Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:
"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet.
Anonym (nej) skrev 2015-11-20 14:47:07 följande:
Men om "bonusmamman" (ofrivilligt eller ej) tar den rollen som du som mamma borde ha i barnets liv hela tiden men som du inte längre har pga du och pappan till barnet valt att separera? Ska pappan leva ensam för evigt för att du inte vill att någon annan ska ses som barnets extraförälder? Det är inte respektlöst att kallas för bonusmamma. Min bonus ser mig som bonusmamma i och med att bonusbarnets mamma brister totalt i sin föräldraroll genom att inte aktivt vill ha barnet i sin närhet speciellt ofta. En mamma kan vara mer än blodsband. En kontinuerlig vuxen i barnets liv som barnet känner en relation till blir en extramamma eller extrapappa. Är det bättre om ditt barn lider hemma hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet? Eller är det bättre att barnet mår bra, får omsorg och kärlek och därmed känner moders/faderskänslor för barnet?
Jag å andra sidan skulle vilja påstå att det finns många olika sorters mammor. Moderskapet skulle kunna delas in i genetiskt, biologiskt, juridiskt, socialt, emotionellt bland annat.
Det vi menar med "mamma" är oftast (förhoppningsvis) allt. Sedan finns det kvinnor som, trots att de inte är "mammor", blir någon sorts mammor i alla fall i varierande grad. Adoptivmammor är ett exempel. Bonusmammor och familjehemsmammor är några exempel till.
Jag vill inte ta ifrån bonusmammorna möjligheterna att definiera sig själva som mammor (bonusmammor). Varför skulle jag vilja det? Det är inte upp till mig att definiera någon annan än mig själv.