Inlägg från: Anonym (Januari) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Januari)

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Har bf mitten januari och tycker det är perfekt, enda är ju om den skulle komma innan 1/1 men inte troligt.

Jag får gå på barnvagnspromenader och vars ledig under min favoritårstid vintern, bebis är inte pytteliten till sommaren. Det är mörkt och tempot är lägre och man har mindre prestationskrav på sig än under ljusa sommaren- man känner inte att man måste ut varje dag. Bonusarna är i skolan om dagarna och inte hemma på sommarlov första tiden.

Man är inte lika svullen och svettig som mina vänner som varit höggravida under sommaren, de har inte kunnat ha annat än tält och Foppa på sig typ.

• Anonym (Januari)
    Anonym (januaribarn) skrev 2015-11-28 18:23:25 följande:

Väntar första barnet i januari och är nöjd med det såvida han inte kommer i december. Där jag bor är det alltid personalkaos på förlossningen på somrarna så det ville vi undvika. Jag hade kunnat tänka mig när som helst januari-maj. Hösten hade nog också gått bra men här finns det nästan bara förskoleplatser i augusti så då hade man ju behövt vänta med förskola till barnet var nästan två år. Nu har vi tänkt skola in vid 1,5 och bara gå på dagis tre korta dagar/v.

Mm till oss som ska föda i januari sa de på föräldrakursen att januari är lugnaste tiden att föda och därmed är det också störst chans att pappan får stanna kvar över natten, samt som ni säger, ingen sommarpersonal!

Här får man skola in när som under terminen så vi tänker försöka få plats typ april 2017 så hinner den lille gå lite deltid innan sambon måste börja jobba heltid igen. Vi byter hemmaförälder i september 2016 är tanken.

Ang smittor så är jag lagom nojig tror jag. Finns det större syskon som kommer hem med smittor som i vårt fall så lär liten bli utsatt ändå. Då vi inte kommer ha bil hemma om dagarna så måste man ju ut och åka kollektivt osv ganska tidigt.
  • Anonym (Januari)
    annasv1980 skrev 2015-11-28 20:13:57 följande:

Tycker april-juni verkar bäst. Då är det varken för varmt eller för kallt ute. Nackdelen är att man troligtvis behöver en ny vinterjacka. Jag födde i början av augusti i år vilket funkade bra då det inte var en varm sommar, värmen kom när vi kom hem från BB. Min bebis har växt till sig till vintern. Behövde inga gravidkläder då jag kunde använda klänningar jag redan hade när jag blev stor. Sedan finns det förskoleaspekten. I Sthlm är det lättast att få i augusti. Mitt barn är bara ett år då. Två år kan jag som ensamstående inte vara hemma.

Jag är lite för snål för ny vinterjacka, ska ju bara vara gravid halva vintern och här är fortfarande mer höst än vinter. Är inte större om annat än magen och brösten så den får hänga med i vinter fast oknäppt :D
  • Anonym (Januari)
    Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:58:12 följande:

Sommaren är ju inte speciellt varm i Sverige så förstår inte riktigt folk som tar upp just värmen som något negativt haha. Men ja, finns nog negativa saker med alla månader. 

Egentligen kan man ju säga precis samma sak om vintern- det är aldrig särskilt kallt i Sverige, Midsommar och julafton har ju samma temperatur typ :)
Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?