Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

nattuw skrev 2019-02-10 20:47:38 följande:
    Att människor inte längre vågar gå ut skall nog ses som något positivt då det innebär färre möjliga offer och en bättre statistik som gör att de som vill kan peka på att samhället aldrig varit tryggare.
    Ja, självcensur ger färre potentiella brottsoffer men det är ett tragiskt samhälle där ungarna drar sig för att ens gå på bio en fredagskväll av rädsla för gängen som samlas utanför vid filmens slut.

Nästa steg är då att föräldrarna frågar sig: Vad fan får jag för pengarna? och börjar dra sina egna växlar av situationen.
  • Flash Gordon
    K Markatta skrev 2019-02-07 23:47:21 följande:
    Från senaste numret av Trygghetsnytt:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Nästan varannan kvinna i Örebro län, hela 47 procent, undviker att gå ut ensam på kvällen, vilket är den högsta siffran i landet - det visar färsk statistik från Folkhälsomyndigheten (2018).

Nästan hälften av kvinnorna i länet i åldern 16-84 år uppger att de ofta eller ibland undviker att gå ut ensamma av rädsla för att bli överfallna, rånade eller på annat sätt ofredade.
    Så varannan kvinna vågar inte gå ut. Kvinnan i Fruängen är inte ensam direkt.

När tycker man att den siffran blivit för hög?

Uppenbarligen inte vid 47%.

Kanske vid 60%? 80%? Mer ändå?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-17 17:30:50 följande:
    Men för vanliga ungdomar är det inte sant att de är inblandade i dödsskjutningar, varken som förövare eller offer. 
    Ännu ett kategoriskt påstående från dig!
    .

På vilket sätt är dessa barn INTE offer?
    www.sydsvenskan.se/2018-12-12/dodsskjutningen-skedde-utanfor-en-forskola-medan-foraldrar

"Alldeles intill mordplatsen ligger en förskola, där barnen lekte under skottlossningen."

.

På vilket sätt är den utländske studenten som träffades INTE ett offer?
    www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tva-skottskadade-pa-pizzeria-i-uppsala
    www.nationaleonderwijsgids.nl/hbo/nieuws/42222-nederlandse-student-gewond-bij-schietpartij-in-zweedse-pizzeria.html

"Polisen har ännu ingen gripen, men jobbar efter teorin att det rör sig om en uppgörelse mellan kriminella. En av de skottskadade ska ha träffats av misstag"

"Drygt 30 personer befann sig inne på pizzerian när gärningsmannen öppnade eld."
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-18 13:18:28 följande:
    Angående studenten på pizzerian i flogsta har jag uppgifter som stödjer mitt påstående. Tyvärr. Tyvärr har jag indirekta kontakter med buset i Uppsala. Tyvärr

Alla som bevittnar våldsbrott är brottsoffer.

Men det jag säger och har sagt hela tiden är att det är att det är en mycket liten risk att utsättas för Gängens våld om man själv inte är del av dem Eller på annat sätt står dem nära.

Du kan titta på vad vi skrivit tidigare så ser du att det är precis det jag sagt. Gängen skjuter på de som är skyldiga dem pengar eller för att hämnas en tidigare skjutning. Polisen i Malmö bekräftar att gängen gör det på öppen gata men att de blivit säkrare på att träffa sina offer istället för att göra en drive by och peppra med skott.

Det är sorgligt med dessa människor, men de har alla av olika anledningar tagit klivet in i gäng och nätverk. Kanske är de fullt medvetna, kanske är de inte
    Bra, då kan vi skrota ditt kategoriska påstående om saken:

"Men för vanliga ungdomar är det inte sant att de är inblandade i dödsskjutningar, varken som förövare eller offer. "

Annat som du har sagt tidigare och som vi också kan skrota:

monster under sängen

Det är lite löjligt att dra så stora växlar 

Man måste se hela bilden

Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag

.

*och då bortser vi alltså från dina insinuationer att studenten ifråga skulle vara inblandad i kriminalitet på något sätt*

www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/utbytesstudenten-skots-timmar-efter-att-ha-anlant-till-sverige-/

"- Allt talar för att studenten olyckligtvis hamnat i skottlinjen. Med alla skjutningar som vi haft, så har vi ju befarat att förr eller senare hamnar en oskyldig i skottlinjen och det tycks vara fallet här, säger Anne Sjöblom. "
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-18 18:08:28 följande:
    Vad Är det som är så svårt att förstå, eller acceptera.
    Dina kategoriska påstående om "monster under sängen", löjligt att dra så stora växlar " och "är man inte med dem är det ingen fara".

