• Anonym (Månader)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Hoppas ingen tar illa upp, tänkte att det bara kunde vara en intressant tråd att se hur andra tänker.

Är det bara jag som känner att vissa månader vill jag absolut inte föda barn i?
    Dessa månader är från september till mars, augusti är också på gränsen.

Annars känns april, maj, juni och juli som de bästa månaderna att få barn i. Augusti kanske också, men som sagt, känns på gränsen.

Någon mer som känner så? Vilka månader gäller det då för er?

• Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?
  • Carabellis kusp

Jag tycker att det är bäst att få februari-april, för då är barnet lagom stort till augusti året därpå när föris är aktuellt och behöver ändå inte vara spädbarn under RS-säsong. Fick första (oplanerat) i december vilket var hemskt mysigt pga advent och jul, men det var ändå läskigt med smittorisken. Andra barnet ska födas i mars nästa år, enda oron nu är att få barnet på skottdagen...!

• Anonym (B)

Jag har två sommarbarn och att gå höggravid i värmen är jobbigt, en bebis som tycker att värmen är jobbig är ännu värre men det värsta är att det är en jävla massa sommarvikarier på förlossningen (och bb också). Juni-augusti skulle jag aldrig välja av den anledningen.

• Guapa

Det beror lite på hur man ställer frågan.. Är det månaderna man helst inte skulle vilja vara höggravid i eller månaderna som är jobbigast med en nyföding, för egen del är det helt olika :) 

Höggravid är jag helst inte på sommaren med tanke på värmen och att man inte kan dölja "pluffsigheten" utan att svettas ihjäl. På vintern är det kanske jobbigt att behöva klä på sig en massa för att gå ut, å andra sidan behöver man inte skämmas för sina stödstrumpor och jackmodet har de senaste åren varit lite "4-kantigt maskulint" så det har fungerat med stor mage.

På sommaren är det underbart att få barn, speciellt om det sker i kombination med partnerns semester så man kan vara hemma ihop extra länge. Enkelt att hitta lugna platser att amma på när som helst, i parker och på uteserveringar. Lätt att hålla sig borta från smittsamma folksamlingar, bara att åka till stranden, sitta i skuggan och njuta :) Enkelt att byta blöja på rastplatser och ute i naturen. Nackdel juli då det är kaos på förlossningarna med brist på personal.

De smittsamma vintermånaderna är värre. Jobbigt att klä på bebis och det är lätt hänt att man blir isolerad hemma om man inte blivit så bekväm med amning på folktäta platser än.

• Anonym (ff)

Sämsta är definitivt juli pga semestertider på förlossning och BB. Nu väntar vi barn i slutet av april och första fick vi i september. Båda tiderna känns jättebra, men det ärxen tur då vi har varit oskyddade och försökt få barn i snart 10 år.

• Anonym (januaribarn)

Väntar första barnet i januari och är nöjd med det såvida han inte kommer i december. Där jag bor är det alltid personalkaos på förlossningen på somrarna så det ville vi undvika. Jag hade kunnat tänka mig när som helst januari-maj. Hösten hade nog också gått bra men här finns det nästan bara förskoleplatser i augusti så då hade man ju behövt vänta med förskola till barnet var nästan två år. Nu har vi tänkt skola in vid 1,5 och bara gå på dagis tre korta dagar/v.

• Fjällsippa

Mitt barn föddes i slutet av juni och det är både bra och dåligt. Roligt för min son att fylla år (och ha kalas) på sommaren. Men fy för att ha en nyfödd under varma sommaren. Jag satt bara i soffan och ammade och svettades. Han blev trött och slö av värmen och vi blev oroliga och stressade. Men jag hade inte velat vara höggravid under sommaren heller, så jan-apr är nog det ultimata för mig.

• Anonym (Vår)

Maj månad kändes perfekt!Annars tänker jag att det bästa tiden att få barn är under första halvåret på året.

• Tecum

December är sämst. Bäst är jan-maj. Tidigt födda barn har lite försprång i skola och i övrig mognad.

• Anonym (Januari)
    Anonym (januaribarn) skrev 2015-11-28 18:23:25 följande:

Väntar första barnet i januari och är nöjd med det såvida han inte kommer i december. Där jag bor är det alltid personalkaos på förlossningen på somrarna så det ville vi undvika. Jag hade kunnat tänka mig när som helst januari-maj. Hösten hade nog också gått bra men här finns det nästan bara förskoleplatser i augusti så då hade man ju behövt vänta med förskola till barnet var nästan två år. Nu har vi tänkt skola in vid 1,5 och bara gå på dagis tre korta dagar/v.

Mm till oss som ska föda i januari sa de på föräldrakursen att januari är lugnaste tiden att föda och därmed är det också störst chans att pappan får stanna kvar över natten, samt som ni säger, ingen sommarpersonal!

Här får man skola in när som under terminen så vi tänker försöka få plats typ april 2017 så hinner den lille gå lite deltid innan sambon måste börja jobba heltid igen. Vi byter hemmaförälder i september 2016 är tanken.

Ang smittor så är jag lagom nojig tror jag. Finns det större syskon som kommer hem med smittor som i vårt fall så lär liten bli utsatt ändå. Då vi inte kommer ha bil hemma om dagarna så måste man ju ut och åka kollektivt osv ganska tidigt.
  • Anonym (oväntat)

Jag har alltid tyckt att januari till maj verkar vara de bästa månaderna men när jag väl blev gravid så var min pojke beräknad till början av oktober. Dock har jag lärt mig att det spelar ingen roll hur man räknar och planerar, för det blir som det blir och jag blev mamma redan i början av augusti. Så till nästa så planerar jag inget utan hoppas på ett friskt barn i närheten av bf :)

Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?