• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • BioBonus

Jag frågade min bonusdotter igår vad hon kallar mig om hennes kompisar frågar, och hon säger att jag är hennes bonusmamma, för då fattar alla vad hon menar (hon är 10). Så ordet verkar vedertaget även i nästa generation. Misstänker att de även fattat styvmamma eller plastmorsa, så everything goes :)

Jag använder aldrig ordet biomamma om oss mammor annat än här på forumet ibland för att tydliggöra. Jag lägger ingen som helst värdering i ordet, och använder det absolut inte för att förminska oss eller för att jag önskar att min bonusdotter var min dotter istället. Utan det är helt enkelt ett lätt sätt att förklara olika roller runt barnen.

Jag ser mig inte som en styvmor, då det ordet har en negativ klang för mig, Törnrosa har en styvmor, inte en bonusmamma. Tar jag illa upp om någon använder ordet här inne på forumet? Inte det minsta - det är inte alla som tycker att det har en negativ klang utan använder även det ordet helt utan värdering. Jag tror inte att alla är ute efter att nedvärdera och elakgöra mig som bonusmamma om de istället väljer att kalla mig för styvmor.

• BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 08:33:46 följande:
    Du kan lika gärna säga "mamman" eller "mitt bonusbarns mamma" som "biomamma".

Fast det får vi ju inte heller skriva, eftersom det finns andra som starkt reagerar på ett en del benämner sina bonusbarn för just bonusar.
    Så det du säger att vi bör skriva, säger nån annan att vi inte får skriva...

Alla har synpunkter till höger och vänster på vilket språkbruk man än använder :) inte lätt att tillfredsställa alla tyckare som väljer att ta varje litet ord personligt även på ett forum med tusen personligheter.

• BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 11:02:45 följande:
    Än har jag inte hört några barn klaga över att de kallas för "bonusbarn". Och det är väl deras åsikt som räknas eller hur?

Nej, det något märkliga i den här diskussionen är att den enda grupp som hela tiden har åsikter om vilka benämningar som används är mammorna. Man får inte säga biomamma, man får inte kalla sig bonusmamma, man får inte kalla barnen bonusbarn etc etc ;)

Bonusmammor (och kanske även de får bonusbarn som läser på styvföräldraforumet) verkar ha en något mer vidsynt inställning till det hela. Kalla oss styvmamma, extravuxen, plastmorsa, mitt barns pappas nya kvinna  - varsågoda. Det viktiga är inte vad ni kallar oss, utan vad vi själva definierar oss som.

• BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:
    Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Well, nu har ju ordet "neger" en något annorlunda och större historisk betydelse som gjorde det kränkande, än att det användes som en defintionsterm på ett forum för styvföräldrar. Att du använder det som jämförelse känns inte bara lite osmakligt, utan också som att du har tappat lite verklighetsförankring i frågan. 

• BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:
    bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.
    Ser du verkligen ingen skillnad i de benämningar du skriver här och ordet biomamma?
  • BioBonus
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:49:02 följande:
    Jag försökte föra fram en poäng genom att dra ett överdriven parallell för att det skulle bli lättare att förstå vad jag menade.

Istället för att komma med ett giltigt motargument drar du till med ett personangrepp.

Kan du inte bättre? Bemöt mig med sakargument istället för att leka runt i sandlådan.

Bra att du inser hur överdriven den är. Problemet är att när du drar en parallell mellan ordet "neger" och "biomamma" gör att det är svårt att ta dig på allvar, för det känns som att du har tappat greppet om frågan.

Att du inte ser skillnaden mellan de ord du radade upp som alternativ till bonusmamma och användandet av "biomamma" om någon gör att jag lägger helt ner diskussionen med dig då jag nu inte längre tror att du vill föra en saklig diskussion i ämnet. 

Ha en trevlig helg.

• BioBonus
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:

"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet. 

Får man använda ordet dagmamma?
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma