• Anonym (Månader)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Hoppas ingen tar illa upp, tänkte att det bara kunde vara en intressant tråd att se hur andra tänker.

Är det bara jag som känner att vissa månader vill jag absolut inte föda barn i?
    Dessa månader är från september till mars, augusti är också på gränsen.

Annars känns april, maj, juni och juli som de bästa månaderna att få barn i. Augusti kanske också, men som sagt, känns på gränsen.

Någon mer som känner så? Vilka månader gäller det då för er?

• Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mi) skrev 2018-06-23 21:04:42 följande:

Nej, men det var planerat snitt.

Däremot i januari, då fanns det inte plats, och jag blev skickad till en annan stad.

Va det länge sen?
  • Anonym (Våren är bäst)

Vi har planerat barn till januari - maj. Paus på sommaren (juni-aug) av många anledningar: 1. Förlossningskrisen 2. Vill inte sitta inne med bebis hela sommaren 3. Inte kul att fylla år på sommarlovet.

Sen kan jag även tänka mig föda barn september och oktober mest för det är mysigt med bebismys på hösten. Men att vara höggravid på sommaren känns inte lockande...

Vår son är född i april och nu väntar vi nr 2 i februari. Känns perfekt bortsett för RS-tider..

• cassandrah
    Daphnia skrev 2015-11-30 23:07:01 följande:

Som sommaren 2014 här i Sverige, då. Tyckte det gick bra att vara höggravid då, men jag älskar sol och värme jämt!

Haha så olika det är! Jag var höggravid på vinterns och födde i april. Höll på att smälts bort hela vintern!! Gick i gympaskor och öppen jacka hela vintern. Såå varm. Så sommaren känns jobbig för mig.
  • Anonym (Våren är bäst)

Vi har planerat barn till januari - maj. Paus på sommaren (juni-aug) av många anledningar: 1. Förlossningskrisen 2. Vill inte sitta inne med bebis hela sommaren 3. Inte kul att fylla år på sommarlovet.

Sen kan jag även tänka mig föda barn september och oktober mest för det är mysigt med bebismys på hösten. Men att vara höggravid på sommaren känns inte lockande...

Vår son är född i april och nu väntar vi nr 2 i februari. Känns perfekt bortsett för RS-tider..

• Erla

Jag tyckte det var perfekt att vara höggravid under sommaren. Skönt att slippa pälsa på sig stora jackor och böja sig ner för att dra på sig kängor. Istället kunde jag ha sköna långklänningar och flipflop :D vill dock aldrig någonsin pricka sommaren igen på grund av avstånden till förlossningarna häromkring och att de närmaste skär ner kraftigt på förlossningsrum på grund av semestertider. Hade en snabb bebis och blev hänvisad till en förlossning med dubbla restiden. Det vill jag inte göra om. Föder vilken månad som helst förutom juni, juli, augusti och januari.

• Delilah2001

Januari är bra! Det händer inte mycket januari-april, perfekt att vara inne och ta det lugnt med bebis den tiden!

• nonameleft
    Anonym (Pinnen) skrev 2018-06-22 20:07:24 följande:

Bästa månaderna: december, januari, februari, dvs. vintermånaderna.

För barnet:

- mindre risk för livslånga allergier och astma (mycket vanligare bland barn födda på våren och försommaren).

Barn födda vintertid är sjukare än andra. Barn födda på vår och höst har mer allergier.

www.expressen.se/nyheter/darfor-blir-vinterbarn-oftare-sjuka/

illvet.se/medicin/sjukdomar/din-fodelsedag-kan-avgora-om-du-far-allergi

www.baaam.se/forskning-sommarbarn-ar-friskare-an-andra

Bästa månaderna för ett barn att födas är alltså  juni, juli och augusti :)
  • Jejje93

Är beräknad föda 10 januari.. är jätterädd att den kommer i december Hahah. Vet inte varför men känns hemskt att den ska behöva fylla år på typ jul eller nyår.
    Men mitten av/slutet av januari känns bra.

• Anonym (Pinnen)
    nonameleft skrev 2018-06-25 12:55:57 följande:

Barn födda vintertid är sjukare än andra. Barn födda på vår och höst har mer allergier.

www.expressen.se/nyheter/darfor-blir-vinterbarn-oftare-sjuka/

Åillvet.se/medicin/sjukdomar/din-fodelsedag-kan-avgora-om-du-far-allergi

www.baaam.se/forskning-sommarbarn-ar-friskare-an-andra

Bästa månaderna för ett barn att födas är alltså  juni, juli och augusti :)

VÄRDELÖST att fylla år på sommarlovet!

Sjukdom gör en mer motståndskraftig. Allergier är livslånga och värdelösa.
  • nonameleft
    Anonym (Pinnen) skrev 2018-06-25 14:00:13 följande:
    VÄRDELÖST att fylla år på sommarlovet!

Sjukdom gör en mer motståndskraftig. Allergier är livslånga och värdelösa.
    Jag fyller år på sommarlovet och nog för att det var lite trist när man gick i skolan men sedan jag blev vuxen tycker jag bara att det är toppen att fylla år när det är varmt och fint väder istället för mörkt och trist.

Jag är 42 år gammal och har i stort sluppit influensor, halsfluss, magsjuka, kräksjuka varenda vinter. Under min skoltid hade jag totalt 5 dagars frånvaro på 12 år på grund av sjukdom.

Vet inte om jag skulle vilja byta ut det mot mer motståndskraft, verkar som att jag är motståndskraftig nog ändå. Inga allergier har jag heller ;)
Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?