• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • Anonym (mamsi)

Ordet "biomamma" är en tautologi. Det betyder något förenklat kaka på kaka. Prefixet -bio är helt överflödigt och fyller inget syfte.

Dessutom är ordet "biomamma" otydligt och egentligen inte korrekt då ordet egentligen inte syftar på den biologiska utan på den egentliga mamman vilket alltsom oftast är det samma som den juridiska mamman.

• Anonym (bibo)

Jag hatar inte ordet biomamman MEN jag kan faktiskt förstå om en del mammor tar illa upp.

Jag är "biomamma" till två barn och "bonusmamma till två.

Jag använder mig bara av ordet bonusmamma i trådar här eller om jag ska förklara min roll till mina bonusbarn till någon. Kan även säga styvmamma eller styvbarn. Oftast säger jag att de är mina barns storasystrar.

Sen är jag ju bara mamma till mina barn så då använder jag inte bio innan. Tror att det skulle sticka i hjärtat om någon annan kvinna skulle lägga in ordet mamma i sin roll och tillägga bio framför min egen roll. Jag kan trots att jag är bonusmamma känna hur jobbigt det skulle vara.. sen ska man väl se det positivt om någon ser ens barn som en bonus och vill vara bonusförälder.

Mina bonusbarn säger ju oftast att jag är deras småsystrars mamma. När deras mamma är med så är det ju aldrig tal om något sånt här för då kan vi alla vilka vi är.

Jag blev till och med obekväm när en släkting till mamman sa till mig " Åh här är den lilla frun" när jag och min man var nygifta. Mina man och exet gifte sig aldrig och jag vet att hon vill gifta sig. ( Hade inget förhållande då)

Så jag kan förstå att en del tycker att man kan skriva mamman istället. Sen att man skriver om sig själv som bonusmamma är ju inget konstigt i trådar här på fl. Oftast inget man går runt och kallar sig till vardags.

• Anonym (nej)
    Jag tycker att det känns som att "bonusmammor" vill förminska barnets mammas roll genom att sätta bio framför. Att säga biomamma är att betrakta sig själv (som "bonusmamma") som mamma till ett barn som man inte är mamma till, och att mamman inte skulle vara en fullskalig mamma. Jag tycker att min partners barns mamma har sjuka brister i sitt föräldraskap, men hon är fortfarande mamma till sitt barn. Det känns som att kvinnor som måste säga biomamma om sin "bonus" mamma typ önskar att barnet skulle vara deras eget och inte barn till de som den faktiskt är barn till. Vem vill låtsas ha ett barn som inte är sitt eget? Biomamma är ett väldigt märkligt begrepp.
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2015-11-18 20:26:37 följande:

Jag tycker att det känns som att "bonusmammor" vill förminska barnets mammas roll genom att sätta bio framför. Att säga biomamma är att betrakta sig själv (som "bonusmamma") som mamma till ett barn som man inte är mamma till, och att mamman inte skulle vara en fullskalig mamma. Jag tycker att min partners barns mamma har sjuka brister i sitt föräldraskap, men hon är fortfarande mamma till sitt barn. Det känns som att kvinnor som måste säga biomamma om sin "bonus" mamma typ önskar att barnet skulle vara deras eget och inte barn till de som den faktiskt är barn till. Vem vill låtsas ha ett barn som inte är sitt eget? Biomamma är ett väldigt märkligt begrepp.

Och min känsla om hur det anämnds är inte alls sådan. Utan att det enbart används DS för att tydliggöra rollerna runt barnet.

Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/

Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.

Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra.
  • Brumma
    borta med vindin skrev 2015-11-18 21:04:58 följande:

Låtsasmamma sa man på min tid (80-tal) =)

Om mammorna?
  • Anonym (nej)
    Brumma skrev 2015-11-19 13:15:08 följande:
    Och min känsla om hur det anämnds är inte alls sådan. Utan att det enbart används DS för att tydliggöra rollerna runt barnet.

Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/

Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.

Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra.
    Biomamma har jag ej hört utanför detta forum, men bonusmamma hör jag överallt så jag håller inte riktigt med dig där. Förstår dock att det kan vara smidigt för att tydliggöra vem som är vem när det är många personer en talar om i samma text!
  • terfje

Har svårt att veta ibland hur jag ska presentera mig inför lärare med mera då de självklart tar mig för att vara mamman till min bonus. De brukar säga och du är mamman förstår jag. Därför har min bonus sagt att jag är hennes bonusmamma.
    Jag förstår att de mammor som kallas för biomammor här inne tar illa upp det förstår jag mycket väl och tror mycket att det handlar om att jag blir bonusmamma och de känner sig mindre värda att de bara är en biologiskmamma och inget mer.

Min bonus ridskol lärare tror att jag är hennes mamma trots att jag bara presentera mig med namn och att jag är pappans nya.

• Brumma
    Anonym (nej) skrev 2015-11-19 20:05:22 följande:

Biomamma har jag ej hört utanför detta forum, men bonusmamma hör jag överallt så jag håller inte riktigt med dig där. Förstår dock att det kan vara smidigt för att tydliggöra vem som är vem när det är många personer en talar om i samma text!

Ja. Jag var nog inte tillräckligt tydlig där :)

Jag menade att få går runt och benämner sig som bonusmamma hemma. Dvs att barnet ifråga använder ordet bonusmamma på samma sätt som de använder ordet mamma. Typ "mamma, kan du hjälpa mig?" Blir inte "bobusmamma, kan du hjälpa mig? "... Vilket en del här på forumet verkar ha fått för sig (fick frågan i en annan tråd hur barnet skall veta vem som är mamma om man kallar sig bonusmamma tex)

De flesta använder sitt namn. Sedan används det kanske av både bonusmammorna och barnen när man skall tydliggöra sin roll.

Fast jag använder det inte då heller faktiskt. . Min bonusdotter (som däremot är ett ord jag använder tydliggörande OCH kärleksfullt) använder "min extramamma" om hon behöver tydliggöra istället :)
  • BioBonus

Jag frågade min bonusdotter igår vad hon kallar mig om hennes kompisar frågar, och hon säger att jag är hennes bonusmamma, för då fattar alla vad hon menar (hon är 10). Så ordet verkar vedertaget även i nästa generation. Misstänker att de även fattat styvmamma eller plastmorsa, så everything goes :)

Jag använder aldrig ordet biomamma om oss mammor annat än här på forumet ibland för att tydliggöra. Jag lägger ingen som helst värdering i ordet, och använder det absolut inte för att förminska oss eller för att jag önskar att min bonusdotter var min dotter istället. Utan det är helt enkelt ett lätt sätt att förklara olika roller runt barnen.

Jag ser mig inte som en styvmor, då det ordet har en negativ klang för mig, Törnrosa har en styvmor, inte en bonusmamma. Tar jag illa upp om någon använder ordet här inne på forumet? Inte det minsta - det är inte alla som tycker att det har en negativ klang utan använder även det ordet helt utan värdering. Jag tror inte att alla är ute efter att nedvärdera och elakgöra mig som bonusmamma om de istället väljer att kalla mig för styvmor.

Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma