• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Loppan84

Va är det sant? Vilken hcg nivå har man för att få 2-3 veckor då?

Ang din kille sä antar jag att han också är av indisk påbrå? Känner ju till en del av kulturgrejerna där pga min indiska mamma och är det en sak som är säker är det att indiska män ofta är vääääldigt imponerade av sina kvinnliga släktingar (mamma och syster) och vill göra precis som dem. Du får sätta ner foten och förklara att nu ska du och han skapa en familj och nyta traditioner som är ERA! Stå på dig <3

eagle87 skrev 2016-02-22 08:58:49 följande:

Ja läste faktiskt en undersökning om att högt hcg över 200 på äl+14 minimerar risken för missfall :))

• sagoskog

Hej tjejer!

Intressant diskussion om hcg. Nästan alltid så är hög hcg ett gott tecken :) själv testade jag ju inte alls starkt. Men det verkar ju gå som det ska iaf. Vad jag vet hittills alltså. Kan inte fatta att det bara är två veckor till kub nu :)

Jag har också varit hemskt irriterad. Riktigt illa ibland. Men det verkar ha blivit lite bättre nu faktiskt. Hoppas det håller i sig :)

• sagoskog

Börjar en bf lista och hoppas ingen misstycker :) skrev ner dem jag såg på närmsta sidan. Men det är bara att ändra om jag skrivit fel eller ta bort er om ni inte vill vara med. Ni andra kan ju fylla på :)

Eagle87 - du har bf samma datum förlossningen med mina tvillingar startade och datumet jag och deras pappa förlovade oss (något år innan de föddes). Turdatum! ja nu är vi inte ihop längre förståss. Men goda vänner, så jag vill ändå hävda att det är ett turdatum :)

BF

4/7- Capy

24/8 - Symetrical

22/9 - Sagoskog

28/10 - eagle87

• Symetrical

Härligt med högt hcg, babes!

Bara två veckor kvar, sagoskog!? Shit, vad tiden går fort! Vilken v är du i då enligt äl?

Själv har jag börjat känna av en massa fogjox redan (v13+4 idag), så ringde mvc och fick deras nr till sjukgymnast. Får se vad de säger. Det är så svårt med mitt jobb, så hoppas på att kunna hitta en bra balans så att jag slipper bli heltidssjukskriven.

• GästenT

BF

4/7- Capy

24/8 - Symetrical

22/9 - Sagoskog

26/10 Loppan84

28/10 - eagle87

2/11 - GästenT

• GästenT
    sagoskog skrev 2016-02-22 09:54:41 följande:

Hej tjejer!

Intressant diskussion om hcg. Nästan alltid så är hög hcg ett gott tecken :) själv testade jag ju inte alls starkt. Men det verkar ju gå som det ska iaf. Vad jag vet hittills alltså. Kan inte fatta att det bara är två veckor till kub nu :)

Jag har också varit hemskt irriterad. Riktigt illa ibland. Men det verkar ha blivit lite bättre nu faktiskt. Hoppas det håller i sig :)

Hur är det med kub-test i ditt län, är det kostnadsfritt eller hur fungerar det?

Jag har förstått det som att vissa län erbjuder det och andra får man betala för det, stämmer det? Hur ska man göra bedömningen om man behöver ett kub? Haha :) kan skriva ner 1000 frågor till. ;)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-02-22 10:29:13 följande:

Härligt med högt hcg, babes!

Bara två veckor kvar, sagoskog!? Shit, vad tiden går fort! Vilken v är du i då enligt äl?

Själv har jag börjat känna av en massa fogjox redan (v13+4 idag), så ringde mvc och fick deras nr till sjukgymnast. Får se vad de säger. Det är så svårt med mitt jobb, så hoppas på att kunna hitta en bra balans så att jag slipper bli heltidssjukskriven.

Jag är i 11+4 (de tror jag är i 13+0). Hoppas det inte är för tidigt! Jag tog iaf om blodproverna i fredags 9+0. Tog ju dem redan i 7+6, och det är ju lite väl tidigt :/

Hoppas att du får hjälp med fogarna. Jag klarade mig ganska bra sist och jag har inte känt något än denna gång.
    GästenT skrev 2016-02-22 10:46:13 följande:

Hur är det med kub-test i ditt län, är det kostnadsfritt eller hur fungerar det?

Jag har förstått det som att vissa län erbjuder det och andra får man betala för det, stämmer det? Hur ska man göra bedömningen om man behöver ett kub? Haha :) kan skriva ner 1000 frågor till. ;)

Kub erbjuds kostnadsfritt till alla här. Fast hade jag varit ett halvår tidigare så hade det inte gått alls, inte ens om jag betalade. Men om jag vore över 35 år. De drog ner på det pga personalbrist ett tag, så det har varit ganska osäkert i mitt län. Jag är iaf väldigt glad att jag får göra det nu. Om det erbjuds så är det ju upp till var och en om man vill göra det. Kub ger ju tyvärr bara en väldigt knäpp sannolikhetsberäkning. Under 1:200 räknas som hög risk och man rekommenderas att gå vidare med fostervattendprov eller moderkaksprov. Samtidigt som mf procenten vid provet oftast är högre än risken för kromosomavvikelse hos barnet. Så det kan bli ett väldigt svårt ställningstagande. Är man relativt ung så är ju risken för trisomi21,18, 13 (som jag tror det är de kollar för) egentligen väldigt liten. Jag känner mig dock säker på att jag vill göra det. Dels för att jag inte har någon annan chans till ul (dum anledning egentligen, men så är det i mitt län) och dels för att mina år inom handikappomsorgen samt en 4 årig akademisk utbildning inom just handikappvetenskap, gör mig "lite" orolig.
  • GästenT
    sagoskog skrev 2016-02-22 11:59:41 följande:

Jag är i 11+4 (de tror jag är i 13+0). Hoppas det inte är för tidigt! Jag tog iaf om blodproverna i fredags 9+0. Tog ju dem redan i 7+6, och det är ju lite väl tidigt :/

Hoppas att du får hjälp med fogarna. Jag klarade mig ganska bra sist och jag har inte känt något än denna gång.Kub erbjuds kostnadsfritt till alla här. Fast hade jag varit ett halvår tidigare så hade det inte gått alls, inte ens om jag betalade. Men om jag vore över 35 år. De drog ner på det pga personalbrist ett tag, så det har varit ganska osäkert i mitt län. Jag är iaf väldigt glad att jag får göra det nu. Om det erbjuds så är det ju upp till var och en om man vill göra det. Kub ger ju tyvärr bara en väldigt knäpp sannolikhetsberäkning. Under 1:200 räknas som hög risk och man rekommenderas att gå vidare med fostervattendprov eller moderkaksprov. Samtidigt som mf procenten vid provet oftast är högre än risken för kromosomavvikelse hos barnet. Så det kan bli ett väldigt svårt ställningstagande. Är man relativt ung så är ju risken för trisomi21,18, 13 (som jag tror det är de kollar för) egentligen väldigt liten. Jag känner mig dock säker på att jag vill göra det. Dels för att jag inte har någon annan chans till ul (dum anledning egentligen, men så är det i mitt län) och dels för att mina år inom handikappomsorgen samt en 4 årig akademisk utbildning inom just handikappvetenskap, gör mig "lite" orolig.

Hmm. Okej. I vilken vecka gör man kub? Förstår att du känner så med all erfarenhet och kunskap! Man undrar hur ofta det pekar på "hög risk" och man måste ta ett sådant svårt beslut om fostervattensprov..

Jag googlade nu och här verkar det vara ett självkostnadspris på 1500kr.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-02-22 12:22:55 följande:

Hmm. Okej. I vilken vecka gör man kub? Förstår att du känner så med all erfarenhet och kunskap! Man undrar hur ofta det pekar på "hög risk" och man måste ta ett sådant svårt beslut om fostervattensprov..

Jag googlade nu och här verkar det vara ett självkostnadspris på 1500kr.

Det står faktiskt lite olika när jag googlat, men ungefär mellan v. 11-14 tror jag. Och blodprovet tar man i ca 9+.

Jag tror inte att det är så vanligt att man får hög risk. Och många av dem som faktiskt får hög risk bär ju på fullt friska barn. Men tror saker som t.ex moderns ålder ökar risken i beräkningen. Så jag antar att det finns ökad risk att få hög risk om man är 40 till skillnad mot 20. Men som sagt så tror jag de allra flesta får bra siffror. Ser att jag bara svamlar här, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend