eagle87 skrev 2016-03-02 08:49:26 följande:
Hade verkligen den värsta kvällen nånsin igår, utslagen spred sig över hela kroppen O ja kunde inhe stå still pga extremt kliande sen börja de upp på halsen O ja fick svårt O andas O pulsen började gå upp, så till sist tog jag en antihistamin tablett fastän läkaren sa att ja ska prova vara utan.. Allt har gått bort nu men så rädd att de ska komma tillbaka. Nej står på kortison att de ej får användas i tidigt graviditet :(
Vad obehagligt :/ tycker du ska söka läkare igen om du får svårt att andas. Jag vet inte vad det gäller med kortison i salva. Men vad det gäller astmamedicin och andra allergimediciner så brukar det vara en avvägning med behovet. T.ex. så ska man egentligen inte använda astmamediciner vid grav, men det är lika viktigt att kunna andas ordentligt (nedsatt syresättning ger även fostret försämrad syretillförsel). Så har man t.ex. astma så ska man absolut inte sluta medicinera (man kan ist dela upp kombinationsmediciner och ta kortison kontinuerligt och luftrörsvidgande endast vid behov). Så det jag menar är att om du har stora besvär så kan det vara bra om din läkare tog fram en ordentlig plan för hur du ska hantera allergin om det blir illa.
Ang. Allergimedicin. För 9 år sedan så fick jag inte äta vanliga allergimedicin med aktiv substans loperamid (t.ex. clarityn) iaf. Men det kan ju ha ändrats. Jag fick ist den där medicinen gravida brukar få mot illamående. Kommer inte ihåg vad den heter, men börjat på L. Den funkar visst mot allergi också. När jag ammade fick jag ist Tavegyl.