Det är ditt svar efter en skjutning i en allmän park intill en restaurang och lekplats och där en kvinna i grann-området svarar att "den tiden är förbi" när hon får frågan om hon vågar gå ut på kvällen.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-19 18:49:22 följande:
    Jag förstår att mina hänvisningar till, referat och citat från poliser, utredare och andra som har fakta i frågan kan upplevas som kategoriska. Verkligheten kan vara svår att möta då den inte ger med sig utan är vad den är.

Sen kan det hjälpa att läsa hela inlägg trots att de kan skrämmas, då ser du kanske mer av de uppgifter jag refererar, citerar och hänvisar till. Det är inte farligt att läsa klart och inte låta rädslan för det okända göra ridå ned.
    Jag tror inte du hittar en enda polis som skulle säga "moster under sängen" om folks rädsla för att bli drabbade av våld i dagen samhälle. Kvinnan i Fruängen som säger att "den tiden är förbi" när som får frågan om hon vågar gå ut om kvällen.

Stå för vad du säger och försök inte ta falsk cred från någon annan som faktiskt HAR cred i frågan.

Tänker du verkligen försöka börja om den snurran med "förklaringar" till vad du "egentligen menar" när du skriver att "är man inte med dem är det ingen fara" efter att kulor flugit i en allmän park intill en restaurang?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-20 22:16:09 följande:
    Det är synd att du inte kan eller vill jämföra hur man hanterar rädslor i sig utan istället går all in på att jämföra det man är rädd för, vilket inte var min avsikt. Jag försökt lyfta diskussionen ett snäpp ´, men jag förstår att det inte föll i god jord.

Jag står för att jag har uttalat mig med stöd av de du menar verkligen har något att säga om saken - hur det nu kan ses som ett försök till falsk cred är mer än märkligt då jag hela tiden pekat på källor. Men om jag ska ha skit för att jag pekat på de som har ngt att säga om saken så är det väl så det är. VEm som nu ska lastas för det har vi olika åsikter om.
    Padirac skrev 2019-02-19 18:49:22 följande:
    Jag förstår att mina hänvisningar till, referat och citat från poliser, utredare och andra som har fakta i frågan kan upplevas som kategoriska. Verkligheten kan vara svår att möta då den inte ger med sig utan är vad den är.
    Det fäller sällan i god jord att förringa och håna folks rädslor.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-23 10:20:12 följande:
    Just det, jag hade glömt att presentation av fakta, alltså hur det förhåller sig i sak, upplevs som ett personligt hån mot vissa personers egna känslor.
    Det finns ingen fakta i att påstå att "är man inte med dem är det ingen fara". Så enkelt är det.

Inte ens om du håller dig till kriminellas uppgörelser håller ditt påstående.

Men när folk är rädda säger du att det är "löjligt att dra så stora växlar" och du jämför det med sagor om "monster under sängen".

Det är fakta.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-27 23:12:42 följande:
    Och om vi läser vad som skrivits så ses det att jag skrivit att man inte ska dra så stora växlar på gängens våld mot varandra att varje invånare är utsatt för enorma risker - utan tvärt om är det en mycket liten risk att som utomstående utsättas för dessas interna våld. En liten risk betyder inte att den inte finns. Dessutom har det tidigare vanligaste våldet minskat i en större omfattning än gängens våld ökat. Men var har dessa fakta med sekundärkränktas känslor att göra Solig
    Du har kategoriskt förnekat att det finns någon som helst risk att drabbas.

"Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag."

.
    Du använder "monster under sängen" för att göra en jämförelse mellan dessa och exempelvis kvinnan i Värnamo som är rädd för sina har barn när det sprängts bomber i hennes bostadsområde. Underförstått: hon bara inbillar sig. Egentligen är hon "fortfarande trygg i Sverige idag".

"Påstår du för dina barn att monstren under sängen och i garderoben finns då barnen är rädda för dem?"

.
    Ditt hån, med tillhörande sol-smajly, mot folks rädsla är inte vackert.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna