Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:59:04 följande:
Precis. Vissa får det att verka som om vi bor i Irak och inte i Sverige..
Nu behövs det ju inte mer än drygt 20 grader för att det ska bli varmt med stödstrumpor och dessutom känner man sig varmare än normalt.
Mina barn är födda i december, juni och oktober. Decemberbarnet var lättast att klä för det var mitt i smällkalla vintern (-5 till -20) med en meter snö i Småland. Dock var det jobbigt med mjölkstockning. Med junibarnet var vi knappt ute då det var svårt att amma och hålla koll på ett syskon som stack åt alla håll, så det gav dåligt samvete. Jag var livrädd för att klä mig för tunt och få mjölkstockning och fick dessutom inte bada. Bebisen var svår att klä så det blev lagom. Oktoberbebisen nu har också varit svår att klä då det är +5 ena dagen och -5 nästa och han vill helst somna i selen, så det ska vara lagom både där och i vagnen.
För barnets del är väl december sämst då hon fyller direkt efter jul, så det är svårt att få ner det till lagom mängd presenter och få till ett firande, å andra sidan får hon kläder och leksaker lite mer utspritt ändå över året. Så vi brukar få lägga undan en del saker till senare, annars blir det för mycket. Fördelen med att fylla efter jul var att det var lättare att önska julklappar till en ettåring, än till en bebis på 2-6 månader. Nu känns det ganska meningslöst att köpa något då han får kläder när han behöver, då vi haft mycket rosa och klänningar. Till 6-månadersbebisen köpte jag en plockhink som användes långt senare ...