkar för en själv.

Haha pingu :) de var roligt. men skönt att du hittat en metod som fungerar för dig
  • Sagan12345
    GästenT skrev 2016-08-06 13:54:43 följande:

Jag känner lite likadant... 15kg upp.. Påriktigt??? Hur? Vart?? Varför?? :(

du ser verkligen inte ut att ha gått upp 15kg.

Jättefin!
  • Sagan12345
    Loppan84 skrev 2016-08-07 18:49:59 följande:

H&M funkar för mig. Har inte lust att lägga med pengar på nått som man egentligen inte vill ha men de sitter faktiskt riktigt bra.

Tack, måste ta mig dit insåg jag idag :)
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2016-08-10 08:32:57 följande:

Kom igen nu plutt! Ett litet flyktförsök skulle du väl kunna försöka få till!? Eller är det för mycket begärt!? Va? Va? VAAA????!?!????!!! XD

Magen fortsätter sjunka i alla fall!

Men wow, tänk att snart är de äntligen dags.. Jag är redan trött på väntar å går in i v16 imorgon :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend