• Anonym (Månader)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Hoppas ingen tar illa upp, tänkte att det bara kunde vara en intressant tråd att se hur andra tänker.

Är det bara jag som känner att vissa månader vill jag absolut inte föda barn i?
    Dessa månader är från september till mars, augusti är också på gränsen.

Annars känns april, maj, juni och juli som de bästa månaderna att få barn i. Augusti kanske också, men som sagt, känns på gränsen.

Någon mer som känner så? Vilka månader gäller det då för er?

• Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?
  • Anonym (Friskus)
    race skrev 2015-11-29 16:02:03 följande:
    Men det beror nog på gener också. Jag är född i juni, min storebror i augusti och min ena syster i december (de andra syskonen har en annan mamma). Vi är sällan sjuka, så jag har antagit att det berodde på gener. I min mammas familj har alla varit sjuka sällan (hennes föräldrar och deras barn är födda i jan, maj, jul, sep). Men räknas allergier som sjuk? För i så fall är jag jättesjuk, hehe.

Jag har dock en kompis som jämnt är sjuk och är född i december. Men jag har också en kompis, där man nästan aldrig är sjuk i hennes familj. De är födda i jan, jan, feb, mar, maj.
    Jo visst spelar säkert generna in också men det är inte första gången som jag läser om studier som visar på att barn födda på sommaren generellt är friskare.  :)

• Duvan82

Mars-April känns mest rätt för mig. Vabbruari har passerat med alla dess sjukdomar, våren är på intåg. Inte för kallt och inte för varmt.
    Min son föddes 31/3, helt perfekt då han var några månader när sommaren kom.
    Min dotter föddes 4/8, förjävligt att vara gravid i värmen, men annars egentligen ganska okej för sommaren brukar vända då, inte jätte varmt och inte mkt sjukdomar i omlopp.

• LindaAle

Jag fick barn i november och tyckte det blev perfekt! Illamåendet var över innan hettan slog till. Var inte för stor, "bara" i 5-6 månaden under högsommaren(då bor jag i Italien o vi hade 40 grader), bar svala klänningar o åt mycket glass! Ordinarie personal på BB i nov(21) och inte överfullt!! Då det var mitt första barn kom hon inte i kontakt med andra för smittrisken... Mycket mys inomhus då det började bli kallt. Hon är tre idag och har haft vattkoppor(20 blåsor) och förkylningar som mest. När det gäller att få nära jul tycker jag nov ändå passat då hon i år vet att det bara är en månad kvar till jul...

Skulle jag få välja inför andra barnet så vill jag undvika höggraviditet på sommaren och under dec för att inte behöva köpa vinterjacka bara för magens skull... Kan ju bli svårt dock ;)

• Anonym (m)

Mina barn är födda i januari och augusti.

Januari var bra, då kunde man mysa inomhus höggravid och de första månaderna med bebisen, utan några krav.  

Augusti var ingen höjdare, jobbigt att vara höggravid hela sommaren. Tung, svettig och samlade en massa vätska.  Minns den sommaren som att jag mest låg inne med AC och fläktar och drack en massa vatten.      Men slapp i alla fall illamående i värmen.

Är nu gravid med trean.  Hade lyckats pricka in månadsskiftet april/maj, och det kändes ganska ultimat årstid!    Fick tyvärr missfall, så nu är nästa beräknad till början av juli.   Känns inte alls som någon hit.   Föda barn juni-oktober hade jag gärna hoppat över.  Julafton också, förresten. 
    Men, det är som det är!  

• Anonym (Suck...)

TS du ska vara glad om du kan bli gravid exakt när du vill och att barnet föds i den månaden du anser bäst.

Har man som jag kämpat att bli gravid ochgenomgått mf/ma och fött ett dödfött barn så är det skitsamma vilken månad barnet föds.

Jag är gravid nu och väntar barn i sommar.

• Anonym (Suck...)

Kan man undvika RS säsongen så är det ju att föredra men som sagt månaden är oviktig för mig.

• Anonym (Vera)

Jag väntar vårt 3:de i mitten av januari. De andra två är födda i slutet av maj och december.

Maj var perfekt ur den synpunkten att barnett fyller inte nära jul så hen kan önska sommarskor till födelsedagen o vinterskor till jul. Lätt m kalas man kan vara ute. Hen hann bli några veckor innan värsta sommarvädret kom. Jag själv hann bli återställd och jag tror tom att jag kunde bada lite..Ur förlossningssynpukt var det sämre då det var fullt på bb/förlossning och allt tog längre tid fick vänta på ledig BM osv.. det var en varm vår så det var inte roligt att varken vara gravid eller föda i maj det året..

December- trist månad att födas i då det blir så nära jul. Svårt att komma på dubbelt så många grejer eftersom jul o födelsedag är så nära. Däremot perfekt för till sommarn var hen så stor att hen kunde bada m oss i vattnet. Man hade fått in bra rutiner m mat o sömn osv.. Men samtidigt var hen så liten att hen låg/satt där vi placerat..

Ur förlossningssynpukt. Perfekt, var inte för varmt.. Vi var typ ensamma på bb/förlossningen o fick all hjälp o stöd direkt. Vi hade en BM som kollade till oss m väldigt jämna mellanrum o serverade oss smoothie på löpande band..inga väntetider allt var tyst lugnt och stilla.. det enda som hördes var radion som spelade julmusik. Det var underbart!!

Jag gissar att M trean i januari så blir det likadant som m december (svårt o hitta både julklappar o present så nära, bra att bebis hinner bli ganska stor innan sommaren, långt o skönt på bb/förlossning)

• amalie79

Jag ska ha i mitten januari och tycker det är perfekt. Jag kan jobba året ut och därmed tjäna in mina semesterdagar.
    Jag älskar vintern och kravlösheten, ser fram emot att gå på promenader när det är fint vinterväder och bara mysa inne de dagar det INTE är det.
    När sommaren kommer är bebisen iaf några månader och kan hänga med bra när vi och de stora barnen ska ut på saker.
    Det är perfekt med mitt jobb, hade jag varit höggravid under högsäsongen så hade jag förmodligen blivit tvungen att söka grav.penning. Nu kan jag ha ett lugnare tempo. Faller sig också jättebra att jag börjar jobba i höst igen efter semestrarna, i september när alla är tillbaks.
    Man får de finaste årstiderna ledig, senvintern, tidig vår, försommar... sen blir det för varmt för mig, gillar inte högsommaren.

• Anonym (hyfstat tidigt)

Mina barn är födda i mars och september. Jag skulle helst få barn i feb-april.
    Att få i september var jättejobbigt, den sommaren 2014 var så himla varm så jag låg bara inne.
    Jag tänker främst att det är bra för barnen att födas tidigt på året för då får de ett förspång i förskolan och skolan.
    Det är jobbigt nu på vintern med en liten på 14 månader som försöker gå med vinteroverall i snö, håller på knäcka ryggen på mig. Första barnen kunde ju gå bra när vintern kom.
    Man kan ju inte planera allt. Hoppas få en till bebis och den får komma när den kommer då vi försökt ett tag.

• CissiJissi

Är helst höggravid i värmen, då kan man ha nätta klänningar på sig och sandaler! Fantastiskt! Att vara gravid med vattenansamling på vintern var hemskt förra gången, Man packar ju på sig lager med kläder och allt som sitter tajt gör att kroppen sväller upp som en elefant. Sommarn var bäst <3

Att ha en nyfödd under varmaste sommarn dock - aj aj, allt var blött och jobbigt, "hud mot hud" kontakten fick jag bara glömma, då sprutade vi av svätt både två usch usch...

Tycker mars är en fin månad, ska ha min andra då, verkar vara en perfekt tid - färst som får barn då också så kanske får man bra hjälp på sjukhuset :) Också otroligt skönt att inte vara i första trimestern med illamående och så under julen, mars är perfekt :)

Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?