Anonym (grodan) skrev 2015-11-29 19:26:29 följande:
December vill jag inte föda i, för barnets skull. Annars tror jag att det generellt är positivt att vara född tidigt på året. Mina barn är födda i januari och februari och jag ser än så länge mycket fördelar med att de är äldre än sina jämnåriga. Knatten som fyller år 3e januari (hade förresten BF i december, för livet blir ju inte alltid som man tänkt sig ) fyller ju nära inpå julen och det är väl inte optimalt, men annars är jag väldigt glad att han hinner mogna och bli ett helt ÅR äldre innan det är dags att börja skolan sen.
Ur mitt eget perspektiv tyckte jag det var skönt att föda på vintern, kunna stänga in sig i sin bebisbubbla och bara mysa den första tiden. Nu har jag BF i slutet av maj och det tror jag är värre. Ser framför mig en varm sommar med sommarlovslediga barn som vill ligga på stranden eller badet och vara ute från soluppgång till solnedgång, och själv är man hyfsat nyförslöst med avslag och inte vän med bikinin riktigt än... Blää. Dessutom vill ju de stora barnen hitta på en massa utflykter och det flängandet och bilresorna ser jag inte heller framemot för fem öre. Lägg till en nyfödd bebis i värmen och solen och det känns inte heller optimalt. Nej, ge mig vinter och vintermys haha.
Kanske skillnad om det varit första barnet, nu fasar jag lite faktiskt. Får se om det blir så jobbigt som jag målar upp
Han hinner väl inte bli ett år äldre innan skolan? Han hinner bli cirka 7,5 månader äldre, än den som fyller år kring den 20:e augusti.
Mitt barn kommer att vara äldst i sin klass. Till och med äldre än januaribarnen. Mitt barn föddes i december. ;)