Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2019-05-22 16:15:13 följande:
    Jag fokuserade på att Sverige har rekordhög sysselsättning och ser det som något positivt. Du väljer att göra det till en fråga om minskade sjuktal och något negativt. Jag antar att det är du som är den där döds-knarkar-borgaren.
    Du skrev att det "går väldigt bra för Sverige" som kommentar till en artikel som beskriver hur utbetalningar av bidrag har minskat och det, som det beskrivs i artikeln, till stor del pga att det betalas ut mindre sjukpension.

Jag skulle själv aldrig någonsin kunna använda lägre utbetald sjukpension som ett mått på att det går bra för Sverige.

Vi talar om samhällets allra svagaste, som görs svagare. Det är inget att skryta över.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-22 20:21:38 följande:
    Jag länkade till en artikel där en expert slår fast att det går bra för Sverige och att bidragsberoendet är det lägsta sedan 1990.  Jag upprepade alltså ett konstaterande i rubriken till artikeln. Har du ens läst artikeln? Hur får du det till att ett minskat bidragsberoende är dåligt för Sverige?  
    Till skinnad från dig, vad det verkar, så HAR jag läst artikeln.

Det står INTE att "det går bra för Sverige" i den.

Det står, ordagrant: "Siffror visar att det går väldigt bra för Sverige rent sysselsättningsmässigt."

(observera de fetade orden)

Ja, sätta folk i skattebetalda arbetsmarknadsåtgärder är ni inom S duktiga på. Det är er paradgren, faktiskt.

Men det står också: 

"Antalet personer som blir försörjda av bidrag eller sociala ersättningar fortsätter minska. Förra året var siffran nere på nästan samma nivå som den var 1990."

"Den ersättning som minskade mest var sjukersättningen, som står för en tredjedel av alla som försörjs med sociala ersättningar och minskade med över sex procent under samma period."

.
    Artikeln blandar två saker: hög sysselsättning (arbetmarkandsåtgärder) och minskade utbetalningar av bidrag.

I det sistnämnda är det sjukpensionärerna som får betala det högsta priset.

Men du lägger trots det in ett triumferande inlägg om att "Det går bra för Sverige"

• Flash Gordon

Ser man det som att det går bra för Sverige när utbetalningarna av sjukpension minskar så måste man tro på en av två scenarion:

- sjukpensionärerna blir friska och kan jobba

- inga nya människor behöver komma in i sjukpension och de äldre dör av.

Scenario tre och fyra är förstås att ersättningarna sänks i kronor och ören räknat och att folk som behöver sjukpension nekas denna.

Men så kan det väl inte vara?

Det går ju bra för Sverige, eller?!

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-23 07:35:37 följande:
    Ja, av rubriken kan man läsa "Går väldigt bra för Sverige" och jag har i efterföljande inlägg betonat att jag fokuserar på sysselsättningen.
    Ja, för det faktum att bidragen minskar på grund av att sjukpensionärerna faller ur erättningen är inget som hindrar dig från att basunera ut att "det går bra för Sverige".

Bra för Sverige?

När utbetalningen för sjukpension sjunker?

Ä r et verkligen ett mått på "bra" när folk inte får den sjukpension de behöver?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-23 10:41:54 följande:
    Varför svarar du inte på frågan om varför du för några år sedan såg det som ett problem att sjuk- och rehabiliteringspenning, sjuk- och aktivitetsersättning, arbetslöshetsersättning, arbetsmarknadspolitiska program, etableringsersättning, ekonomiskt bistånd var på väg att öka och nu anser du att det är ett problem att dessa ersättningar och bidrag har minskat?
    Vad ska jag svara på det?

Vi har olika människosyn bara.

Jag skulle aldrig skriva triumfatoriska inlägg om att "Det går bra för Sverige!" när det är sjukpensionärer som får betala priset.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-23 11:34:46 följande:
    Vi? Det är du som som ger olika svar. När antalet människor som är försörjda på bidrag och ersättningar ökar så är du kritisk.  När antalet människor som är försörjda på bidrag och ersättningar minskar och sysselsättningen ökar så är du också kritisk. Det är obegripligt. 
    Det obegripliga är att du skriver att det går bra för Sverige när sjukpensionärerna tar stryk.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-23 11:44:56 följande:
    Haha, Jag har sagt att det går bra för Sverige då sysselsättningen är rekordhög. 

Förklara nu varför du för några år sedan var kritisk mot att antalet människor som var försörjda på bidrag och ersättningar riskerade att öka men att du idag är kritisk mot att människor som är försörjda på bidrag och ersättningar minskar. 
    Det är här vi skiljer oss åt i människosyn.

Jag skulle aldrig ta en artikel som talar om att bidragsutbetlnignarna har sjunkit och att den största minskningen av bidrag skett på sjukpensionärerna som ett exempel på någonting positivt.

Tycker du på allvar att "Sverige går bra" när samtidigt sjukpensionärerna får 1/3 mindre i bidrag?

Endera för att folk i behov av det nekas sjukpension eller för att sjukpensionen i sig minskas i storlek.

Du kan väl vara nöjd med att folk sätts i skattefinansierade arbetsmarknadsåtgärder om du vill men tycker du, på riktigt, att "Sverige går bra" när sjukpensionärerna betalar priset?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-24 17:02:31 följande:
    Om bidragsutbetalningarna minskar p.g.a. att människor gått från bidrag till arbete så är det självklart bra.
    Men det är inte vad som står i artikeln.

Där står istället att den ersättning som minskade mest i utbetalning var sjukpension.

Det kan i sin tur bara, realistiskt, betyda en av två saker:

- Antingen har folk som behöver sjukpension nekats denna medan andra faller ur systemet (dör?).

- Eller så har folk med sjukpension fått lägre ersättningar.

Jag personligen skulle aldrig använda mig av den sortens siffror för att försöka bevisa att "det går bra för Sverige".
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-28 16:30:46 följande:
    Du svarar inte på vad du menar med att sjukpensionärerna får 1/3 mindre i bidrag? var har du fått den uppgiften ifrån?
    Från artikeln, men jag skrev fel. 

Sjukpensionerna står för 1/3 av bidragen och de utgör den största minskningen av bidragsutbetalningar med -6%.

"Den ersättning som minskade mest var sjukersättningen, som står för en tredjedel av alla som försörjs med sociala ersättningar och minskade med över sex procent under samma period"

Är det verkligen din åsikt Kill Bill att "Det går bra för Sverige" när sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar? 

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna