• K Kalle

Rösta inte på SD om du är för ett öppet och jämställt sahälle!

Det är så mycket fokus på SD:s invandrarfientlighet så folk ser inte hur oerhört värdekonservativa de är. Inte konstigt att det är mest män som röstar på dem. De drömmer sig tillbaka till ett fiktivt 50-tal med hemmafruar och alltid soliga somrar. Men det var inte särskilt bra för kvinnor på 50-talet. Kul att inte kunna skilja sig därför att man är helt ekonomiskt beroende av sin man liksom och vara tvungen att leva i misär om maken bestämmer sig för skilsmässa. Kvinnor som blev gravida fick ofta sparken från jobbet.

SD:are vill begränsa aborträtten, återinföra sambeskattningen och vårdnadsbidraget, tvångssterilisera handikappade och förbjuda äktenskap mellan homosexuella, skrota diskrimineringslagen (så att man återigen kan diskriminera gravida kvinnor) bland mycket annat. SD står för ett mörkt och kallt och kvinnofientligt samhälle.

Jag minskar mer än gärna på invandringen. Den invandring vi hade förra året var extrem och har redan fått negativa konsekvenser. Jag känner personer som i desperation över att en massa kvinnofientliga män från Afghanistan mfl länder väller in över gränserna, nu funderar på att rösta på SD. Dessa är dock totalt emot allt annat SD står för (se exempel ovan).

Gör inte misstaget att rösta på SD!

• Svar på tråden Rösta inte på SD om du är för ett öppet och jämställt sahälle!
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2016-01-25 09:20:49 följande:
    Namnet är viktigt, vilket du själv nu erkänner.

Så igen, vill KD växa så får dom göra en nystart med nytt namn, och ja, svensken är polititiskt ointresserad, så tillvida att det är mest bara Twitter och FB-politik som når ut, d.v.s den populistiska politiken som ligger väldigt långt från verklighetens politik.
    Det är det säkert, det var dock drypande sarkasm tidigare och inte jag som "erkänner" någonting.

Vilket man inte ska gynna. Du har fått korrekt information men har likväl ståndpunkten att du och "väljarnas" tolkning har företräde - du gynnar helt enkelt desinformation. Att upprätthålla fördomar - så länge det stärker din agenda, vad det nu kan vara - verkar vara en god sak i din bok. Jag gillar det inte.
  • K Kalle
    Konservativ skrev 2016-01-25 09:38:06 följande:

På vilka punkter är KD konservativt? Problemet med de svenska partierna är att de är för lika. Vänsterpartiet undantaget. Kristna värdepartiet var en aning konservativt men de skämdes för sin kristendom så därför kunde jag inte rösta på dem.

Har du läst deras partiprogram? Har du hört KD-politiker tala? Menar du att du är konservativ, men inte vill rösta på KD för att de är liberala?
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2016-01-25 10:51:09 följande:
    Jag tänker på de undersökningar där man placerar in länder  på olika skalor:

Är folk i allmänhet religiösa eller sekulära? Där placerar sig Sverige nära max på sekulära delen av skalan.

Är folk i allmänhet för jämställdhet eller tycker man att kvinnor är mindre värda än män? Där placerar sig Sverige väldigt nära max på jämställdhetsdelen av skalan

Är folk i allmänhet individualistiska eller kollektivistiska? Där är vi i Sverige extremt individualistiska. Vi vill inte i allmänhet leva i storfamilj och vi vill klara oss själva (vilket vi gör med hjälp av den anonyma staten).

Vi är även i allmänhet ett naturälskande folk till skillnad från människor i många andra länder.

Osv, osv
    Men alltså ... konservatism har ju ingen automatisk koppling till det du räknar upp. Man kan vara konservativ som ateist också. Det är liksom inget problem och svenskarna har inge gett upp konservativa ideal bara för att de inte går i kyrkan på söndagar längre.

Tittar man på frågor med konservativ inriktning så är 8 av 10 svenskar emot kvoterad föräldraförsäkring,  6 av 10 vill stärka försvaret och bara 2 av 10 vill avskaffa kungahuset.

Upp till 32-33% svarar SD eller KD när de tillfrågas i undersökningar. Lägg till de som har en konservativ grundsyn men svarar S eller M.

.
    Så "vi" är kanske ändå inte sådana som du tror?!
  • Konservativ
    K Kalle skrev 2016-01-25 11:54:26 följande:
    Har du läst deras partiprogram? Har du hört KD-politiker tala? Menar du att du är konservativ, men inte vill rösta på KD för att de är liberala?
    Du kan ju informera mig då. Min fråga var på vilket sätt KD är konservativa? De vill ha abort utan orsak, de vill ha skilsmässa utan skäl, de vill ha homosexäktenskap, de vill ha särbeskattning, tvångssparande i pension av staten, religionsundervisning istället för kristendomsundervisning. 

På vad sätt är de konservativa?
  • En god vän
    Konservativ skrev 2016-01-25 09:38:06 följande:

Vänsterpartiet undantaget.

Inte ens de. Snarare FI och möjligen nu avvecklade Svenskarnas parti.
  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2016-01-25 12:53:36 följande:
    Men alltså ... konservatism har ju ingen automatisk koppling till det du räknar upp. Man kan vara konservativ som ateist också. Det är liksom inget problem och svenskarna har inge gett upp konservativa ideal bara för att de inte går i kyrkan på söndagar längre.

Tittar man på frågor med konservativ inriktning så är 8 av 10 svenskar emot kvoterad föräldraförsäkring,  6 av 10 vill stärka försvaret och bara 2 av 10 vill avskaffa kungahuset.

Upp till 32-33% svarar SD eller KD när de tillfrågas i undersökningar. Lägg till de som har en konservativ grundsyn men svarar S eller M.

.
    Så "vi" är kanske ändå inte sådana som du tror?!
    Samtidigt är betydligt, betydligt fler män föräldralediga i Sverige jämfört med de allra flesta länder.
  • K Kalle
    Konservativ skrev 2016-01-25 13:33:20 följande:
    Du kan ju informera mig då. Min fråga var på vilket sätt KD är konservativa? De vill ha abort utan orsak, de vill ha skilsmässa utan skäl, de vill ha homosexäktenskap, de vill ha särbeskattning, tvångssparande i pension av staten, religionsundervisning istället för kristendomsundervisning. 

På vad sätt är de konservativa?
    Om du inte röstar på dem för att du tycker att de är liberala är de väl liberala enligt dig, annars hade du röstat på dem!
  • En god vän
    Flash Gordon skrev 2016-01-25 12:53:36 följande:

Tittar man på frågor med konservativ inriktning så är 8 av 10 svenskar emot kvoterad föräldraförsäkring.

Det är ju snarare en liberal åsikt. Att obligatoriskt viga hela ledigheten åt mamman, med hänvisning till att de av naturen är bättre på att ta hand om barn, vore en riktigt konservativ åsikt.
  • En god vän

De vill ha abort utan orsak och de vill ha skilsmässa utan skäl.

Vad har du för belägg för att sådana saker förekommer?

Religionsundervisning istället för kristendomsundervisning.

Varför vill du pracka på folk kristendomen?
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2016-01-25 14:56:12 följande:
    Samtidigt är betydligt, betydligt fler män föräldralediga i Sverige jämfört med de allra flesta länder.
    Vad nu det har med saken att göra? Att fler svenska män är hemma med barn än i andra länder betyder ju inte att det inte finns svenskar med konservativa värderingar.

Var fjärde svensk man tar ju inte ens ut någon FL under de två fösta åren, skrevs det om nyss och när den sedan tas är det i princip som förlängd semester på sommaren eller vid stora sportevenemang.

.
    Ditt påstående var att "sådana är vi inte" och du menade att svenskar inte är konservativa.

Jag menar, och folks beteende visar, att det finns en inte obetydlig andel i Sverige som har en konservativ syn på saker och ting.

Min gissning är att runt 30-40% i grunden är konservativa om man frågar. De mätningar som gjorts tyder på något sådant.
Svar på tråden Rösta inte på SD om du är för ett öppet och jämställt sahälle!