• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 12:05:43 följande:

Nej, det något märkliga i den här diskussionen är att den enda grupp som hela tiden har åsikter om vilka benämningar som används är mammorna. Man får inte säga biomamma, man får inte kalla sig bonusmamma, man får inte kalla barnen bonusbarn etc etc ;)

Bonusmammor (och kanske även de får bonusbarn som läser på styvföräldraforumet) verkar ha en något mer vidsynt inställning till det hela. Kalla oss styvmamma, extravuxen, plastmorsa, mitt barns pappas nya kvinna  - varsågoda. Det viktiga är inte vad ni kallar oss, utan vad vi själva definierar oss som.

Har inte individen/gruppen vetorätt gällande vad de kallas för? Det tycker jag i alla fall.

Skulle aldrig kalla någon annan för något denne själv inte gillar och visar respekt för grupper av människor genom att inte tilltala dem med namn/benämningar som de inte accepterar.

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 12:05:43 följande:

Nej, det något märkliga i den här diskussionen är att den enda grupp som hela tiden har åsikter om vilka benämningar som används är mammorna. Man får inte säga biomamma, man får inte kalla sig bonusmamma, man får inte kalla barnen bonusbarn etc etc ;)

Bonusmammor (och kanske även de får bonusbarn som läser på styvföräldraforumet) verkar ha en något mer vidsynt inställning till det hela. Kalla oss styvmamma, extravuxen, plastmorsa, mitt barns pappas nya kvinna  - varsågoda. Det viktiga är inte vad ni kallar oss, utan vad vi själva definierar oss som.

Du får kalla dig själv för precis vad du vill. Och jag kommer att respektera det. Men låt det stanna där och låt andra bestämma över sig själva på samma sätt.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:31:10 följande:

Du får kalla dig själv för precis vad du vill. Och jag kommer att respektera det. Men låt det stanna där och låt andra bestämma över sig själva på samma sätt.

Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:

Har inte individen/gruppen vetorätt gällande vad de kallas för? Det tycker jag i alla fall.

Skulle aldrig kalla någon annan för något denne själv inte gillar och visar respekt för grupper av människor genom att inte tilltala dem med namn/benämningar som de inte accepterar.

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.

Så vilken individ och grupp skall man lyssna på?

De som säger att man inte får använda da bonusmamma/bonusbarn? De som inte förstår när man skriver bara mamma och som tycker man kan använda biomamma för tydlighetens skull? Eller de som tycker som du - att det räcker med mamma?

Vad gör din åsikt till "rätt"?

Är din åsikt viktigare än andra mammors?
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-20 12:41:18 följande:

De som säger att man inte får använda da bonusmamma/bonusbarn? De som inte förstår när man skriver bara mamma och som tycker man kan använda biomamma för tydlighetens skull? Eller de som tycker som du - att det räcker med mamma?

Den gruppen som ordet/namnet syftar på såklart!! *tar sig för pannan*

Det är väl ändå de svartas åsikt och inte japanernas som är viktig gällande ordet "neger". På samma sätt som det är mammornas åsikt som är viktigast gällande ordet "biomamma". Precis som det är styvmödrarnas åsikt som är viktigast gällande ordet "bonusmorsa".
  • Anonym (mamsi)

• Anonym (mamsi)

Min åsikt är inte mer "rätt" eller "fel" än någon annans. Men mitt förhållningssätt innebär respekt för andra, vilket ggynnar konfliktfrihet.
  • BioBonus

Well, nu har ju ordet "neger" en något annorlunda och större historisk betydelse som gjorde det kränkande, än att det användes som en defintionsterm på ett forum för styvföräldrar. Att du använder det som jämförelse känns inte bara lite osmakligt, utan också som att du har tappat lite verklighetsförankring i frågan. 

• BioBonus
    bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.
    Ser du verkligen ingen skillnad i de benämningar du skriver här och ordet biomamma?
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 13:39:25 följande:

Ser du verkligen ingen skillnad i de benämningar du skriver här och ordet biomamma?

Nej, förklara gärna :)
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 13:17:00 följande:

Well, nu har ju ordet "neger" en något annorlunda och större historisk betydelse som gjorde det kränkande, än att det användes som en defintionsterm på ett forum för styvföräldrar. Att du använder det som jämförelse känns inte bara lite osmakligt, utan också som att du har tappat lite verklighetsförankring i frågan. 

Jag försökte föra fram en poäng genom att dra ett överdriven parallell för att det skulle bli lättare att förstå vad jag menade.

Istället för att komma med ett giltigt motargument drar du till med ett personangrepp.

Kan du inte bättre? Bemöt mig med sakargument istället för att leka runt i sandlådan.
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma