• Blomman94

vi som planerar första barnet!

Jag 22 år och sambon 24 år har äntligen bestämt oss för att påbörja bebisverkstaden!

Vi hoppas det blir en bebis innan 2016 slut.

Något mer ungt par som vill följas åt till det efterlängtade plusset? Är helt exalterad här hemma o kan inte vänta innan jag får shoppa små bebiskläder barnvagn och allt annat roligt!

• Svar på tråden vi som planerar första barnet!
  • Blomman94
    Ebba200 skrev 2016-01-02 20:30:25 följande:
    Vi bor i en villa på 180kvm, men det är absolut inte för barnets skull utan för att vi har två hundar och ville flytta ut på landet sist vi flyttade för jobbet. Hade planerat barn även om vi bodde betydligt mindre. Förut bodde vi på 80kvm och det hade räckt gott och väl för mig, sambon och en bebis.
    Åh, jag vill också bo i hus! Här vi bor är de så sjukt dyrt :(

Vi har med två hundar, men två små Chihuahuor kräver inte så stort utrymme, haha! :) vad har ni för raser på era?
  • Blomman94
    Ebba200 skrev 2016-01-02 20:32:10 följande:
    Åh va härligt att handla! Jag har inte riktigt vågat än men handlar som en tok till kompisar och släktingars barn :P Har däremot köpt en hel del böcker och börjat läsa på om allt från fertilitet till barnuppfostran. Min sambo hade nog blivit lite fundersam om jag började handla kläder. Får ta ett steg i taget med honom :D
    Haha ja de är mysigt, men kommer inte handla mer förens de verkligen bor en frisk liten bebis i magen. Idag va de mest för att de känns så verkligt för både mig o sambon, att vi verkligen bestämt oss nu och jobbar på att de ska bli en bebis 2016! :)

Himla bra o läsa på om sånt, vad har du köpt för böcker? Vad heter dom snarare? Finns en hel uppsjö! :)
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:34:13 följande:

Vi har med två hundar, men två små Chihuahuor kräver inte så stort utrymme, haha! :) vad har ni för raser på era?

Jo vi hyr vår villa i första hand så äger inte själva. Tittar på att köpa eget men har inte riktigt kommit så långt ännu och trivs bra här så det duger tills vi hittar något riktigt intressant.

Vi har finska lapphundar så dom behöver lite mer plats :) Inte så mycket inne men ute i alla fall. Det var läget som gjorde att vi valde denna villan, storleket vara mest ett +.

• Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:34:13 följande:

Jo vi hyr vår villa i första hand så äger inte själva. Tittar på att köpa eget men har inte riktigt kommit så långt ännu och trivs bra här så det duger tills vi hittar något riktigt intressant.

Vi har finska lapphundar så dom behöver lite mer plats :) Inte så mycket inne men ute i alla fall. Det var läget som gjorde att vi valde denna villan, storleket var mest ett +.

• Violaemma

[quote=76181819][quote-nick]Blomman94 skrev 2016-01-02 20:31:43 följande:[/quote-nick]Vi har en nyrenoverad trea på 80kvm, så ett rum står tomt o väntar på o bli bebisrum :)

Vi kollar lite på en större lägenhet på 107kvm, får se hur vi gör med det. Vi bor relativt billigt nu så tanken är att vi kör på där vi bor nu för att sedan kika på hus :)

Hur bor du själv? :)[/

Då har ni det lagom stort, men alltid kul att flytta till ännu större.

Vi bor i en lägenhet 2a på 65 kvadrat men letar hus men marknaden just nu på hus fronten är dyster finns inte så mycket av intresse där vi vill bo. Vi skulle kunna byta till oss en 3 lätt då vi har en attraktiv lägenhet som många är utefter.

Men vi ser inga problem i att bo kvar där vi bor i dag med en liten bebis. Då vi anser att en liten bebis inte behöver eget rum de första månaderna.

• Blomman94
    tino01 skrev 2016-01-02 11:35:22 följande:
    Jag har bim den 21 januari, så vi väntar också in äl nu så det kan börja.
    Äter du folsyra eller något annat för att underlätta graviditeten?
    När har du bim?
    Blev så lyrisk över att vi hade bim samtidigt så glömde svara på resten av din frågor..

Nix ingenting alls, gör du det?
    Har bara äl stickor o tempar med natural cycles appen men fattar inte det där med temp riktigt.. Ska man få högre temp när äl närmar sig?
  • Blomman94
    Ebba200 skrev 2016-01-02 20:39:58 följande:

Vi har finska lapphundar så dom behöver lite mer plats :) Inte så mycket inne men ute i alla fall. Det var läget som gjorde att vi valde denna villan, storleket var mest ett +.

Härligt o ha den möjligheten, låter helt underbart :)

Nä de är klart, att ha två stora hundar kräver ju lite mer trädgård såklart..
  • Ebba200
    Blomman94 skrev 2016-01-02 20:37:25 följande:
    Haha ja de är mysigt, men kommer inte handla mer förens de verkligen bor en frisk liten bebis i magen. Idag va de mest för att de känns så verkligt för både mig o sambon, att vi verkligen bestämt oss nu och jobbar på att de ska bli en bebis 2016! :)

Himla bra o läsa på om sånt, vad har du köpt för böcker? Vad heter dom snarare? Finns en hel uppsjö! :)

Har köpt flera men den bästa jag läst hittills är "En mamma blir till" av Malin Wollin. Den var en av de bästa böcker jag läst, alla kategorier. Så ärlig och härlig. Låg här hemma och kiknade av skatt (utan att helt oversell). Hade bestämt innan att bara läsa om att "längta och vänta" men läste hela boken på en kväll. Kommer helt klart läsa om den senare!

Har också läst Mammapraktika som är bra men har upplägget vecka-för-vecka så det blir nog ännu mer i den sen.

Köpte Mellan hopp och förtvivlan för att jag ville lära mig mer om barnlöshet men tyckte den var helt värdelös.. Bläddrade lite och ska skicka tillbaka till veckan...

Sedan har jag läst mycket gott om Handbok för gravida av Vickie någonting... Den är slutsåld överallt men jag beställde second hand.

Har också beställt Att föda: en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter, då de rekommenderar den på MVC har jag hört.

De jag minns på rak arm också är att jag beställde Graviditetshandboken : 370 vanligaste frågorna på MVC.

Kan meddela huruvida de sista är läsvärda när de kommit :D

• Blomman94
    Violaemma skrev 2016-01-02 20:41:20 följande:

[quote=76181819][quote-nick]Blomman94 skrev 2016-01-02 20:31:43 följande:[/quote-nick]Vi har en nyrenoverad trea på 80kvm, så ett rum står tomt o väntar på o bli bebisrum :)

Vi kollar lite på en större lägenhet på 107kvm, får se hur vi gör med det. Vi bor relativt billigt nu så tanken är att vi kör på där vi bor nu för att sedan kika på hus :)

Hur bor du själv? :)[/

Vi bor i en lägenhet 2a på 65 kvadrat men letar hus men marknaden just nu på hus fronten är dyster finns inte så mycket av intresse där vi vill bo. Vi skulle kunna byta till oss en 3 lätt då vi har en attraktiv lägenhet som många är utefter.

Men vi ser inga problem i att bo kvar där vi bor i dag med en liten bebis. Då vi anser att en liten bebis inte behöver eget rum de första månaderna.

Jo men absolut vi klarar oss jättebra som vi har det egentligen, himla bra planlösning är det på lägenheten. Skulle vi istället ta den lite större så är den 3.000kr dyrare i månaden o inte alls i samma fina skick som den nuvarande är i, visst har den öppen spis o annat som lockar men va sjutton.. Tänker lite som du gör, bebis behöver inget riktigt rum de första månaderna så då kanske jag o sambon istället ska fokusera på o spara dom slantarna o hoppas på att något mer intressant dyker upp.. Har tre hästar också så suget efter gård finns med.. Jaja, tiden får utvisa vad som händer :D nu längtar vi bara på o få bli tre i familjen! :)
  • Ebba200
    Violaemma skrev 2016-01-02 20:41:20 följande:

Låter klokt! Spara pengarna inför föräldrarledigheten om ni ändå inte hittat drömhuset ännu.

Vi kommer ha spjälsäng inne hos oss första året oavsett så vi gör inte iordning eget rum även om vi har gott om plats för det. Första två-tre åren vill de ändå bara vara hos mamma och pappa och inte leka i eget rum så sätter nog snarare upp en hylla för leksaker i vardagsrum/kök när den dagen kommer :)

Svar på tråden vi som planerar första barnet!