• Lars E

Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?

Ganska pinsamt att se Åsa Romson stå och gråta krokodiltårar efter att partiet godkänt en åtstramning av asylpolitiken som nästan håller SD klass. Ute i distrikten "rasar" medlemmarna efter det som liknas vid ett svek i deras hjärtefrågor. Men vad hade ledningen för val? Antingen gå med på kravet eller lämna riksdagen med det kaos det skulle innebära med kanske ett nyval som enda utväg. Röstar inte själv på dom men gissar att många här gör det så hur är era åsikter om det som partiet nu med kniven på strupen tvingats att medverka till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-25 16:56
    Menade naturligtvis lämna regeringen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 20:29:59 följande:
    Ingenting, man protesterar mot SD:s politik. Inte hoppar på deras företrädare på ett personligt sätt. Man måste skilja på sak och person.
    Du har helt rätt. Man måste skilja på sak och person.

Saken är den att Åkesson saknar vissa grundläggande färdigheter/tillgång till hjälpmedel som krävs för att en partiledare ska kunna göra en saklig bedömning av läget i landet, vilket förstås inte har något med hur han ser ut eller är som person.

Han håller på som bäst tillsammans med Mattias Karlsson att påstå att de andra partierna som inte vill samarbeta med SD har anammat SDs politik. Antingen vet han om att det är skitsnack, eller så behöver han komplettera med ovanstående.

Ett tredje alternativ däremot om jag skulle dryfta det skulle vara ett personangrepp.

• Åttionian
    nihka skrev 2015-11-27 20:47:27 följande:

Du har helt rätt. Man måste skilja på sak och person.

Saken är den att Åkesson saknar vissa grundläggande färdigheter/tillgång till hjälpmedel som krävs för att en partiledare ska kunna göra en saklig bedömning av läget i landet, vilket förstås inte har något med hur han ser ut eller är som person.

Han håller på som bäst tillsammans med Mattias Karlsson att påstå att de andra partierna som inte vill samarbeta med SD har anammat SDs politik. Antingen vet han om att det är skitsnack, eller så behöver han komplettera med ovanstående.

Ett tredje alternativ däremot om jag skulle dryfta det skulle vara ett personangrepp.

Jag tycker det är fullständigt oviktigt.

På sätt och vis har de det, vi skall inte glömma att S, C och M var kraftigt flyktingkritiska förut. Eller ja, jämfört med nu har knappast partierna anammat SD:s politik. Personligen ser jag hellre att nuvarande situation fortsätter, den polarisering som rådde förut var inte bra för demokratin. Men den flyktingpositiva sidan har ju rönt mest framgångar hittills, och kommer nog göra det framöver också.

Så, du är en bra debattör, men förenklar saker lite ibland.
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 22:07:49 följande:
    Jag tycker det är fullständigt oviktigt.

På sätt och vis har de det, vi skall inte glömma att S, C och M var kraftigt flyktingkritiska förut. Eller ja, jämfört med nu har knappast partierna anammat SD:s politik. Personligen ser jag hellre att nuvarande situation fortsätter, den polarisering som rådde förut var inte bra för demokratin. Men den flyktingpositiva sidan har ju rönt mest framgångar hittills, och kommer nog göra det framöver också.

Så, du är en bra debattör, men förenklar saker lite ibland.
    Själv tycker jag det är viktigt att avhålla sig från personangrepp. Vad en del personer (tänker inte på dig) inte verkar se är att ofördelaktiga kommentarer om människors handlingar, icke-handlingar och uttalanden inte är personangrepp såtillvida man inte saltar dem med uttalanden om hur personen ser ut och är som person.

Nej, SD står ensamma. Ingen utom SD är för assimileringspolitik. Det är den stora ideologiska skiljelinjen mellan SD och de övriga riksdagspartierna. Man följer två väsensskilda ledstjärnor och allt man gör; ökar, minskar, stoppar ska ses i ljuset av dessa väsensskilda ideologier.

Det beror på vem man pratar med om man förenklar och hur mycket.
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-27 22:44:59 följande:

Själv tycker jag det är viktigt att avhålla sig från personangrepp. Vad en del personer (tänker inte på dig) inte verkar se är att ofördelaktiga kommentarer om människors handlingar, icke-handlingar och uttalanden inte är personangrepp såtillvida man inte saltar dem med uttalanden om hur personen ser ut och är som person.

Nej, SD står ensamma. Ingen utom SD är för assimileringspolitik. Det är den stora ideologiska skiljelinjen mellan SD och de övriga riksdagspartierna. Man följer två väsensskilda ledstjärnor och allt man gör; ökar, minskar, stoppar ska ses i ljuset av dessa väsensskilda ideologier.

Det beror på vem man pratar med om man förenklar och hur mycket.

Instämmer, men att tala om julklapp till en viss partiledare ansåg jag vara att raljera om den specifika personen, inte politiken hans parti driver.

Idag, ja. Förutom var dock samtliga partier överens om assimilering (1960-talet). Jag erkänner att tongångarna är väldigt polariserade idag, men jag tycker inte att det är bra för demokratin. För mig får gärna hur många som helst tycka som SD, det viktigaste är att man besegrar dem i debatter och visar att de har fel. Två saker kompromissar man aldrig med: Ens egna åsikter och demokratin.

Självklart gör det det, min uppfattning är bara att du kan ta till vad som helst i ditt motstånd mot SD. Jag uppskattar ditt engagemang (och delar det), men vi kan liksom inte låtsas som att SD inte sitter i riksdagen eller något sådant. De är här ibland oss, men vi skall alltid besegra dem i debatterna.

Jag låter säkert flummig, men jag hoppas jag fick fram min poäng i alla fall.
  • Åttionian
    Åttionian skrev 2015-11-27 23:28:10 följande:

Instämmer, men att tala om julklapp till en viss partiledare ansåg jag vara att raljera om den specifika personen, inte politiken hans parti driver.

Idag, ja. Förutom var dock samtliga partier överens om assimilering (1960-talet). Jag erkänner att tongångarna är väldigt polariserade idag, men jag tycker inte att det är bra för demokratin. För mig får gärna hur många som helst tycka som SD, det viktigaste är att man besegrar dem i debatter och visar att de har fel. Två saker kompromissar man aldrig med: Ens egna åsikter och demokratin.

Självklart gör det det, min uppfattning är bara att du kan ta till vad som helst i ditt motstånd mot SD. Jag uppskattar ditt engagemang (och delar det), men vi kan liksom inte låtsas som att SD inte sitter i riksdagen eller något sådant. De är här ibland oss, men vi skall alltid besegra dem i debatterna.

Förut, inte förutom.
  • themia
    Åttionian skrev 2015-11-27 19:21:50 följande:
    "Parti statistiken"?
    Ibland blir det fel i hastigheten, men du förstod säkert ändå.
    Om, kan jag bara beklaga.
  • themia

Om inte - förstås
    Se där igen, man ska inte ha för bråttom

• nordanvinden

Alltså romson o miljöpartiet har bra idéer men när de kom till makten visade dom vilka jävla tomtar dom är. Dom bygger sin politik enbart på storstadsmaffians världsbild och glömmer helt bort glesbygden helt annorlunda behov. Lika naiva som en treåring. O romson har inte lyckats öppna käften utan att en groda hoppat ut. Pinsamt.

• nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 23:28:10 följande:

I hans politik ingår att låtsas som att det inte är någon skillnad i vad man gör till vardags och vid en kris. Så länge man lägger sig på den nivån fortsätter julklappstipsen. Tomte

Och samtliga andra riksdagspartier har utvecklats framåt med en syn som stämmer bättre överens med tanken om alla människor lika värde medan SD med sin ideologi vill backa sig framåt. Om polariserat är vettigt ser jag ingen anledning att någon part ska avvika bara för att bredda utbudet för väljarna.

SD sitter i riksdagen, men har ingen makt. Det är en av deras favoritfantasier att de har det.

Nädå. Jadå.

• Åttionian
    themia skrev 2015-11-28 00:17:56 följande:

Ibland blir det fel i hastigheten, men du förstod säkert ändå.

Om, kan jag bara beklaga.

Nu förstod jag, ja.
Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?