• Anonym (Månader)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Hoppas ingen tar illa upp, tänkte att det bara kunde vara en intressant tråd att se hur andra tänker.

Är det bara jag som känner att vissa månader vill jag absolut inte föda barn i?
    Dessa månader är från september till mars, augusti är också på gränsen.

Annars känns april, maj, juni och juli som de bästa månaderna att få barn i. Augusti kanske också, men som sagt, känns på gränsen.

Någon mer som känner så? Vilka månader gäller det då för er?

• Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?
  • Anonym (grodan)

December vill jag inte föda i, för barnets skull. Annars tror jag att det generellt är positivt att vara född tidigt på året. Mina barn är födda i januari och februari och jag ser än så länge mycket fördelar med att de är äldre än sina jämnåriga. Knatten som fyller år 3e januari (hade förresten BF i december, för livet blir ju inte alltid som man tänkt sig Tungan ute) fyller ju nära inpå julen och det är väl inte optimalt, men annars är jag väldigt glad att han hinner mogna och bli ett helt ÅR äldre innan det är dags att börja skolan sen.

Ur mitt eget perspektiv tyckte jag det var skönt att föda på vintern, kunna stänga in sig i sin bebisbubbla och bara mysa den första tiden. Nu har jag BF i slutet av maj och det tror jag är värre. Ser framför mig en varm sommar med sommarlovslediga barn som vill ligga på stranden eller badet och vara ute från soluppgång till solnedgång, och själv är man hyfsat nyförslöst med avslag och inte vän med bikinin riktigt än... Blää. Dessutom vill ju de stora barnen hitta på en massa utflykter och det flängandet och bilresorna ser jag inte heller framemot för fem öre. Lägg till en nyfödd bebis i värmen och solen och det känns inte heller optimalt. Nej, ge mig vinter och vintermys haha.
    Kanske skillnad om det varit första barnet, nu fasar jag lite faktiskt. Får se om det blir så jobbigt som jag målar upp Tungan ute

• race
    Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:58:12 följande:
    Sommaren är ju inte speciellt varm i Sverige så förstår inte riktigt folk som tar upp just värmen som något negativt haha. Men ja, finns nog negativa saker med alla månader. 
    Jag är känslig mot värme, och de senaste åren har jag upplevt det som riktigt jobbigt i alla fall i några dagar. Jag sover dåligt, blir jättetrött och är på jättedåligt humör. Även fast det kanske handlar om 1 vecka så ser jag tillbaka på det som en jobbig period. Tänk att vara GRAVID då också. Nej, usch. För barnets skull går det bra, men om jag kan undvika det så gör jag gärna det.
  • Anonym (grodan)
    Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:58:12 följande:
    Sommaren är ju inte speciellt varm i Sverige så förstår inte riktigt folk som tar upp just värmen som något negativt haha. Men ja, finns nog negativa saker med alla månader. 
    Beror kanske på var man bor och under vilka förutsättningar Glad Vårt sovrum blir en kokande bastu på sommaren tex, det blir rent olidligt inomhus. 25-30 grader ute tycker jag dessutom räcker för att värmen ska kännas jobbig, jag är bara glad att jag inte bor i ett land där det blir ännu varmare.
  • Anonym (Decembermys!)
    Anonym (grodan) skrev 2015-11-29 19:26:29 följande:

December vill jag inte föda i, för barnets skull. Annars tror jag att det generellt är positivt att vara född tidigt på året. Mina barn är födda i januari och februari och jag ser än så länge mycket fördelar med att de är äldre än sina jämnåriga. Knatten som fyller år 3e januari (hade förresten BF i december, för livet blir ju inte alltid som man tänkt sig ) fyller ju nära inpå julen och det är väl inte optimalt, men annars är jag väldigt glad att han hinner mogna och bli ett helt ÅR äldre innan det är dags att börja skolan sen.

Ur mitt eget perspektiv tyckte jag det var skönt att föda på vintern, kunna stänga in sig i sin bebisbubbla och bara mysa den första tiden. Nu har jag BF i slutet av maj och det tror jag är värre. Ser framför mig en varm sommar med sommarlovslediga barn som vill ligga på stranden eller badet och vara ute från soluppgång till solnedgång, och själv är man hyfsat nyförslöst med avslag och inte vän med bikinin riktigt än... Blää. Dessutom vill ju de stora barnen hitta på en massa utflykter och det flängandet och bilresorna ser jag inte heller framemot för fem öre. Lägg till en nyfödd bebis i värmen och solen och det känns inte heller optimalt. Nej, ge mig vinter och vintermys haha.

Kanske skillnad om det varit första barnet, nu fasar jag lite faktiskt. Får se om det blir så jobbigt som jag målar upp

Han hinner väl inte bli ett år äldre innan skolan? Han hinner bli cirka 7,5 månader äldre, än den som fyller år kring den 20:e augusti.

Mitt barn kommer att vara äldst i sin klass. Till och med äldre än januaribarnen. Mitt barn föddes i december. ;)
  • Anonym (grodan)
    Anonym (Decembermys!) skrev 2015-11-29 19:55:58 följande:
    Han hinner väl inte bli ett år äldre innan skolan? Han hinner bli cirka 7,5 månader äldre, än den som fyller år kring den 20:e augusti.

Mitt barn kommer att vara äldst i sin klass. Till och med äldre än januaribarnen. Mitt barn föddes i december. ;)
    Jo, ett år äldre - jämfört med om han hade blivit född som beräknat fem dagar tidigare för då hade han ju tillhört en annan årskull och troligtvis börjat skolan ett helt år tidigare Glad Han har flera på sin förskoleavdelning som bara är ett par veckor/månader äldre men som kommer börja ett år innan honom.
  • Anonym (Manamanamam)

Försöka låta bli att pricka andra familjemedlemmars födelsedagar bara. Inklusive Jesus... ;)

Sen är alla månader lika bra. Fertiliteten mår bäst av att släppa all planering tror jag.

• Anonym (12)

Som världen ser ut idag och med tanke på att vi är åt helvete för många människor så är alla månader lika illa.

• Grus grus
    Anonym (Ej sommaren!) skrev 2015-11-29 14:07:55 följande:

Vad gäller skolan, så har man rätt att låta sitt decemberbarn börja skolan ett år senare. Således blir barnet äldst i sin klass.

Då är det tydligen olika från kommun till kommun då jag var helt säker på att man INTE fick välja. I vår kommun och i de fyra angränsande kommunerna får man inte det, om det inte dessutom finns någon sorts problematik med barnet.
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (miamia)

Ur barnets perspektiv tycker jag att december är sämst, om man tänker att man är yngst i klassen mm, nästan ett år yngre än de som är födda i januari, gör mycket åtminstone de första skolåren.

Ur den födande mammans perspektiv tycker jag att semestertider, dvs juni-aug samt över jul/nyår är sämst, jag har fött i mars, juni och okt. juni var det en nyexad barnmorska, och hon hade inte koll på läget, gav mig för mycket värkstimulerande dropp under igångsättningen, usk och bm i passet efter var mycket kritiska.

själv är jag född i augusti och har inte tyckt det varit problem med kalas mm, släktkalaset hade vi alltid på eller kring födelsedagen och kompiskalaset hade vi när skolan börjat.

• Mellanmjölkens land

Skulle inte vilja få barn i december eller januari. Dels pga risken att barnet föds på julafton (är själv född då och hade speciellt under uppväxten gett mycket för att få en "egen" dag) och dels för att barnet varken ska vara äldst eller yngst i klassen.

Våra barn är födda i april respektive oktober och jag tycker bägge har funkat bra. Större RS-risk vintertid men SÅ skönt att slippa alla vinterkläder när barnet börjar bli mer mobilt.

Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?