Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2018-12-03 00:50:22 följande:
    Jag har sagt att de som är del av 'buset' eller finns i närheten av 'buset' är de som har större risk än 'vanligt folk' - för vanligt folk är risken för att utsättas för våld mindre än för 10 - 20 årsedan.
    Jag lovar, för 10-20 år sedan fanns det inte tillstymmelse till risk att jag skulle träffas av en kula när kriminella gör upp eller ens uppleva en skjutning

Nu har en bekant fått en kula i sin bil när den stod parkerad. En annan bekants barn fick en kula intill sitt fönster i sin lägenhet och igår sköts det intill en restaurang jag gärna besöker - och det långt från några problemkvarter..
  • Flash Gordon

Verkligheten för verklighetens folk. Nu även hos den övre medelklassen:

mitti.se/nyheter/anhallen-skjutning-langbro/

- Det är tråkigt. Man tror inte att det ska hända här. Hur ska det sluta? säger Karin Solander som bor i Fruängen.

Hon känner sig för otrygg för att gå ut på kvällarna. 

- Jag går inte ut på kvällarna, de tiderna är förbi. Men det här kan ju hända när som helst.

.
    .
    De. Tiderna. Är. Förbi.

Låt det sjunka in.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 14:24:33 följande:
    Varken dina, mina eller andra närståendes privata upplevelser är inte garant för att vara annat än privata erfarenheter.

Oavsett hur rädda vi är så är fakta fakta. Det är tryggare idag än tidigare.
    Du hittar ju bara på.

Mätning efter mätning visar att otryggheten ökar. Särskilt bland kvinnor.

.
    Du vet, det blir lätt så när "privat upplevelse" läggs till "privat upplevelse", den ena värre än den andra.

När personalen på akuten känner sig tvingade att gå på självförsvarskurser för att klara av sitt jobb, till exempel.
    www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/11/27/utsatt-akutpersonal-startar-sjalvforsvarskurs/
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 19:33:54 följande:
    Risken att utsättas för det är liten om man själv inte har kontakter med 'buset' - det betyder inte att oskyldiga kan bli utsatta, bara att risken är mycket större om du själv har med 'buset' att göra.
    Alltså ...

Att risken är "mycket större" om du själv "har med buset att göra" betyder inte att risken för allmänheten inte har ökat jämfört med de 10-20 år sedan du talat om.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 19:49:13 följande:
    Läs- och ordförståelse är alltid en tillgång för att begripa den komplexa i världen

Att känna oro betyder inte nödvändigtvis att det är en större risk.

webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-309-...

"Vad trygghet är och hur orsaksmekanismerna ser ut är givetvis av högsta relevans för hur man väljer att definiera, mäta och påverka trygghet: i relation till brottslighet i allmänhet, till egna erfarenheter och upplevelser eller till egenskaper hos individen. En möjlig hypotes är att trygghetsupplevelse inte är kopplad till brottslighet i någon större omfattning, utan att det är andra faktorer som påverkar vår upplevelse av obehag i vissa situationer."
    Men ny påstod du att "det är tryggare idag". Det är per definition inte tryggare om folk är otryggare.

Det du kanske försöker argumentera för är att det är säkrare idag. Ett högst tveksamt påstående med tanke på den eskalerande brottsligheten. Särskilt den mot enskild person.
    www.bra.se/statistik/statistiska-undersokningar/nationella-trygghetsundersokningen.html
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 19:58:09 följande:
    Risken för vanligt folk att utsättas för våld ökar naturligtvis då de kriminella gör upp 'mitt på dan ute på stan'  - det säger sig självt.

Men då det är en liten risk jämfört med det som är de stora riskerna så har risken för vanligt folk att utsättas för våld minskat totalt sett över tiden. Risken var kanske som minst på -50-talet för att sedan öka fram till 1990, sen har risken sjunkit igen.

Kanske kommer de kriminella att flytta ut helt i ljuset och då kommer risken att öka mer för vanligt folk. Hur mycket återstår att se,
    Definitioner igen:

Risk = sannolikhet x konsekvens.

Det du säger är att sannolikheten är liten. Däremot kan konsekvensen vara total = död.

Och sannolikheten har dessutom ökat kraftigt de senaste åren.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 20:59:18 följande:
    Att vara är inte samma som som att känna. - om du vill börja de semantiska övningarna.

Det är säkrare och det är tryggare. Och människor känner sig osäkra och människor känner sig otrygga.

Det förändrar inte de fakta som BRÅ och SCB lägger fram.

Ja, men andra faktorer har fått risken att minska på de områden där den största delen våldsbrott begår och där har dödligheten minskat ordentligt även om den gått upp sen 50-talet enligt BRÅ.

Varför handlar argumenten här om människors trygghet i förhållande till kriminella gängs brottslighet? Är det det som rapporteras i Kvällstidningar och nyheter? Sanningen är att en väldigt stor del av grova våldsbrott sker inom kretsen av närstående.  Det är brott som utförs i affekt, utan kalkylerande av konsekvenser. Det är också brott som är svåra att preventera med höga straff. De begås under påverkan eller berusning, då konsekvenstänkande inte fungerar.

Detta sker naturligtvis inom kriminella kretsar också. Till exempel verkar dubbelmordet i Hallonbergen innehålla dessa förutsättningar till en viss del. 

Kanske kommer också de kriminellas inter-gäng-uppgörelser att öka så att de överskuggar allt annat våld i år eller nästa år-tionde och tas ut på stan i ännu högre utsträckning. Det vet jag inte. Det får vi se.  

Ett samhälle är inte tryggt om folk är otrygga. Du blandar ihop det med "säkerhet". Du menar att samhället rä säkrare. Vilket också är ett påstående att göra när brottsligheten, särskilt den mot person, ökar som den gör. Antal kvinnor som drabbats av sexbrott är uppe i 6,4% nu. En spektakulär tredubbling sedan 2014.

.
    Sannolikheten att råka hamna i en skottlossning var noll för 20 år sedan. Även om den idag "bara" skulle vara 0,0001 så är ökningen från noll gigantisk. 

Risken för 20 år sedan var noll. Nu är den verklighet.

.
    >Varför handlar argumenten här om människors trygghet i förhållande till kriminella gängs brottslighet? 

För att du påstår att om man inte hänger med kriminella så är det ingen fara när det samtidigt skjuts mitt bland vanligt folk.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-04 17:33:40 följande:
    Det är lite enögt att tro och påstå att de kriminella gängen skjutningar skulle överskugga alla andra våldsbrott som människor riskerar att utsättas för.
    Det är i sak förmodligen sant att ökningen av den enorma ökningen av det sexuella våldet och överfallen på kvinnor i vårt samhälle förmodligen spelar en större roll för folks otrygghet. Särskilt kvinnors.

Som hon sa i artikeln: "Jag vågar inte gå ut på kvällarna längre. Den tiden är förbi".

Men just skjutningar är extra markanta i och med att de representerar någonting helt nytt som inte funnits förut och som dessutom lyfter våldet till en helt ny nivå.

.
    Padirac skrev 2018-12-04 17:33:40 följande:
    Du behöver läsa vad jag skrivit igen. Risken är liten om man inte själv har samröre med de kriminella gängen. Det betyder inte att det är riskfritt som du fulpåstår ovan.

Det finns ingen som "fulpåstår" något om dig.

Om det LÅTER dumt, det du skriver, så beror det förmodligen på att det ÄR dumt.

Allt det du skriver går ut på att förminska, förlöjliga och håna folks otrygghet. Varför då?

.
    "Om man inte umgås med kriminella är det ingen risk att.. f'låt .. om man inte umgås med kriminella är det liiiten risk att själv drabbas!" 

*Barnfamilj på pizzeria får kasta sig i skydd när kulorna flyger*

*Mitt i en omtyckt och välbesökt park i fina kvarteren avlossas kulor mitt på eftermiddagen*
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna