• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • My Little Man
    BioBonus skrev 2015-11-20 13:17:00 följande:

Well, nu har ju ordet "neger" en något annorlunda och större historisk betydelse som gjorde det kränkande, än att det användes som en defintionsterm på ett forum för styvföräldrar. Att du använder det som jämförelse känns inte bara lite osmakligt, utan också som att du har tappat lite verklighetsförankring i frågan. 

Shit vilka jämförelser vissa människor använder!! Fattar inte varför folk bryr sig om va andra kallas på ett internetforum.

Men i och med att jag har barn med mitt ex så i går väl jag i den grupp denna person anser ha "vetorätt" och jag kan säga att bryr mig mitt på ryggen vad mitt ex' sambo kalkar mig för! Jag är trygg i min roll och hon är inget hot. Och...jag ÄR ju mitt barns biologiska mamma. :)
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 13:17:00 följande:

Well, nu har ju ordet "neger" en något annorlunda och större historisk betydelse som gjorde det kränkande, än att det användes som en defintionsterm på ett forum för styvföräldrar. Att du använder det som jämförelse känns inte bara lite osmakligt, utan också som att du har tappat lite verklighetsförankring i frågan. 

Vem äger tolkningsföreträde om ett ord/namn är kränkande?
  • Anonym (mamsi)
    My Little Man skrev 2015-11-20 13:49:51 följande:

Shit vilka jämförelser vissa människor använder!! Fattar inte varför folk bryr sig om va andra kallas på ett internetforum.

Men i och med att jag har barn med mitt ex så i går väl jag i den grupp denna person anser ha "vetorätt" och jag kan säga att bryr mig mitt på ryggen vad mitt ex' sambo kalkar mig för! Jag är trygg i min roll och hon är inget hot. Och...jag ÄR ju mitt barns biologiska mamma. :)

Tänk om du skulle vara ditt barns adoptivmamma då? Tycker du ändå att "biomamma" skulle vara lämpligt?

Och vad tycker du om att bli reducerad till enbart en biologisk mamma? Är du inte mer? Både en juridisk, social och känslomässig mamma?
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:43:56 följande:

Nej, förklara gärna :)

Men hallå!!

Ser du inte skillnaden på bonushäxa och biologisk mamma? Då tror jag vi jan lägga ner diskussionen...

Jag är biologisk mamma åt båda mina barn och det bryr mig inte vad mitt ex' sambo kallar mig för så länge det inte är elakt (som mammahäxan, låtsasmamma eller något sådant). Enligt dig har jag vetorätt och jag säger att biomamma går utmärkt! :)
  • Anonym (mamsi)
    My Little Man skrev 2015-11-20 13:54:21 följande:

Men hallå!!

Ser du inte skillnaden på bonushäxa och biologisk mamma? Då tror jag vi jan lägga ner diskussionen...

Jag är biologisk mamma åt båda mina barn och det bryr mig inte vad mitt ex' sambo kallar mig för så länge det inte är elakt (som mammahäxan, låtsasmamma eller något sådant). Enligt dig har jag vetorätt och jag säger att biomamma går utmärkt! :)

Vetorätt innebär inte att du har rätt att diktera vad andra ska kalla dig för. Det innebär bara att rätten att slippa bli kallad för sånt som du inte vill bli kallad för.
  • Anonym (mamsi)
    My Little Man skrev 2015-11-20 13:54:21 följande:

Men hallå!!

Oj vad självcentrerat. Du bryr dig inte. Betyder det att ingen annan heller har rätt att bry sig? Menar du att dina känslor och åsikter ska fungera normerande?
  • BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:49:02 följande:
    Jag försökte föra fram en poäng genom att dra ett överdriven parallell för att det skulle bli lättare att förstå vad jag menade.

Istället för att komma med ett giltigt motargument drar du till med ett personangrepp.

Kan du inte bättre? Bemöt mig med sakargument istället för att leka runt i sandlådan.

Bra att du inser hur överdriven den är. Problemet är att när du drar en parallell mellan ordet "neger" och "biomamma" gör att det är svårt att ta dig på allvar, för det känns som att du har tappat greppet om frågan.

Att du inte ser skillnaden mellan de ord du radade upp som alternativ till bonusmamma och användandet av "biomamma" om någon gör att jag lägger helt ner diskussionen med dig då jag nu inte längre tror att du vill föra en saklig diskussion i ämnet. 

Ha en trevlig helg.

• My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:53:48 följande:

Tänk om du skulle vara ditt barns adoptivmamma då? Tycker du ändå att "biomamma" skulle vara lämpligt?

Och vad tycker du om att bli reducerad till enbart en biologisk mamma? Är du inte mer? Både en juridisk, social och känslomässig mamma?

Mitt ex sambo skulle knappast benämna mig som biomamma om jag inte var det. Och om jag skrev en trådstart här och någon i mängden av svar skulle kalla mig biomamma skulle jag lugnt skrivit att "mitt barn är adopterat så snälla skriv inte biomamma".

Jag anser inte att det att bli benämnt som biomamma på ett internetforum reducerar mig till något som helst. Om någon skriver biomamma är chansen stor att denna är både biologiskt, juridiskt och känslomässigt barnets mamma.

Ja ser inte problemet.

Och om du personligen inte vill kallas det så säg till! As simple as that! Men säg inget om vad "alla vi mammor" vill eller inte vill kallas för det är väldigt olika. Som sagt är jag trygg i min roll som mamma.
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 13:59:43 följande:

Bra att du inser hur överdriven den är. Problemet är att när du drar en parallell mellan ordet "neger" och "biomamma" gör att det är svårt att ta dig på allvar, för det känns som att du har tappat greppet om frågan.

Att du inte ser skillnaden mellan de ord du radade upp som alternativ till bonusmamma och användandet av "biomamma" om någon gör att jag lägger helt ner diskussionen med dig då jag nu inte längre tror att du vill föra en saklig diskussion i ämnet. 

Ha en trevlig helg.

Jag å andra sidan tror inte att du vill föra en saklig dialog heller då du bemöter mig mig med osakliga motargument och dessutom går till personargument. Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag tvärtom varit saklig och relevant från början till slut.

Om du vill kan du svara på min neutrala fråga (som jag ställde i ett tidigare inlägg) - Vem äger tolkningsföreträde om ett ord/namn är kränkande? Om du inte vill så önskar jag dig trevlig helg med.
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:59:06 följande:

Oj vad självcentrerat. Du bryr dig inte. Betyder det att ingen annan heller har rätt att bry sig? Menar du att dina känslor och åsikter ska fungera normerande?

Självcentrerad? Tja jag skriver hur jag som biomamma åt mina barn känner inför att bli kallad just biomamma när någon på familjeliv vill skriva så tydligt som möjligt.

Du skriver ju tydligen för alla mammor. Men alla mammor, biologiska eller inte, tänker inte som du.

Vill inte just du bli kallad för det, så säg till. Det är ingen som menar det elakt och då anser jag att alla har ett ansvar för va man kallas av andra -SÄG IFRÅN så slutar nog se flesta. :)
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma