• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-02-23 15:28:16 följande:

GästenT: Har samma som du - ibland orolig för mf men mest overklighetskänsla för att jag inte känner mig gravid. Hjälper för mig att tänka framåt och hur det ska bli när bebisen kommer. Tänker mest på bebisen nu inte graviditeten, men ändrar sig säkert när man känner av det lite mer. Lika bra att längta och va glad nu när man är gravid istället för att tänka att saker kan gå fel - man kan ju ändå inte ta ut sorgen på förhand. Om det sker nått kommer jag va lika ledsen om jag gått och tänkt på det innan som om jag har varit lycklig.

Men allt som gör mig lugnare har jag bestäm mig för att tillåter mig själv hålla på med - som att ta cb med veckoindikator nu tills jag (förhoppningsvis) får 3+ så jag ser att hcg stiger och att vi bokat ett privat ul för att se hjärtslag även om det kostar ett par tusen här.

Åh tack för att du svarade. Jag har knappt vågat tänka på bebisen men efter ditt vettiga svar så inser jag att det är precis det jag måste göra. :) Jag är ju faktiskt lycklig OCH gravid just nu, även fast jag inte känner mig gravid och oroar mig för saker. Jag tänkte också ta ett till digitaltest om någon vecka för att förhoppningsvis lugna mig själv men också för att gravtest är det enda starka beviset på att något ligger i magen och skvalpar. :)

Spännande med ett tidigt ul! :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-02-23 15:03:52 följande:

Hur kopplar ni bort rädslan för missfall? Om ni ens har oro. :P Såhär tidigt har jag inte så tydliga symptom liksom, från och till en konstig känsla i magen, trög i magen och något tröttare än vanligt.. Men inget markant som jag hade tänkt på om jag inte fått ett plus och planerade barn. Haha. Har pratat en del med mamma nu, vilket är skönt att ha någon att ventilera med. Men jag får inte bort oron för missfall plus overklighetskänslan när man inte har symptom vilket inte ens många har såhär tidigt ens. Haha.

Man kan ju inte gå med den oron i 12v, har ni tips? :)

Jag är vanligtvis en ganska lättoroad och katastroftänkande person. Men båda gångerna har jag varit jättelugn, i förhållande till min oroliga personlighet. Inte ens när jag har fått ljusrosa flytning (hänt båda ggrna) har jag blivit orolig i proportion till hur orolig jag borde blivit. Det är konstigt, men kanske är det något med att jag inte själv kan påverka det. Med tvillingarna hade vi ju försökt ganska länge, och då höll jag nog fast vid att jag inte vill slösa bort något av lyckan på att oroa mig över sånt jag inte kan styra. Ta sorgen om den kommer liksom. Sen finns det stunder då jag faktiskt funderat en del. Som när symptomen försvunnit. Men det har gått så mycket upp och ner att jag tillslut bestämmde mig att försöka sluta tyda något som är omöjligt att tyda. Sen blir det lättare ju längre man kommer också.

Jag har nog stor hjälp av att jag inte varit med om den typen av mf heller (den enda gången jag fått mf så visste jag inte att jag var gravid). Förstår att man har mycket svårare att behålla lugnet med en sån erfarenhet i bagaget.

Däremot förstår jag inte hur man vågar fortsätta testa med gravtest eller tempa? Det hade jag aldrig vågat! Jag skulle bli jätte uppstressad. Nu vågar jag absolut inte testa då gravtest kan bli mycket svaga, eller negativa vid väldigt höga halter av hcg. Men känner man sig tryggare av det så är ju alla sätt bra såklart :)
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-23 14:28:16 följande:

GästenT: Har samma som du - ibland orolig för mf men mest overklighetskänsla för att jag inte känner mig gravid. Hjälper för mig att tänka framåt och hur det ska bli när bebisen kommer. Tänker mest på bebisen nu inte graviditeten, men ändrar sig säkert när man känner av det lite mer. Lika bra att längta och va glad nu när man är gravid istället för att tänka att saker kan gå fel - man kan ju ändå inte ta ut sorgen på förhand. Om det sker nått kommer jag va lika ledsen om jag gått och tänkt på det innan som om jag har varit lycklig.

Men allt som gör mig lugnare har jag bestäm mig för att tillåter mig själv hålla på med - som att ta cb med veckoindikator nu tills jag (förhoppningsvis) får 3+ så jag ser att hcg stiger och att vi bokat ett privat ul för att se hjärtslag även om det kostar ett par tusen här.

Ja gör ungefär samma som dig, ska inte tempa mer från imorn, ska ta mitt sista cb på fre lr lördag sen tidigt ul i vecka 7+1 vilket ja boka idag. Lördagen den 12 mars längtar sönder mig. Satt O grät idag när ja kolla v 7 ultraljud på youtube
  • sagoskog

Har läst på lite mer om kub. Och jag känner bara att vilken jäkla tur att jag tjatade till mig att få ta om blodprovet. Hatar verkligen att känna mig jobbig och tjatig på vården. Men trots att jag vetat ganska lite av blodanalysen i kub så kändes det viktigt att göra det rätt. Blodprovet mäter beta-hcg och papp-a. Om beta-hcg är högre än normalt och papp-a är lägre än normalt för veckan så kan det vara en markör för kromosomavvikelse. Att läsa av något i ett blodprov taget i v. 7+6 hade troligtvis inte gått alls. Det måste tas i v. 9 som tidigast. Ja, vi får väl se vad de säger när dagen kommer, men känns iaf bra att jag fick igenom det.

• GästenT
    sagoskog skrev 2016-02-23 18:28:17 följande:

Jag är vanligtvis en ganska lättoroad och katastroftänkande person. Men båda gångerna har jag varit jättelugn, i förhållande till min oroliga personlighet. Inte ens när jag har fått ljusrosa flytning (hänt båda ggrna) har jag blivit orolig i proportion till hur orolig jag borde blivit. Det är konstigt, men kanske är det något med att jag inte själv kan påverka det. Med tvillingarna hade vi ju försökt ganska länge, och då höll jag nog fast vid att jag inte vill slösa bort något av lyckan på att oroa mig över sånt jag inte kan styra. Ta sorgen om den kommer liksom. Sen finns det stunder då jag faktiskt funderat en del. Som när symptomen försvunnit. Men det har gått så mycket upp och ner att jag tillslut bestämmde mig att försöka sluta tyda något som är omöjligt att tyda. Sen blir det lättare ju längre man kommer också.

Jag har nog stor hjälp av att jag inte varit med om den typen av mf heller (den enda gången jag fått mf så visste jag inte att jag var gravid). Förstår att man har mycket svårare att behålla lugnet med en sån erfarenhet i bagaget.

Däremot förstår jag inte hur man vågar fortsätta testa med gravtest eller tempa? Det hade jag aldrig vågat! Jag skulle bli jätte uppstressad. Nu vågar jag absolut inte testa då gravtest kan bli mycket svaga, eller negativa vid väldigt höga halter av hcg. Men känner man sig tryggare av det så är ju alla sätt bra såklart :)

Hahah. Jag är verkligen tvärt om! Va kul. ^^ Jag är egentligen inte en orolig person alls utan saker blir vad det blir. Det mesta löser sig! Men däremot har jag ett enormt kontrollbehov när det gäller mig själv, inte andra. Och tanken av att en söt liten bäbis växer i mig, min kropp(!!), utan att jag kan påverka utgången av det hela, skrämmer mig enormt! Jag blir stressad och orolig av saknad kontroll eftersom att det handlar om mig och något jag verkligen önskat mig. :)
  • Loppan84

GästenT- känner igen mig i sagoskog.

Sagoskog - så bra att du tog reda på det så du får en riktig kub. Här i norge är det j olagligt att göra kun men funderar på att göra det privat i sverige - är nämligen i sthlm helt av en slump 9+4 till 10+3. Är det bra tajming för att göra provet? Hur går det till - tar man först prov och sen ul? Kan säkert göra själva ul:t här i norge och provet i sverige då

• sagoskog
    GästenT skrev 2016-02-23 20:49:17 följande:

Hahah. Jag är verkligen tvärt om! Va kul. ^^ Jag är egentligen inte en orolig person alls utan saker blir vad det blir. Det mesta löser sig! Men däremot har jag ett enormt kontrollbehov när det gäller mig själv, inte andra. Och tanken av att en söt liten bäbis växer i mig, min kropp(!!), utan att jag kan påverka utgången av det hela, skrämmer mig enormt! Jag blir stressad och orolig av saknad kontroll eftersom att det handlar om mig och något jag verkligen önskat mig. :)

Haha, vad lustigt. Jag är verkligen ett kontrollfreak. På alla sätt och vis! Men när det är utom min kontroll så kan jag slappna av mer. Tror nästan det är lättare när vi inte har tillgång till privata ul här och att vården inte beviljar sånt utan goda skäl. Skulle jag däremot ha ont eller börja blöda så skulle nog kontrollfreaket vakna direkt. Då skulle jag inte kunna gå många sekunder utan att veta. Det är väl lite så jag resonerar med tester, temp och ultraljudsdoppler också. Kan jag inte kolla varje minut så hjälper det inte mig iaf. Kommer bara öka oron.

Men ni, på tal om doppler.. har någon funderat på en sån? De rekommenderas ju från v.16, men jag har ju hört många som hört redan i v. 10. Jag har ju resonerat lite som jag skrev ovan. Att det kanske snarare gör mig oroligare. Men samtidigt skulle det kanske hjälpa mig att ta till mig graviditeten. Jag har nämligen jättesvårt att förstå att det är på riktigt denna gång. Vet inte varför det inte går in riktigt. Men jag vill verkligen kunna känna att det är på riktigt, och inte bara genom att jag mår pyton. Fast i v. 16 så är man ju inte långt från att känna rörelser (med tvillingarna kändes sparkar på utsidan i v 16, men då är ju livmodern mycket högre upp än vid en) så då tar ju det över litegrann och en doppler känns onödigt. Hur tänker ni?
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-23 21:15:28 följande:

GästenT- känner igen mig i sagoskog.

Sagoskog - så bra att du tog reda på det så du får en riktig kub. Här i norge är det j olagligt att göra kun men funderar på att göra det privat i sverige - är nämligen i sthlm helt av en slump 9+4 till 10+3. Är det bra tajming för att göra provet? Hur går det till - tar man först prov och sen ul? Kan säkert göra själva ul:t här i norge och provet i sverige då

Oj, är det olagligt? För provet så är det perfekt i tid. Men ul görs i v 11-14. Jag får fram lite olika tidsgränser för ul när jag googlar (svårt att veta om det avses som t.ex. v11 eller 10+ också). Men det kan kanske vara möjligt att göra de sista dagarna du är i sthlm. Analysen av blodprovet tror jag däremot tar någon vecka, så resultatet kanske inte är färdigt då. Men det kan ju bara vara en säkerhetsmarginal de skriver ut.

Att göra ul i norge kan kanske bli svårt om kub är olagligt. De måste ju kunna sammanställa blodproverna och nackspalten för att få fram sannolikhetsberäkningen.. I ett datasystem antar jag? Oinsatt på den punkten.

Jag tror nog att det bästa du kan göra om du vill göra kub är att ringa en privat mottagning och se om ni kan hitta en lösning. Kanske kan de göra allt i sthlm, men du får resultatet senare (när analysen av blodprovet är färdigt). Eller så kanske de kan skicka en beställning på proverna till Norge och du tar dem där. Vi har t.ex.många vc som drivs av norska legevisitten och våra svenska provet skickas till Norge för analys.
  • Loppan84

Haha skulle stå "GästenT - känner igen mig

(Sen ny rad) Sagoskog

Blev lite konstigt där att jag skulle skriva till gästen att jag känner igen mig i sagoskog ;)

• Loppan84

Ja det låter lite krångligt att göra provet på två olika ställen... Kanske ska försöka ta en tur till sthlm i v 12 då...

Ja jag vet det låter helt sjukt, det är tillåtet för de som är 37+ men annars är det faktiskt olaglig så jag får inte skicka några prover hit för de får inte ge besked om avvikelser :(

Man får göra själva ul:t privat i v 12 och de kan då säga om nått ser konstigt ut men man får inte göra provet någonstans och man får inte heller boka ul för att specifikt mäta nacken men en generell koll och då brukar de också göra det...

sagoskog skrev 2016-02-23 21:34:51 följande:

Oj, är det olagligt? För provet så är det perfekt i tid. Men ul görs i v 11-14. Jag får fram lite olika tidsgränser för ul när jag googlar (svårt att veta om det avses som t.ex. v11 eller 10+ också). Men det kan kanske vara möjligt att göra de sista dagarna du är i sthlm. Analysen av blodprovet tror jag däremot tar någon vecka, så resultatet kanske inte är färdigt då. Men det kan ju bara vara en säkerhetsmarginal de skriver ut.

Att göra ul i norge kan kanske bli svårt om kub är olagligt. De måste ju kunna sammanställa blodproverna och nackspalten för att få fram sannolikhetsberäkningen.. I ett datasystem antar jag? Oinsatt på den punkten.

Jag tror nog att det bästa du kan göra om du vill göra kub är att ringa en privat mottagning och se om ni kan hitta en lösning. Kanske kan de göra allt i sthlm, men du får resultatet senare (när analysen av blodprovet är färdigt). Eller så kanske de kan skicka en beställning på proverna till Norge och du tar dem där. Vi har t.ex.många vc som drivs av norska legevisitten och våra svenska provet skickas till Norge för analys.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend