• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • misslina
    Loppan84 skrev 2016-02-19 12:07:50 följande:

Misslina - håll med alla andra om att su inte ska ha dåligt samvete. Du hade ju gjort samma sak för din man om han va dålig - det är tur man är två och han känner säkert att det är skönt att han kan bidra :)

När det gäller själva illamåendet är det ju ett h-e att må så dåligt. Jag har inte fått det än men när min man gick på cellgifter sa han att cancern och smärtan kunde han leva med mycket hellre än den illamående, bakfyllekänslan. Det höll på att knäcka honom mentalt så jag förstår verkligen att det kan va nedbrytande din stackare. Men tar du fortfarande lergiga comp? Postafen? Biverkningarna för postafen är nästan noll (jag tar dem mot åksjuka), man blir lite trött men hellre det än att må så här?

GästenT: jag berättat för mina vänner med en gång för om det går dåligr vill jag prata med dem om det också så tycker inte ett ev mf är nått jag vill hålla helt hemligt för dem. Däremot säger vi inte till familjen, bekanta, jobb eller min mans vänner förrän v 12.

Lergigan comp har jag tagit men inte idag. Och jag känner mig faktiskt piggare mentalt! Blev så nedstämd av dom och biverkningarna var inte roliga!

Postafen har jag inte provat, men de funkade inte förra grav. Men kan alltid prova.
  • misslina
    Loppan84 skrev 2016-02-19 14:28:49 följande:

Man kan välja om man gör den första kontrollen hos vc eller bm/mvc men nu gjorde jag det hos vc. Men det är alla de proverna bm har bett om men hon tog inte ett enda blodprov utan sa att set skulle göras i v 10-12. Kommer du ihåg i vilken vecka du tog de proverna?

Jag var hos bm i måndags och då var jag i vecka 8. Hon tog blodtryck, blodvärde, tog blodprov som ska kolla hepatit? Hiv osv. Sen kollade hon mitt urin
  • Loppan84

Åh ibland är jag så less på norge. Jag vet att det framställs som att allt är bättre här men tro mig när jag säger att allt offentligt är 1000 gånger bättre i sverige. Myndigheter och vård här är ett absolut minimum. Får göra prover också privat då kanske, men drt blir en tusenlapp till - fort upp i ca 7000 bara innan vecka 12 för att få gjort i sverige nästan gratis :(

Hon sa inget om vad jag skulle äta eller undvika, tillskott eller liknande. Hon frågade faktiskt inte ens hur jag mådde eller kände mig. Känner mig riktigt besviken nu och att behöva vara "svår" för att få information.

misslina skrev 2016-02-19 14:55:04 följande:

Jag var hos bm i måndags och då var jag i vecka 8. Hon tog blodtryck, blodvärde, tog blodprov som ska kolla hepatit? Hiv osv. Sen kollade hon mitt urin

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-02-19 13:13:19 följande:

Nej vi har inte barn så vet inte mer än dig. Tar det lite som det kommer, fick ju feeling och berättade för en kollega igår :) Men just det formella med jobbet vänter jag med och familjen orkar jag inte deala med riktigt än. Också mysigt att det är vår grej ett tag och att det får sjunka in lite innan vi måste prata med andra om det tillsammans som par. Men att berätta för tjejkompisar tycker jag kändes bara skönt för många har ju varit gravida eller är det nu så det är kul att kunna berätta och de vet ju också att man inte ska ta nått för givet så kändes odramatiskt.

Sitter förreste på vc nu och väntar på första läkarkontrollen :)

Aah va mysigt! Känns som om alla här är så erfarna och kloka så har nästan antagit att alla har barn sen innan! ;D

Det kommer att bli värsta grejen att berätta för alla vänner och familj förutom min närmsta familj eftersom att mina syskon har 1000 barn. Så känns nervöst att berätta för folk sen.

Mysigt med första läkarkontrollen! Jäkligt tråkigt dock att läkaren var så dålig. Får du tillbaka din andra läkare sen eller måste du dras med denna? Förresten, vart i Norge bor du? :)
  • sagoskog

Jaha, nu är jag tydligen större än jag var med tvillingarna i samma vecka, v10. Hoppas det inte är fler!
  • Loppan84

Bor i norra norge, min läkare är tillbaka om en dryg vecka så funderar på att gå tillbaka då (v7/8) och be henne ta proverna så får vi se hur det går. Googlat lite nu och de gör desamma proverna här så det borde faktiskt göras!

GästenT skrev 2016-02-19 15:17:24 följande:

Aah va mysigt! Känns som om alla här är så erfarna och kloka så har nästan antagit att alla har barn sen innan! ;D

Det kommer att bli värsta grejen att berätta för alla vänner och familj förutom min närmsta familj eftersom att mina syskon har 1000 barn. Så känns nervöst att berätta för folk sen.

Mysigt med första läkarkontrollen! Jäkligt tråkigt dock att läkaren var så dålig. Får du tillbaka din andra läkare sen eller måste du dras med denna? Förresten, vart i Norge bor du? :)

• GästenT
    sagoskog skrev 2016-02-19 15:27:10 följande:

Jaha, nu är jag tydligen större än jag var med tvillingarna i samma vecka, v10. Hoppas det inte är fler!

Fin bild!! Gravidmagar är det finaste som finns! :) blir alltid så lycklig av att se gravida kvinnor. :)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-02-19 15:28:39 följande:

Bor i norra norge, min läkare är tillbaka om en dryg vecka så funderar på att gå tillbaka då (v7/8) och be henne ta proverna så får vi se hur det går. Googlat lite nu och de gör desamma proverna här så det borde faktiskt göras!

Jasså! Jag älskar Norge, har vart omkring en hel del där! :)

Ja men gör det! Det är ju jätteviktigt att ha en läkare som man har förtroende för och trivs med, så jag tycker absolut att du ska kontakta henne såfort hon är tillbaka.
  • capy
    GästenT skrev 2016-02-19 11:29:58 följande:

Juste. Jag har inte läst igenom alla era inlägg, men när ska ni berätta/berättade ni för vänner och familj? :)

Berättade direkt för en av mina bästa vänner som också försökt och plussat två veckor innan mig. Familjen fick sen veta i julas.
  • capy
    GästenT skrev 2016-02-19 13:02:03 följande:

Så sjukt svårt att hålla sig.. Ska bli sååå kul att berätta för min sambos föräldrar. Har ni alla barn sen innan?

Har en dotter sedan innan, hon blir 4 år ungefär samtidigt som lillebror är beräknad :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend