• Blomman94

vi som planerar första barnet!

Jag 22 år och sambon 24 år har äntligen bestämt oss för att påbörja bebisverkstaden!

Vi hoppas det blir en bebis innan 2016 slut.

Något mer ungt par som vill följas åt till det efterlängtade plusset? Är helt exalterad här hemma o kan inte vänta innan jag får shoppa små bebiskläder barnvagn och allt annat roligt!

• Svar på tråden vi som planerar första barnet!
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:46:51 följande:
    Härligt o ha den möjligheten, låter helt underbart :)

Nä de är klart, att ha två stora hundar kräver ju lite mer trädgård såklart..
    Ja det är väldigt skönt. Tänker att det är skönt att stanna här nu också för att slippa behöva riskera att stå för dyra, plötsliga underhåll/reparationer när man är föräldrarledig sen.
  • Blomman94
    Ebba200 skrev 2016-01-02 20:48:27 följande:

Har köpt flera men den bästa jag läst hittills är "En mamma blir till" av Malin Wollin. Den var en av de bästa böcker jag läst, alla kategorier. Så ärlig och härlig. Låg här hemma och kiknade av skatt (utan att helt oversell). Hade bestämt innan att bara läsa om att "längta och vänta" men läste hela boken på en kväll. Kommer helt klart läsa om den senare!

Har också läst Mammapraktika som är bra men har upplägget vecka-för-vecka så det blir nog ännu mer i den sen.

Köpte Mellan hopp och förtvivlan för att jag ville lära mig mer om barnlöshet men tyckte den var helt värdelös.. Bläddrade lite och ska skicka tillbaka till veckan...

Sedan har jag läst mycket gott om Handbok för gravida av Vickie någonting... Den är slutsåld överallt men jag beställde second hand.

Har också beställt Att föda: en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter, då de rekommenderar den på MVC har jag hört.

De jag minns på rak arm också är att jag beställde Graviditetshandboken : 370 vanligaste frågorna på MVC.

Kan meddela huruvida de sista är läsvärda när de kommit :D

Oj vilka bra tips, flera låter väldigt intressanta! Ska helt klart ta mig en närmre titt, tack så mkt! :)

När har du bim ? tempar du eller något annat? :)
  • tino01
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:44:00 följande:
    Blev så lyrisk över att vi hade bim samtidigt så glömde svara på resten av din frågor..

Nix ingenting alls, gör du det?
    Har bara äl stickor o tempar med natural cycles appen men fattar inte det där med temp riktigt.. Ska man få högre temp när äl närmar sig?
    Haha ja de var lite kul med samma bim :)
    Jag äter de vitaminerna som heter kvinna från aco. Men det gjorde jag innan.
    Jag vet faktiskt inte de där med NC, men tror det är att man ska få högre temp.
    Jag ska kolla för säkerhets skull med äl stickor nu denna månaden.
    Men som sagt så är jag lite orolig för de här med vår planerade resa. Vill verkligen varken avboka eller vänta med bebbe.
    Om jag blir gravid nu i januari är jag i vecka 29 vid avresa. Söker man på de står det väldigt olika överallt..
    Har ni berättat för någon att ni börjat försöka? :)
    Det har inte vi, vi vill att de ska vara en sak mellan oss, och sen vill man överraska familj o vänner när man plussat.
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:54:26 följande:
    Oj vilka bra tips, flera låter väldigt intressanta! Ska helt klart ta mig en närmre titt, tack så mkt! :)

När har du bim ? tempar du eller något annat? :)

Varsegod! Säg till om du hittar något annat bra!

Nej jag skyddar mig fortfarande (p-piller). Min sambo har ett stort projekt fram till slutet av januari och vill inte börja försöka innan han har tid att glädjas med. I feb-mars skall vi på en 5 veckor lång resa och pillrerna jag har hemma nu räcker till mitten på mars så jag äter nog klart dom först. Sedan hade jag tänkt tempa någon månad och se så allt kommer igång innan vi börjar aktivt i maj kanske :) sååå jobbigt att vänta men vi har båda nya jobb så det känns klokt att inte vara allt för het på gröten.

• Blomman94
    Ebba200 skrev 2016-01-02 20:52:48 följande:
    Ja det är väldigt skönt. Tänker att det är skönt att stanna här nu också för att slippa behöva riskera att stå för dyra, plötsliga underhåll/reparationer när man är föräldrarledig sen.
    Hmm, verkligen bra tänkt måste jag säga.. Så långt har inte jag tänkt riktigt :)

O som svar på inlägget du skrev ovan så håller jag helt med! Har man ett sovrum tillräckligt stort för en spjälsäng så är de alternativet helt klart guld! Vi kommer ha spjälsängen jämte våran säng :)

Har en kompis med två döttrar, henne äldsta är 2.5 år och har sovit i föräldrarnas säng sedan dag ett, medan den yngste på dryga halvåret har sovit i spjälsäng hela tiden. Så de är väl olika, sen är de väl lite på hur amningen funkar med som jag förstått.. Smidigt o ha barnet jämte sig om man kan amma! :)
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:59:46 följande:
    Hmm, verkligen bra tänkt måste jag säga.. Så långt har inte jag tänkt riktigt :)

O som svar på inlägget du skrev ovan så håller jag helt med! Har man ett sovrum tillräckligt stort för en spjälsäng så är de alternativet helt klart guld! Vi kommer ha spjälsängen jämte våran säng :)

Har en kompis med två döttrar, henne äldsta är 2.5 år och har sovit i föräldrarnas säng sedan dag ett, medan den yngste på dryga halvåret har sovit i spjälsäng hela tiden. Så de är väl olika, sen är de väl lite på hur amningen funkar med som jag förstått.. Smidigt o ha barnet jämte sig om man kan amma! :)
    Jo precis! Vi kommer också köra på spjälsängen nära vår egen. Men detdär med att ha ett eget rum för att leka tror jag inte riktigt på. Har aldrig stött på ett barn som vill sitta och leka ensam.
  • Violaemma

[quote=76181900][quote-nick]Ebba200 skrev 2016-01-02 20:51:13 följande:[/quote-nick]Låter klokt! Spara pengarna inför föräldrarledigheten om ni ändå inte hittat drömhuset ännu.

Vi kommer ha spjälsäng inne hos oss första året oavsett så vi gör inte iordning eget rum även om vi har gott om plats för det. Första två-tre åren vill de ändå bara vara hos mamma och pappa och inte leka i eget rum så sätter nog snarare upp en hylla för leksaker i vardagsrum/kök när den dagen kommer :)[/

Vi tänker precis som er. Vi har det tillräckligt stort för att kunna ha spjälsängen inne i sovrummet och bebis kommer ändå sova inne hos oss det första åren.

sen har vi stort vardagsrum som bebis kan ha sina saker i barn vill ändå vara där föräldrarna är.

• Ebba200
    Violaemma skrev 2016-01-02 21:06:54 följande:

Vi tänker precis som er. Vi har det tillräckligt stort för att kunna ha spjälsängen inne i sovrummet och bebis kommer ändå sova inne hos oss det första åren.

sen har vi stort vardagsrum som bebis kan ha sina saker i barn vill ändå vara där föräldrarna är.

Exakt! :)
  • Blomman94
    Ebba200 skrev 2016-01-02 21:02:34 följande:
    Jo precis! Vi kommer också köra på spjälsängen nära vår egen. Men detdär med att ha ett eget rum för att leka tror jag inte riktigt på. Har aldrig stött på ett barn som vill sitta och leka ensam.
    Nä inte när dom är så små, känns som om man oavsett vill ha koll på dom även om de nu skulle leka en stund för sig själva.

Enda anledningen till att folk inreder barnrum innan barnet föds tror jag är mer längtan, liksom få pyssla lite. Vi har inte så stor yta i badrummet eftersom vi har en väldigt stor inglasad dusch.. Så skötbord o så kommer få stå i bebis blivande rum. Så visst kommer där bli ett litet barnrum. Men precis som du skriver så har jag heller aldrig sett så små barn leka själva.
  • Violaemma
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:50:35 följande:

Jo men absolut vi klarar oss jättebra som vi har det egentligen, himla bra planlösning är det på lägenheten. Skulle vi istället ta den lite större så är den 3.000kr dyrare i månaden o inte alls i samma fina skick som den nuvarande är i, visst har den öppen spis o annat som lockar men va sjutton.. Tänker lite som du gör, bebis behöver inget riktigt rum de första månaderna så då kanske jag o sambon istället ska fokusera på o spara dom slantarna o hoppas på att något mer intressant dyker upp.. Har tre hästar också så suget efter gård finns med.. Jaja, tiden får utvisa vad som händer :D nu längtar vi bara på o få bli tre i familjen! :)

Spara pengarna istället så har ni en buffert när bebis kommer. Och som du säger ni trivs i lägenheten ni har i dag. Det kommer fler möjligheter.

Som sagt boendet spelar mindre roll.

Det är en liten vi längtar som mest efter nu.
Svar på tråden vi som planerar första barnet!