• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • Anonym (nej)
    Brumma skrev 2015-11-20 07:24:05 följande:
    Ja. Jag var nog inte tillräckligt tydlig där :)

Jag menade att få går runt och benämner sig som bonusmamma hemma. Dvs att barnet ifråga använder ordet bonusmamma på samma sätt som de använder ordet mamma. Typ "mamma, kan du hjälpa mig?" Blir inte "bobusmamma, kan du hjälpa mig? "... Vilket en del här på forumet verkar ha fått för sig (fick frågan i en annan tråd hur barnet skall veta vem som är mamma om man kallar sig bonusmamma tex)

De flesta använder sitt namn. Sedan används det kanske av både bonusmammorna och barnen när man skall tydliggöra sin roll.

Fast jag använder det inte då heller faktiskt. . Min bonusdotter (som däremot är ett ord jag använder tydliggörande OCH kärleksfullt) använder "min extramamma" om hon behöver tydliggöra istället :)
    Jaha, haha då förstår jag :) 
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-19 13:15:08 följande:

Och min känsla om hur det anämnds är inte alls sådan. Utan att det enbart används DS för att tydliggöra rollerna runt barnet.

Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/

Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.

Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra.

Du kan lika gärna säga "mamman" eller "mitt bonusbarns mamma" som "biomamma".
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 08:33:46 följande:

Jag borde kunna det ja. Men som jag skrev ganska tydligt har jag då blivit missförstådd.

Ngt du kanske kan förstå då du missade att jag redan svarat på det (eller valt att inte förstå? ) - då kanske andra kan missförstå för att man inye är övertydlig. ...
  • BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 08:33:46 följande:

Fast det får vi ju inte heller skriva, eftersom det finns andra som starkt reagerar på ett en del benämner sina bonusbarn för just bonusar.
    Så det du säger att vi bör skriva, säger nån annan att vi inte får skriva...

Alla har synpunkter till höger och vänster på vilket språkbruk man än använder :) inte lätt att tillfredsställa alla tyckare som väljer att ta varje litet ord personligt även på ett forum med tusen personligheter.

• Gung Ho

Jag kallar min frus dotter gör min lilla bonustjej...för att hon är en 'bonus' i mitt liv..

På samma sätt är min fru 'bonusmamma' till min son. Det är ju inget tilltal utan en definition. Min son använder hennes namn.

Min fru benämner min sons mamma just som Mamma, inte biomamma.

Bio och Bonus används väl främst som förtydligande i diskussioner för att göra ett resonemang lättare att följa.

• Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-20 10:02:56 följande:

Jag borde kunna det ja. Men som jag skrev ganska tydligt har jag då blivit missförstådd.

Ngt du kanske kan förstå då du missade att jag redan svarat på det (eller valt att inte förstå? ) - då kanske andra kan missförstå för att man inye är övertydlig. ...

Det finns ju tusen andra sätt att uttrycka sig på än genom att använda ordet "biomamma". Många av dem också tydligare och mer precisa än"biomamma". Varför använda sig av dåliga sätt när det finns bra liksom?

Ge mig några exempel på när du missförstås så kan jag hjälpa dig med alternativa uttryckssätt.

Du har tagit upp att "min bonus mamma" kan misstolkas som "min bonusmamma". Ett enkelt alternativt sätt att uttrycka det vore ju "mitt bonusbarns mamma". Lätt som en plätt :)
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 10:18:41 följande:

Fast det får vi ju inte heller skriva, eftersom det finns andra som starkt reagerar på ett en del benämner sina bonusbarn för just bonusar.

Så det du säger att vi bör skriva, säger nån annan att vi inte får skriva...

Alla har synpunkter till höger och vänster på vilket språkbruk man än använder :) inte lätt att tillfredsställa alla tyckare som väljer att ta varje litet ord personligt även på ett forum med tusen personligheter.

Än har jag inte hört några barn klaga över att de kallas för "bonusbarn". Och det är väl deras åsikt som räknas eller hur?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 11:01:35 följande:

Det finns ju tusen andra sätt att uttrycka sig på än genom att använda ordet "biomamma". Många av dem också tydligare och mer precisa än"biomamma". Varför använda sig av dåliga sätt när det finns bra liksom?

Ge mig några exempel på när du missförstås så kan jag hjälpa dig med alternativa uttryckssätt.

Du har tagit upp att "min bonus mamma" kan misstolkas som "min bonusmamma". Ett enkelt alternativt sätt att uttrycka det vore ju "mitt bonusbarns mamma". Lätt som en plätt :)

Och precis som BioBonus då påpekar händer det att man blir påhoppad för att man benämner sig bonusmamma.

Att skriva "min sambos dotters mamma" känns onödigt omständigt.

Så. Vem skall jag behaga? De som inte vill att man skriver biomamma? De som inte vill att man skriver bonusmamma/bonusdotter?

Eller skall jag använda det som redan är fast förankrat här, och som alla förstår även om de inte håller med?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 11:02:45 följande:

Än har jag inte hört några barn klaga över att de kallas för "bonusbarn". Och det är väl deras åsikt som räknas eller hur?

Det borde vara det. Men härinne får man en hel massa skit av andra tyckare.

Känner inga bonusbarn som klagar över att man använder ordet bonusmamma heller..
  • BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 11:02:45 följande:

Nej, det något märkliga i den här diskussionen är att den enda grupp som hela tiden har åsikter om vilka benämningar som används är mammorna. Man får inte säga biomamma, man får inte kalla sig bonusmamma, man får inte kalla barnen bonusbarn etc etc ;)

Bonusmammor (och kanske även de får bonusbarn som läser på styvföräldraforumet) verkar ha en något mer vidsynt inställning till det hela. Kalla oss styvmamma, extravuxen, plastmorsa, mitt barns pappas nya kvinna  - varsågoda. Det viktiga är inte vad ni kallar oss, utan vad vi själva definierar oss som.

Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma