• Lars E

Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?

Ganska pinsamt att se Åsa Romson stå och gråta krokodiltårar efter att partiet godkänt en åtstramning av asylpolitiken som nästan håller SD klass. Ute i distrikten "rasar" medlemmarna efter det som liknas vid ett svek i deras hjärtefrågor. Men vad hade ledningen för val? Antingen gå med på kravet eller lämna riksdagen med det kaos det skulle innebära med kanske ett nyval som enda utväg. Röstar inte själv på dom men gissar att många här gör det så hur är era åsikter om det som partiet nu med kniven på strupen tvingats att medverka till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-25 16:56
    Menade naturligtvis lämna regeringen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?
  • Konservativ
    Mentat skrev 2015-11-26 06:56:25 följande:

Nej, neturligtvis inte. Det finns gott om journalister som förklarar och bortförklarar allt till (mp):s fördel, inte minst inom SR/SVT.

Så lätt försvinner de inte.

Hur går det med alternativmedia? Har de någon större genomslagskraft? Jag tänker mig att mp:s väljare oftast är unga.
  • Konservativ
    Mentat skrev 2015-11-26 06:56:25 följande:

Nej, neturligtvis inte. Det finns gott om journalister som förklarar och bortförklarar allt till (mp):s fördel, inte minst inom SR/SVT.

Så lätt försvinner de inte.

Journalisten Ingvar Persson skriver en intressant ledare i Aftonbladet som heter Ingen väg tillbaka. Där kan man se hur han ser på det: "Nu är miljöpartiet ett parti som alla andra".
  • Mentat
    Konservativ skrev 2015-11-26 07:04:14 följande:
    Hur går det med alternativmedia? Har de någon större genomslagskraft? Jag tänker mig att mp:s väljare oftast är unga.
    Det är väl Facebook i så fall. Vad man läser där påverkas, såvtt jag förstår det, av vad man redan gillar så det är i sig en filtrering mot att man får allt mindre mothugg oavsett vad man tycker.
    Konservativ skrev 2015-11-26 07:08:12 följande:
    Journalisten Ingvar Persson skriver en intressant ledare i Aftonbladet som heter Ingen väg tillbaka. Där kan man se hur han ser på det: "Nu är miljöpartiet ett parti som alla andra".
    Det har de varit på väg att bli rätt länge, antalet gigantiska helskäggprydda som sitter på partikongressen och stickar har väl ändå minskat de senaste decennierna? Deras stöd i media däremot har ökat kraftigt under samma tid.

• Tecum
    Åttionian skrev 2015-11-25 21:45:10 följande:
    Jaså? Jag vill inte att MP åker ur efter 24 år, så en stödrösta skulle vara aktuellt för mig. Men FI får gärna komma in också.

Hur resonerar du?
    Jag gillar varken Mp eller F! men av två onda ting väljer jag Mp. F! är ett i grunden odemokratiskt parti vars partiprogram i praktiken bygger på att diskriminera halva befolkningen. Och risken är att nu när Mp hamnat i en svekdebatt så går deras väljare till F! och V. Ur askan i elden...
  • Konservativ

Jag kommer att tänka på Nixon. Bara en inbiten antikommunist som han kunde göra upp med kommunistkina. PÅ samma sätt kan det vara med mp. Bara mp kan göra upp om flyktingpolitiken utan att riskera att bli kallade nazister. Bara en tanke...

• Mentat
    Konservativ skrev 2015-11-26 10:53:12 följande:

Jag kommer att tänka på Nixon. Bara en inbiten antikommunist som han kunde göra upp med kommunistkina. PÅ samma sätt kan det vara med mp. Bara mp kan göra upp om flyktingpolitiken utan att riskera att bli kallade nazister. Bara en tanke...

Det har du givetvis rätt i. För vilka tar till stora släggan om rasism? Media, befolkat av väldigt (mp)-vänliga journalister...

Vi kan ju bara föreställa oss hur det skulle ha låtit om en Alliansregering hade vidtagit exakt de här åtgärderna, eller t.o.m mycket mindre. Eller snarare, vi kan nog inte föreställa oss det ramaskriet!

Det är skillnad på olika.
  • Moderno

Hade S fortsatt att vara forna tiders maktspelare hade detta varit en förträfflig uppvisning hur ett konkurrerande samarbetsparti ska stävjas. Efter detta har MP:s ställning definitivt rubbats (vilket ju redan skett på andra områden) och det ska bli spännande att se om S har stärkts. 

S hade kunnat göra samma sak med V och - faktiskt - SD. V hade kunnat ta (och slutligen fått göra avbön) i frågan om vinster i välfärden.

Och ett samarbete med SD hade på ett naturligt sätt kunnat sluta med att någon företrädare för SD hade fått meddela att det visat sig inte vara möjligt att "kasta ut" människor (eller vilka förslag nu SD driver, det är lite svårt att få kunskap om det). Och så hade det näst bästa - socialdemokratiska - alternativet antagits i stället.

Genom att hålla sina samarbetspartners kort finns stor potential att öka sin egen makt. Politik handlar i mycket om att manövrera ut sina medspelare för att ta deras röster (motståndarsidans anhängare kan sällan påverkas annat än på marginalen). 

Kan det vara det som S (åter) har insett? Har Göran Persson haft ett finger med i spelet? 

• themia
    Lars E skrev 2015-11-25 16:40:34 följande:

Ganska pinsamt att se Åsa Romson stå och gråta krokodiltårar efter att partiet godkänt en åtstramning av asylpolitiken som nästan håller SD klass. Ute i distrikten "rasar" medlemmarna efter det som liknas vid ett svek i deras hjärtefrågor. Men vad hade ledningen för val? Antingen gå med på kravet eller lämna riksdagen med det kaos det skulle innebära med kanske ett nyval som enda utväg. Röstar inte själv på dom men gissar att många här gör det så hur är era åsikter om det som partiet nu med kniven på strupen tvingats att medverka till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-25 16:56
    Menade naturligtvis lämna regeringen

Det är inte omöjligt att medlemmarna kommer att tvinga partiet att lämna regeringen, men det är knappast sannolikt.

Klimatkrisen som är partiets viktigaste hjärtefråga försvinner inte för att vi får en ny regering men såväl klimatfrågorna som migrationspolitiken skulle komma i ett ännu sämre läge än idag.
  • angel uprise

Det enda man kan hoppas på är att barnrumpan med sina krokodiltårar lämnar regeringen, ingen kommer sakna henne och att folket håller alla lögner sjuklövern har presenterat sen valet och röstar rätt vid nästa.

• K Markatta
    Mentat skrev 2015-11-26 11:09:09 följande:
    Vi kan ju bara föreställa oss hur det skulle ha låtit om en Alliansregering hade vidtagit exakt de här åtgärderna, eller t.o.m mycket mindre. Eller snarare, vi kan nog inte föreställa oss det ramaskriet!
    Vi får väl se om exempelvis expo säger samma sak nu som de gjorde när Billström lite försynt ville prata om volymer.

expoidag.blogspot.se/2013/03/avga-billstrom.html

Men ursäkter och tillrättavisningar är inte tillräckligt.

För vad är det egentligen vi har framför oss här. Under de senaste månaderna har vi en migrationsminister som:

* Avhumaniserat flyktingar genom att tala om "volymer"

* Som genom att börja prata om att minska mängden flyktingar öppnar dörren för att ändra en av grundprinciperna för den svenska migrationspolitiken - att det är skyddskälen som avgör om du får stanna, inte om du faller inom ramen för en kvot baserad på antal personer.

* Och allvarligast av allt: som utgår från och sprider rasistiska föreställningar.

Billström har bett om ursäkt. Men det är just det som är problemet. Det är inte acceptabelt med en migrationsminister som måste be om ursäkt för att han sprider rasistiska föreställningar, eller för den delen avhumaniserar de människor som kommer till Sverige för att söka asyl.

--------------

"Stefan Löfven och Åsa Romson avhumaniserar flyktingar genom att prata om volymer och de utgår från och sprider rasistiska föreställningar."
Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?