Loppan84 skrev 2016-02-23 21:39:13 följande:
Ja det låter lite krångligt att göra provet på två olika ställen... Kanske ska försöka ta en tur till sthlm i v 12 då...
Ja jag vet det låter helt sjukt, det är tillåtet för de som är 37+ men annars är det faktiskt olaglig så jag får inte skicka några prover hit för de får inte ge besked om avvikelser :(
Man får göra själva ul:t privat i v 12 och de kan då säga om nått ser konstigt ut men man får inte göra provet någonstans och man får inte heller boka ul för att specifikt mäta nacken men en generell koll och då brukar de också göra det...
Jag tycket iaf att du ska fråga en klinik i svergie om de har någon lösning. De vet ju exakt när de vill mäta osv. Det kan ju bli att du får ta två turer i värsta fall. Men prover i sverige kan du ju iaf ta på vilken vc som helst. I vissa fall kan du behöva ta med dig ett underlag när det är via olika utförare och beställare (privat/landsting). Men det kan skickas på post och du behöver bara ta dig över gränsen isf. Sen kan jag inte svära på att det är exakt vad som gäller mellan ej landstingsanknutna privata vårdgivare, men det borde vara samma. Det får du ju höra med dem isf.
I annat fall så kan man ju välja att bara göra den enda delen av kub. Resultatet blir dock inte riktigt lika säkert. Personligen hade jag isf valt nupp (ul) delen. Då en avvikande nackspalt m.m. velat vara en starkare indikation på att något är fel än moderns värden.
Det är väldigt konstigt att det inte är tillåtet under en viss ålder. Nog för att det är vanligare vid hög ålder, men knappast viktigare för äldre än för yngre. Och det händer ju faktiskt yngre med. Tycker att alla som vill borde få den möjligheten när det finns. Oavsett om det är för att ta ett aktivt beslut eller för att förbereda sig. Sen har kub ganska många brister i sin sannolikhetsberäkning, men det är en annan fråga och är ju lika oavsett 20 år eller 37 år.