Inlägg från: Anonym (mamsi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamsi)

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Ordet "biomamma" är en tautologi. Det betyder något förenklat kaka på kaka. Prefixet -bio är helt överflödigt och fyller inget syfte.

Dessutom är ordet "biomamma" otydligt och egentligen inte korrekt då ordet egentligen inte syftar på den biologiska utan på den egentliga mamman vilket alltsom oftast är det samma som den juridiska mamman.

• Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-19 13:15:08 följande:

Och min känsla om hur det anämnds är inte alls sådan. Utan att det enbart används DS för att tydliggöra rollerna runt barnet.

Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/

Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.

Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra.

Du kan lika gärna säga "mamman" eller "mitt bonusbarns mamma" som "biomamma".
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-20 10:02:56 följande:

Jag borde kunna det ja. Men som jag skrev ganska tydligt har jag då blivit missförstådd.

Ngt du kanske kan förstå då du missade att jag redan svarat på det (eller valt att inte förstå? ) - då kanske andra kan missförstå för att man inye är övertydlig. ...

Det finns ju tusen andra sätt att uttrycka sig på än genom att använda ordet "biomamma". Många av dem också tydligare och mer precisa än"biomamma". Varför använda sig av dåliga sätt när det finns bra liksom?

Ge mig några exempel på när du missförstås så kan jag hjälpa dig med alternativa uttryckssätt.

Du har tagit upp att "min bonus mamma" kan misstolkas som "min bonusmamma". Ett enkelt alternativt sätt att uttrycka det vore ju "mitt bonusbarns mamma". Lätt som en plätt :)
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 10:18:41 följande:

Fast det får vi ju inte heller skriva, eftersom det finns andra som starkt reagerar på ett en del benämner sina bonusbarn för just bonusar.

Så det du säger att vi bör skriva, säger nån annan att vi inte får skriva...

Alla har synpunkter till höger och vänster på vilket språkbruk man än använder :) inte lätt att tillfredsställa alla tyckare som väljer att ta varje litet ord personligt även på ett forum med tusen personligheter.

Än har jag inte hört några barn klaga över att de kallas för "bonusbarn". Och det är väl deras åsikt som räknas eller hur?
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 12:05:43 följande:

Nej, det något märkliga i den här diskussionen är att den enda grupp som hela tiden har åsikter om vilka benämningar som används är mammorna. Man får inte säga biomamma, man får inte kalla sig bonusmamma, man får inte kalla barnen bonusbarn etc etc ;)

Bonusmammor (och kanske även de får bonusbarn som läser på styvföräldraforumet) verkar ha en något mer vidsynt inställning till det hela. Kalla oss styvmamma, extravuxen, plastmorsa, mitt barns pappas nya kvinna  - varsågoda. Det viktiga är inte vad ni kallar oss, utan vad vi själva definierar oss som.

Har inte individen/gruppen vetorätt gällande vad de kallas för? Det tycker jag i alla fall.

Skulle aldrig kalla någon annan för något denne själv inte gillar och visar respekt för grupper av människor genom att inte tilltala dem med namn/benämningar som de inte accepterar.

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 12:05:43 följande:

Nej, det något märkliga i den här diskussionen är att den enda grupp som hela tiden har åsikter om vilka benämningar som används är mammorna. Man får inte säga biomamma, man får inte kalla sig bonusmamma, man får inte kalla barnen bonusbarn etc etc ;)

Bonusmammor (och kanske även de får bonusbarn som läser på styvföräldraforumet) verkar ha en något mer vidsynt inställning till det hela. Kalla oss styvmamma, extravuxen, plastmorsa, mitt barns pappas nya kvinna  - varsågoda. Det viktiga är inte vad ni kallar oss, utan vad vi själva definierar oss som.

Du får kalla dig själv för precis vad du vill. Och jag kommer att respektera det. Men låt det stanna där och låt andra bestämma över sig själva på samma sätt.
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-20 12:41:18 följande:

Så vilken individ och grupp skall man lyssna på?

De som säger att man inte får använda da bonusmamma/bonusbarn? De som inte förstår när man skriver bara mamma och som tycker man kan använda biomamma för tydlighetens skull? Eller de som tycker som du - att det räcker med mamma?

Vad gör din åsikt till "rätt"?

Är din åsikt viktigare än andra mammors?

Den gruppen som ordet/namnet syftar på såklart!! *tar sig för pannan*

Det är väl ändå de svartas åsikt och inte japanernas som är viktig gällande ordet "neger". På samma sätt som det är mammornas åsikt som är viktigast gällande ordet "biomamma". Precis som det är styvmödrarnas åsikt som är viktigast gällande ordet "bonusmorsa".
  • Anonym (mamsi)

De som säger att man inte får använda da bonusmamma/bonusbarn? De som inte förstår när man skriver bara mamma och som tycker man kan använda biomamma för tydlighetens skull? Eller de som tycker som du - att det räcker med mamma?

• Anonym (mamsi)

Min åsikt är inte mer "rätt" eller "fel" än någon annans. Men mitt förhållningssätt innebär respekt för andra, vilket ggynnar konfliktfrihet.
  • Anonym (mamsi)
    BioBonus skrev 2015-11-20 13:39:25 följande:

Ser du verkligen ingen skillnad i de benämningar du skriver här och ordet biomamma?

Nej, förklara gärna :)
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma