• Anonym (Månader)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Hoppas ingen tar illa upp, tänkte att det bara kunde vara en intressant tråd att se hur andra tänker.

Är det bara jag som känner att vissa månader vill jag absolut inte föda barn i?
    Dessa månader är från september till mars, augusti är också på gränsen.

Annars känns april, maj, juni och juli som de bästa månaderna att få barn i. Augusti kanske också, men som sagt, känns på gränsen.

Någon mer som känner så? Vilka månader gäller det då för er?

• Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?
  • Anonym (Månader)
    Anonym (Vår) skrev 2015-11-28 21:56:59 följande:

Det är väl sällan riktigt varmt på sommaren?Isåfall några dagar/nån vecka.

Precis. Vissa får det att verka som om vi bor i Irak och inte i Sverige.. 
  • Lars E

Decemberbarn får det ofta tufft vid skolstarten t.ex. Ibland nästan året yngre än en del av klasskompisarna. Har själv ett barnbarn som tyvärr är minst i klassen. Men han klarar sig bra ändå men kanske inte alla gör det.

• Swagger

Juni, juli augusti är väl inte så bra med tanke på semestrar och personal på förlossningen?

• Anonym (Januari)
    Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:58:12 följande:

Sommaren är ju inte speciellt varm i Sverige så förstår inte riktigt folk som tar upp just värmen som något negativt haha. Men ja, finns nog negativa saker med alla månader. 

Egentligen kan man ju säga precis samma sak om vintern- det är aldrig särskilt kallt i Sverige, Midsommar och julafton har ju samma temperatur typ :)
  • Anonym (......)

När jag väntade första barnet var det iaf kanonvarmt i minst 1,5 månad, + att man blir ju varmare som gravid, jag gick dessutom upp jättemycket i vikt, sen kanske det beror på vart i sverige man bor, bor man i norrland förstår jag om man inte tycker att somrarna är varma, men i stockholm kan det bli väldigt hett. 

Jag vill iaf gärna bada och hänga på stranden på sommaren.... Förra sommaren hade vi ju typ 35 grader i en hel månad, helt äckligt varmt, gick ju inte att röra sig förutom på kvällen när det var lite normal temperatur.

• Maramina

Jag har ett barn som är född i mars och en i juli. Skulle vi få en tredje och jag fick välja när den kom så skulle jag inte vilja att den kom i november/december pga julen. Helst inte januari heller med risken att den föds i december... Sedan är det helt ok fram till slutet av juni då folk går på semester. Med den lilla tyckte jag tex att det var läskigt då jag inte fick ha min vanliga bm ändå in i slutet (även om den jag gick gå till istället tom visade sig vara bättre än min ordinarie) och att nästan hela personalen på förlossningen var sommarvikarier. Visst, de var ju alla erfarna barnmorskor som i mänga fall i vanliga fall jobbade på mvc, men ändå. Så därför står inte semestertider högt upp på min önskelista. Samtidigt så var det väldigt skönt för nu kunde mannen vara hemma sju veckor (pappadagarna plus fem veckors semester). Sedan så tyckte jag inte att det var då kul att vara höggravid när det var supervarmt, och att ha liten bebis när det är högsommarvärme var inte heller så enkelt.

• amalie79
    Maramina skrev 2015-11-28 23:42:44 följande:

Jag har ett barn som är född i mars och en i juli. Skulle vi få en tredje och jag fick välja när den kom så skulle jag inte vilja att den kom i november/december pga julen. Helst inte januari heller med risken att den föds i december... Sedan är det helt ok fram till slutet av juni då folk går på semester. Med den lilla tyckte jag tex att det var läskigt då jag inte fick ha min vanliga bm ändå in i slutet (även om den jag gick gå till istället tom visade sig vara bättre än min ordinarie) och att nästan hela personalen på förlossningen var sommarvikarier. Visst, de var ju alla erfarna barnmorskor som i mänga fall i vanliga fall jobbade på mvc, men ändå. Så därför står inte semestertider högt upp på min önskelista. Samtidigt så var det väldigt skönt för nu kunde mannen vara hemma sju veckor (pappadagarna plus fem veckors semester). Sedan så tyckte jag inte att det var då kul att vara höggravid när det var supervarmt, och att ha liten bebis när det är högsommarvärme var inte heller så enkelt.

Höggravid verkar jobbigt under sommaren, men då kan man ju åtminstone bada. Nyförlöst och sitta i skuggan med ett varmt spädbarn och inte kunna bada låter ännu mindre kul
  • mammalovis
    Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:59:04 följande:
    Precis. Vissa får det att verka som om vi bor i Irak och inte i Sverige.. 
    Nu behövs det ju inte mer än drygt 20 grader för att det ska bli varmt med stödstrumpor och dessutom känner man sig varmare än normalt.

Mina barn är födda i december, juni och oktober. Decemberbarnet var lättast att klä för det var mitt i smällkalla vintern (-5 till -20) med en meter snö i Småland. Dock var det jobbigt med mjölkstockning. Med junibarnet var vi knappt ute då det var svårt att amma och hålla koll på ett syskon som stack åt alla håll, så det gav dåligt samvete. Jag var livrädd för att klä mig för tunt och få mjölkstockning och fick dessutom inte bada. Bebisen var svår att klä så det blev lagom. Oktoberbebisen nu har också varit svår att klä då det är +5 ena dagen och -5 nästa och han vill helst somna i selen, så det ska vara lagom både där och i vagnen.

För barnets del är väl december sämst då hon fyller direkt efter jul, så det är svårt att få ner det till lagom mängd presenter och få till ett firande, å andra sidan får hon kläder och leksaker lite mer utspritt ändå över året. Så vi brukar få lägga undan en del saker till senare, annars blir det för mycket. Fördelen med att fylla efter jul var att det var lättare att önska julklappar till en ettåring, än till en bebis på 2-6 månader. Nu känns det ganska meningslöst att köpa något då han får kläder när han behöver, då vi haft mycket rosa och klänningar. Till 6-månadersbebisen köpte jag en plockhink som användes långt senare ...
  • Anonym (april-barn)

Ang. att det går dåligt för december-barnen i skolan för att de är yngst så gäller det ju statistiken i stort, inte att det måste bli så för ens eget barn. Man kan också vara i född i mars och ändå vara yngst i klassen. Maken hoppade över tvåan och han är född i juli så han var ju yngst från trean och uppåt. Själv började jag skolan som 6-åring eftersom jag är född i april.

• Kellebelle

Jag är nöjd vilket som. Har två i perioden du räknar upp. Tycker det var kanon :). Slippa tänka på att bebisen ska få värmeslag om den föds i juni/juli.

Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?