• Lars E

Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?

Ganska pinsamt att se Åsa Romson stå och gråta krokodiltårar efter att partiet godkänt en åtstramning av asylpolitiken som nästan håller SD klass. Ute i distrikten "rasar" medlemmarna efter det som liknas vid ett svek i deras hjärtefrågor. Men vad hade ledningen för val? Antingen gå med på kravet eller lämna riksdagen med det kaos det skulle innebära med kanske ett nyval som enda utväg. Röstar inte själv på dom men gissar att många här gör det så hur är era åsikter om det som partiet nu med kniven på strupen tvingats att medverka till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-25 16:56
    Menade naturligtvis lämna regeringen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?
  • Åttionian
    themia skrev 2015-11-28 00:20:10 följande:

Om inte - förstås

Se där igen, man ska inte ha för bråttom

Nej, det gäller att ta det lugnt ibland.
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-28 00:30:07 följande:

I hans politik ingår att låtsas som att det inte är någon skillnad i vad man gör till vardags och vid en kris. Så länge man lägger sig på den nivån fortsätter julklappstipsen.

Och samtliga andra riksdagspartier har utvecklats framåt med en syn som stämmer bättre överens med tanken om alla människor lika värde medan SD med sin ideologi vill backa sig framåt. Om polariserat är vettigt ser jag ingen anledning att någon part ska avvika bara för att bredda utbudet för väljarna.

SD sitter i riksdagen, men har ingen makt. Det är en av deras favoritfantasier att de har det.

Nädå. Jadå.

Fast två fel blir inte ett rätt. Jag förstår att det är frestande, men det är bättre att "vända andra kinden till".

Jag menade mer att om, säg, Socialdemokraternas kongress röstade för att partiet skulle kräva minskad invandring, så skall inte partistyrelsen vurma för generös invandringspolitik bara för att vara motvalls kärring till SD.

Alla tycker som de vill, det viktigaste är att inte nationalisternas åsikter "vinner". Senaste 10 årens utveckling av att partierna "tar" varandras åsikter för att framstå som mer politiskt korrekta, snarare än för att partiet faktiskt tycker så, är en märklig utveckling ur demokratisk synvinkel.

Makt har de, jo, men inte i invandringsfrågan. Tyvärr ser de ut att rösta igenom en del nationalistiska förslag i riksdagen framöver. Jag är så besviken på regeringen (även om de knappast har "anammat" SD:s politik, men ändå).
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-11-28 03:07:04 följande:
    Fast två fel blir inte ett rätt. Jag förstår att det är frestande, men det är bättre att "vända andra kinden till".

Jag menade mer att om, säg, Socialdemokraternas kongress röstade för att partiet skulle kräva minskad invandring, så skall inte partistyrelsen vurma för generös invandringspolitik bara för att vara motvalls kärring till SD.

Alla tycker som de vill, det viktigaste är att inte nationalisternas åsikter "vinner". Senaste 10 årens utveckling av att partierna "tar" varandras åsikter för att framstå som mer politiskt korrekta, snarare än för att partiet faktiskt tycker så, är en märklig utveckling ur demokratisk synvinkel.

Makt har de, jo, men inte i invandringsfrågan. Tyvärr ser de ut att rösta igenom en del nationalistiska förslag i riksdagen framöver. Jag är så besviken på regeringen (även om de knappast har "anammat" SD:s politik, men ändå).
    Det du talar om är censur - att inte få adressera politikers tillkortakommande som politiker. Åkesson ser inte eller låtsas inte se att det är en stor skillnad på 80 000 på ett år och 80 000 på ett par månader. Antingen behöver han hjälp med att förstå eller hjälp med att förstå att han inte ska låtsas inte förstå.

Jag säger att jag tycker som jag gör för att jag faktiskt tycker som jag gör, och det har inget med vad någon annan tycker man ska tycka för att man ska slippa kallas politiskt korrekt. Jag skiter fullständigt i det. Det är på sin höjd inte mer besvärande än lite tröttsamt att höra. När det gäller de politiska partierna så är det så att de har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt - med några få undantag och SD inkluderat där. Därför är det inte konstigt att de delar åsikter.

SD har på sin höjd lite att säga till om på visa håll på kommunnivå. På riksdagsnivå noll.

• Åttionian
    nihka skrev 2015-11-28 11:11:55 följande:

Det du talar om är censur - att inte få adressera politikers tillkortakommande som politiker. Åkesson ser inte eller låtsas inte se att det är en stor skillnad på 80 000 på ett år och 80 000 på ett par månader. Antingen behöver han hjälp med att förstå eller hjälp med att förstå att han inte ska låtsas inte förstå.

Jag säger att jag tycker som jag gör för att jag faktiskt tycker som jag gör, och det har inget med vad någon annan tycker man ska tycka för att man ska slippa kallas politiskt korrekt. Jag skiter fullständigt i det. Det är på sin höjd inte mer besvärande än lite tröttsamt att höra. När det gäller de politiska partierna så är det så att de har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt - med några få undantag och SD inkluderat där. Därför är det inte konstigt att de delar åsikter.

SD har på sin höjd lite att säga till om på visa håll på kommunnivå. På riksdagsnivå noll.

Nej, du får raljera om politiker hur mycket du vill. Jag bara poängterade att det är rätt meningslöst. Vi skall inte sjunka till SD:arnas nivå.

Jag håller inte med, jag anser att SD är precis som vilket parti som helst. Utom i invandringsfrågan. Jag vill inte normalisera SD:s åsikter, men jag tycker om att hålla mig till fakta.

De avgör saker i riksdagen, jo. Men aldrig sådant som rör invandring.
  • Lars E

Nu kräver allt fler medlemmar en intern omröstning om partiet ska dra sig ur uppgörelsen. Bara att hoppas att partiet hamnar stadigt under riksdagsspärren där dom hör hemma.

• Åttionian
    Lars E skrev 2015-11-28 19:41:04 följande:

Nu kräver allt fler medlemmar en intern omröstning om partiet ska dra sig ur uppgörelsen. Bara att hoppas att partiet hamnar stadigt under riksdagsspärren där dom hör hemma.

Över, menar du.

Många partier i riksdagen är bra för demokratin, men försvårar regeringsbildandet.
  • Rataxes

Skönt helgmys från Inbillningsministeriet. Glöm inte att Fridolinpojken tänker på er alla därute.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-11-28 20:01:34 följande:

Skönt helgmys från Inbillningsministeriet. Glöm inte att Fridolinpojken tänker på er alla därute.

Jag ser inga konstigheter med det. Snarare fint gjort av honom. Eller du menar att det gör honom oseriös?
  • Rataxes
    Åttionian skrev 2015-11-28 20:23:16 följande:
    Jag ser inga konstigheter med det. Snarare fint gjort av honom. Eller du menar att det gör honom oseriös?
    Bara patetisk.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Flash Gordon
    Lars E skrev 2015-11-25 16:40:34 följande:
    Ganska pinsamt att se Åsa Romson stå och gråta krokodiltårar efter att partiet godkänt en åtstramning av asylpolitiken som nästan håller SD klass. Ute i distrikten "rasar" medlemmarna efter det som liknas vid ett svek i deras hjärtefrågor. Men vad hade ledningen för val? Antingen gå med på kravet eller lämna riksdagen med det kaos det skulle innebära med kanske ett nyval som enda utväg. Röstar inte själv på dom men gissar att många här gör det så hur är era åsikter om det som partiet nu med kniven på strupen tvingats att medverka till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-25 16:56
    Menade naturligtvis lämna regeringen
    Sveket mot SINA väljare. Inte mot "väljarna".

Vad var det nu? Ungefär 8 av 10 av "väljarna" vill minska den nuvarande invandringsvågen till Sverige.

"Väljarna" har inget problem alls med att MP vill stoppa invandringen.

Nu har ju miljöpartisterna visat sig vara mer ryggradslösa än till och med jag trodde om dem men man kan ju ändå misstänka att någonstans går en gräns där även en amöba styvar upp sig en aning så om de klarar av de kommande, ytterligare, åtstramningarna i invandringspolitiken får anses vara oklart.

Grundtipset får bli att de lämnar regeringen förr, snarare än senare. 
Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?