• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-25 17:34:18 följande:

Fan jag öppnade det och kollade men glömde ta bilde! Orkar nog inte fiska upp dem ur papperskorgen när jag kommer hem men det va faktiskt starkare teststreck än kontrollstreck som du också hade :)

Åh va kul :) så glad för oss.. Nu slutar. Vi testa ok?

Har du älflytningar ? Ja har haft de sen äl... Ett av mina första tecken hade så första ggn med
  • eagle87

Barnmorskan ringde första tiden 10 mars...
    Börja nästan gråta att en barnmorska O inte än fertilitets sköterska ringer mig

• Loppan84

Absolutely! Skulle bara testa till 3+ nu är vi klara. Nästa hållpunkt blir ul 8e för mig och 10e för dig. Haha vi fortsätter med 2 dagars mellanrum, kommer säkert sluts med att vi föder två dagar från varandra ;)

eagle87 skrev 2016-02-25 19:33:28 följande:

Åh va kul :) så glad för oss.. Nu slutar. Vi testa ok?

Har du älflytningar ? Ja har haft de sen äl... Ett av mina första tecken hade så första ggn med

• eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-25 19:32:41 följande:

Absolutely! Skulle bara testa till 3+ nu är vi klara. Nästa hållpunkt blir ul 8e för mig och 10e för dig. Haha vi fortsätter med 2 dagars mellanrum, kommer säkert sluts med att vi föder två dagar från varandra ;)

Nej mitt är 12... De mitt samtal me barnmorska 10.,,

Ärligt mår lite psyskist dåligt idag, jag jobbar på en salong. Vi gör mest gelé naglar O Shellac... Läste Idag att ångor aceton nagellack e jätte dåligt att andas in varje dag som gravid. Kan orsaka missfall O fosterskador ....
  • Loppan84

Oj jag känner inte till vad som är farligt men om det är dokumenterat farligt måste du ju bli sjukskriven eller få andra uppgifter. Jag har Shellac på händerna och det ska gå bra, men vet ju inte om det gäller bara att ha det eller också jobba med det? Men är ju inte ångor heller så borde va bättre och isåfall kan du kan få jobba med bara det?

eagle87 skrev 2016-02-25 20:55:47 följande:

Nej mitt är 12... De mitt samtal me barnmorska 10.,,

Ärligt mår lite psyskist dåligt idag, jag jobbar på en salong. Vi gör mest gelé naglar O Shellac... Läste Idag att ångor aceton nagellack e jätte dåligt att andas in varje dag som gravid. Kan orsaka missfall O fosterskador ....

• Loppan84

Är det CND ni använder? Hittade det här:

Yep. I'm a nail tech and CND (the makers of Shellac) pride themselves on making their products 3-free. The 3 chemicals that need to be avoided are Dibutyl Phthalate (DBP), Formaldehyde and Toluene. One of them (I think toulene) is known to cause deformities in male fetuses. Make sure it is Shellac though - there are a lot of copycats out there which look similar but don't say 'CND Shellac' on the bottle. You do have to have Shellac professionally removed with acetone which won't cause any harm nor will the UV light. Another safe brand is Gelish.

If you're still worried the salon should be able to just give you a normal manicure instead if you explain that you're concerned - they'd be gaining if you have a voucher. Some nail polishes do contain those nasties though - the safe ones are OPI, CND, Lancome and a few others. The top and base coats of Seche Vite are NOT and actually have warning on the the back of them saying "WARNING! This product contains a chemical known to the State of California to cause birth defects or other reproductive harm."

Hope that helps!

• Loppan84

Bra jag läste det också faktiskt - jag har seche vite bas och tio coat som jag alltid har när jag inte har shellac

• eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-25 20:07:46 följande:

Oj jag känner inte till vad som är farligt men om det är dokumenterat farligt måste du ju bli sjukskriven eller få andra uppgifter. Jag har Shellac på händerna och det ska gå bra, men vet ju inte om det gäller bara att ha det eller också jobba med det? Men är ju inte ångor heller så borde va bättre och isåfall kan du kan få jobba med bara det?

Vi använder opi gel polish O acetone, sen jobbar jag hemifrån med gelé O Shellac.. Ska nog mejla opi O fråga... Man blir så nojjig me allt. Har du ngn oro me ngt på ditt jobb?
  • sagoskog

Ang naglar. Jag vet faktiskt inte hur det är med gifter i sånt. Men min kompis går inte och gör sina naglar som gravid. Det kan ju å andra sidan bara vara för säkerhets skull. Vi har en nagelstudio i ett köpcenter här och det luktar ju starkt i hela den delen av köpcentret :/ Fast frisörer kan väl t.ex. arbeta (med munskydd?) under grav och det är ju också massa kemikalier. Hur som helst så kan du ju inte vara den första som är gravid inom det yrket, så det borde gå att kolla upp ganska enkelt.

Jag kommer att sluta jobba innan midsommar. Först lite semester och sen med havandeskapspenning.

• eagle87
    sagoskog skrev 2016-02-26 09:04:51 följande:

Ang naglar. Jag vet faktiskt inte hur det är med gifter i sånt. Men min kompis går inte och gör sina naglar som gravid. Det kan ju å andra sidan bara vara för säkerhets skull. Vi har en nagelstudio i ett köpcenter här och det luktar ju starkt i hela den delen av köpcentret :/ Fast frisörer kan väl t.ex. arbeta (med munskydd?) under grav och det är ju också massa kemikalier. Hur som helst så kan du ju inte vara den första som är gravid inom det yrket, så det borde gå att kolla upp ganska enkelt.

Jag kommer att sluta jobba innan midsommar. Först lite semester och sen med havandeskapspenning.

I och med att vi inte gör akryl naglar så luktar de inte, ja jobbar i typ ett shoppin centrum i en nailbar som liksom är öppen så ventilation e bra, gör även bryn O fransar, färgar ögonbryn o fransar oxå.. Ja har mejlat opi ang deras produkter får se va de säger...
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend