Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2019-02-03 10:56:14 följande:
    Du får naturligtvis tycka att en redovisning av fakta om verkliga risker är att nedvärdera och håna människors rädslor.

Själv tycker jag att det är viktigt att se hela bilden och inte låta känslorna rusa iväg och tro att de som målar fan på väggen har rätt då fakta talar mot detta.

Men vi har olika sätt att se på detta.
    "Monster under sängen"

.
    polisen.se/aktuellt/handelser/2019/februari/2/02-februari-10.21-stold-eskilstuna/

"Polisen fick vid 14-tiden på torsdagen information om att en 8-årig flicka hade blivit bestulen på sin mobiltelefon av tre unga män. Det hände på Solrosgatan, Torshälla, Eskilstuna. Polisen skickade flera patruller till platsen. 

Senare på eftermiddagen greps två män i 20-årsåldern. De anhölls under kvällen efter beslut av åklagare. De var skäligen misstänkta för grov stöld, samt narkotikabrott. 

Under fredagen hölls ytterligare förhör med flickan, enligt de rutiner som gäller för unga brottsoffer. Männen ska ha stoppat flickan och sökt igenom hennes fickor och tagit mobiltelefonen. Eftersom det inte ska ha förekommit våld eller hot om våld så rubricerades det inte som rån, utan misstanken är grov stöld. Flickan ska ha blivit mycket rädd och tog sig hem, varpå en förälder ringde polisen. Mobiltelefonen hittades senare i närheten."

.

Åtta år ...

Men det gäller att hon kan se hela bilden.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-03 14:08:28 följande:
    Hon är så liten att hon varken kan eller behöver se hela bilden.

Du är äldre och vet att det en mycket liten risk att råka ut för detta - Alla 8-åringar kommer inte att bli utsatta för stöld i Torshälla, eller bli bortrövade av en sexualförbrytare, eller bli dödade av sin pappa eller sina förändrar.

Hände liknande brott för 10, 20, 30 eller 50 år sedan?  Hur har detta förändrats och hur har annan brottsfrekvens förändrats.

Det är en åttaåring som är offret men din vinkel på det är att hon inte behöver se hela bilden för hon är så ung..

Prioriteringar.

.

Fler Monster under sängen. Löjligt av henne att dra så stora växlar. Man får hoppas att hon kan se den stora bilden istället:

www.svt.se/nyheter/inrikes/boende-i-varnamo-tryggheten-forsvinner-nar-valdet-kommer-sa-nara-inpa

"Fyra explosioner och två skottlossningar har den senaste månaden drabbat Värnamo. Enligt lokalpolisområdeschef Håkan Boberg placerades i förra veckan en sprängladdning utanför en trappuppgång i ett bostadsområde i Värnamo som detonerade.

- Det känns väldigt obehagligt med tanke på att man har barn. Tryggheten försvinner när det kommer så nära inpå, säger Helena Andreasson Hjort boende i området."

Nåja, är hon bara inte kriminell så är det ingen risk.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-04 06:46:43 följande:
    Du får läsa vad jag skrivit istället för att påstå än det ena, än det andra
    Monster under sängen, skriver du.

Löjligt att dra så stora växlar, skriver du.

Man måste se hela bilden, skriver du.

Skottlossningar, bomber, överfall, våldtäkter ...

En åttaårig flicka.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-02-04 07:46:20 följande:
    "Mitt Sverige finns i Värnamo " sa Annie Lööf.

Jo tack, vi ser det.
    Man kan bara tänka sig chocken när våldet anländer till lilla Värnamo. En sprängladdning i en trappuppgång, mitt bland vanligt folk! Hur skulle man själv reagera om det låg en bomb utanför dörren?

Kan det någonsin ha varit något liknande på den här sidan Gustav Vasa i de trakterna? Nått raggaruppror någon gång på 70-talet?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-04 10:00:48 följande:
    Om det är hela din bild så...
    Det blev helt plötsligt en stor del av världsbilden för en åttaårig flicka.

"Monster under sängen"
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-09 15:36:09 följande:
    Jag tror att flickan som det brottsoffer hon är kommer att plågas länge av det brott hon utsatts för.

Alla brottsoffer påverkas av det de utsatts för och stöd och hjälp behövs. Jag hoppas att flickan får det stöd hon behöver <3

www.brottsoffermyndigheten.se/om-oss/brottsof...
    Jaså? Det låter SÅ nu? Var kom den ifrån?

Vad blev det av "monster under sängen" och "löjligt att dra så stora växlar"?

Har det att göra med det faktum att det du menar inte händer vanligt folk faktiskt har hänt vanligt folk - en åttaårig flicka?
  • Flash Gordon

Är flickans oro och ängslan numer godkänd?

Men inte hon kvinnan som sa att "den tiden är över" när hon förklarade att hon inte går ut om kvällarna längre?

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-09 19:06:50 följande:
    Ja, vad blev det av frågan jag ställde till dig om monster under sängen?

Vad säger DU till små barn som är rädda för monster under sängen?  
    Vilka "monster under sängen"?

Är man bara inte kriminell så drabbas man inte, är din tes. Detta efter skottlossning i allmän park, skottlossning på Ica och kulor genom folks fönster. En och annan "vanligt folk" död av handgranater också.

Kvinnan i Fruängen som inte vågar gå ut ("den tiden är förbi"): överdrivet, löjligt att dra så stora växlar, monster under sängen.

.
    Så drabbas en åttaåring och het plötsligt så kommer du till insikt?!

Är det vad som behövs enligt dig? Att var och en måste drabbas personligen för att de skall ha rätt att vara rädda och känna sig utsatta och har man inte drabbats så är det "monster under sängen"?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-09 18:51:55 följande:
    Jag har sagt att historiskt sett så har våldsbrott minskat, men gängens och nätverkens våldsbrottslighet ökat och blivit grövre.

Jag har också sagt att det föreligger en väldigt liten risk att som utomstående bli utsatt för gängens och nätverkens våld.  
    "Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag."

Och med "dem" menar du kriminella.

Kvinnan i Fruängen som inte vågar gå ut längre och en åttaårig flicka som blev bestulen av kriminella vuxna män är alltså egentligen fortfarande trygga.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna