• Anonym (Månader)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Hoppas ingen tar illa upp, tänkte att det bara kunde vara en intressant tråd att se hur andra tänker.

Är det bara jag som känner att vissa månader vill jag absolut inte föda barn i?
    Dessa månader är från september till mars, augusti är också på gränsen.

Annars känns april, maj, juni och juli som de bästa månaderna att få barn i. Augusti kanske också, men som sagt, känns på gränsen.

Någon mer som känner så? Vilka månader gäller det då för er?

• Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?
  • annasv1980

Tycker april-juni verkar bäst. Då är det varken för varmt eller för kallt ute. Nackdelen är att man troligtvis behöver en ny vinterjacka. Jag födde i början av augusti i år vilket funkade bra då det inte var en varm sommar, värmen kom när vi kom hem från BB. Min bebis har växt till sig till vintern. Behövde inga gravidkläder då jag kunde använda klänningar jag redan hade när jag blev stor. Sedan finns det förskoleaspekten. I Sthlm är det lättast att få i augusti. Mitt barn är bara ett år då. Två år kan jag som ensamstående inte vara hemma.

• annasv1980

Tycker april-juni verkar bäst. Då är det varken för varmt eller för kallt ute. Nackdelen är att man troligtvis behöver en ny vinterjacka. Jag födde i början av augusti i år vilket funkade bra då det inte var en varm sommar, värmen kom när vi kom hem från BB. Min bebis har växt till sig till vintern. Behövde inga gravidkläder då jag kunde använda klänningar jag redan hade när jag blev stor. Sedan finns det förskoleaspekten. I Sthlm är det lättast att få i augusti. Mitt barn är bara ett år då. Två år kan jag som ensamstående inte vara hemma.

• Anonym (Januari)
    annasv1980 skrev 2015-11-28 20:13:57 följande:

Jag är lite för snål för ny vinterjacka, ska ju bara vara gravid halva vintern och här är fortfarande mer höst än vinter. Är inte större om annat än magen och brösten så den får hänga med i vinter fast oknäppt :D
  • FrökenCarlsson

Har en som föddes i april - perfekt!! Nästa föddes i slutet på oktober - oxå ganska bra eftersom vi hade hela vintern på oss att stanna hemma o ta det lugnt. Jobbigt dock med kläder, och att jag vet att det är tråkigt att fylla år sent på året.
    Så mars-april-maj hade varit perfekt OM man hade kunnat välja!

• Anonym (Lärare)

Oavsett vilken/vilka månader man tycker är bäst kan det ju vara svårt att planera när bf ska bli ändå. Inte bara det uppenbara att man aldrig kan veta hur lång tid det kommer ta att bli gravid efter att man börjat försöka utan även under själva graviditeten. Min kompis hade bf i mars men fick akut snitt i slutet av december. Så man vet aldrig vad som händer men men kan ju alltid försöka pricka den månad man tycker är bäst!

• Anonym (Ej sommar)

Bara man undviker sommarmånaderna när det är personalkris på förlossningen så (och med de risker det innebär). Jag skulle föredra första halvan av året för barnets skull. Men mina är födda vår och höst...

• hurtänktedunu

Vi fick vår dotter i slutet av juni runt midsommar och det var helt perfekt och exakt den tiden jag alltid velat ha sen jag var typ 14. nu är jag 26.
    6 månader från julafton, dessutom föddes hon på makens första semesterdag så vi kunde vara  hemma tillsammans 6 veckor. var vi och 1(?!) par till på hela förlossningen. vi och 2 par till på bb så pappan fick stanna och vi hade ett dubbelrum helt själva ;)

vad det gäller sommarvikarier odyl så är det bara bra anser jag. 1 dom är aldrig ensamma så dom har alltid en van med sig. 2 dom är fruktansvärt rädda att göra fel så dom gör saker mer noga.
    vi hade en inskolning som var precis ny barnmorska och det gick toppen. hon hade ju en van barnmorska bakom sig som dessutom var chefsbarnmorska. dom släpper dom ju inte vind för våg liksom ;)
    Vi älskade att ha bebis på sommaren. kunde amma vart som helst när som helst och byta blöja lika så. vi var ute på mycket utan att vara oroliga för rs och liknande. och hon led aldrig av värmen även fast det var sommaren 2014 då det var ordentlig värmebölja. Så ja juni är optimalt och vi kommer försöka passa in även nästa där ;)

• Anonym (......)

säkert något negativt med alla månader, första fick jag i oktober, var jobbigt att vara höggravid genom sommaren, sen när barnet kom blev det ju iskallt och gjorde väldigt ont i de mjölkstinna tuttarna, men det finns ju kläder, vilket är skönt att kunna dölja sin nyförlösta kropp i. Andra barnet kom i februari, jobbigt att halka omkring i snö och is som höggravid, men man slipper iaf frysa i fettskruden :P

Skulle nog inte vilja ha barn på sommaren, tänk 8 veckor med avslag i 30 graders värme, varmt och kladdigt, och inte kunna bada. Isf föredrar jag nog september till april, men skulle inte vilja ha ett decemberbarn med tanke på jul och dyligt.

• Anonym (Vår)

Det är väl sällan riktigt varmt på sommaren?Isåfall några dagar/nån vecka.

• Anonym (Månader)
    Anonym (......) skrev 2015-11-28 21:35:05 följande:

säkert något negativt med alla månader, första fick jag i oktober, var jobbigt att vara höggravid genom sommaren, sen när barnet kom blev det ju iskallt och gjorde väldigt ont i de mjölkstinna tuttarna, men det finns ju kläder, vilket är skönt att kunna dölja sin nyförlösta kropp i. Andra barnet kom i februari, jobbigt att halka omkring i snö och is som höggravid, men man slipper iaf frysa i fettskruden :P

Skulle nog inte vilja ha barn på sommaren, tänk 8 veckor med avslag i 30 graders värme, varmt och kladdigt, och inte kunna bada. Isf föredrar jag nog september till april, men skulle inte vilja ha ett decemberbarn med tanke på jul och dyligt.

Sommaren är ju inte speciellt varm i Sverige så förstår inte riktigt folk som tar upp just värmen som något negativt haha. Men ja, finns nog negativa saker med alla månader. 
Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?