• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • Anonym (mamsi)
    My Little Man skrev 2015-11-20 14:04:17 följande:

Mitt ex sambo skulle knappast benämna mig som biomamma om jag inte var det. Och om jag skrev en trådstart här och någon i mängden av svar skulle kalla mig biomamma skulle jag lugnt skrivit att "mitt barn är adopterat så snälla skriv inte biomamma".

Jag anser inte att det att bli benämnt som biomamma på ett internetforum reducerar mig till något som helst. Om någon skriver biomamma är chansen stor att denna är både biologiskt, juridiskt och känslomässigt barnets mamma.

Ja ser inte problemet.

Och om du personligen inte vill kallas det så säg till! As simple as that! Men säg inget om vad "alla vi mammor" vill eller inte vill kallas för det är väldigt olika. Som sagt är jag trygg i min roll som mamma.

Men jag har sagt att jag inte vill bli kallad för "biomamma" men får bara höra att mammor som känner så är överkänsliga och inget att bry sig om.
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:10:25 följande:

Jag å andra sidan tror inte att du vill föra en saklig dialog heller då du bemöter mig mig med osakliga motargument och dessutom går till personargument. Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag tvärtom varit saklig och relevant från början till slut.

Om du vill kan du svara på min neutrala fråga (som jag ställde i ett tidigare inlägg) - Vem äger tolkningsföreträde om ett ord/namn är kränkande? Om du inte vill så önskar jag dig trevlig helg med.

Jag svarar gärna på den frågan: den individ som kallas det.

Man har alltid ett val vad gäller hur man tolkar ett ord. Hur skulle det bli om jag började störa mig på uttrycket "äkta maka" om den man gift sig med? Är man oäkta så länge man inte är gift eller? Ne jag vet att ingen menar något ont när de använder det uttrycket. Det är bara något man säger.

Förresten, ta det som blev sagt som ett personangrepp. Ingen lan frånta dig rätten till din egna upplevelse av något. Men när du börjar jämfört biologisk mamma med bonushäxa och "andrahandsvalet" är du vare sig saklig eller relevant. Då tas du inte längre seriöst.
  • Anonym (Kibu)

"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet. 

• My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:12:22 följande:

Men jag har sagt att jag inte vill bli kallad för "biomamma" men får bara höra att mammor som känner så är överkänsliga och inget att bry sig om.

Hmm... Om du upplever detta när du pratar enbart för din egen del, och ber folk låta bli att kalla just dig för biomamma därför att just du tar illa vid dig av det specifika uttrycket, så ja då tycker jag det är oerhört tråkigt. Det är respektlöst.

Men ber du folk sluta kalla oss mammor för biomammor, då pratar du för en enormt stor grupp där du inte vet vad majoriteten tycker om uttrycket. Säger du att "det är ett nedvärderande uttryck" och säger att det inte ska användas mer, kan du inte förvänta att bli respekterad.
  • My Little Man
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:

"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet. 

Det resonemanget däremot kan jag förstå.

Det hänger ju med från gammalt av, då man blev styvbarnens "mamma" och barnen även förväntades kalla henne det. Men jag, för egen del, håller med. JAG är ingen mamma av något slag, till min mans barn. Vill i te vara det, kommer aldrig någonsin bli det. Har inget intresse för att ta ansvar för andra barn än mina egna.
  • Anonym (mamsi)
    My Little Man skrev 2015-11-20 14:25:30 följande:

Hmm... Om du upplever detta när du pratar enbart för din egen del, och ber folk låta bli att kalla just dig för biomamma därför att just du tar illa vid dig av det specifika uttrycket, så ja då tycker jag det är oerhört tråkigt. Det är respektlöst.

Men ber du folk sluta kalla oss mammor för biomammor, då pratar du för en enormt stor grupp där du inte vet vad majoriteten tycker om uttrycket. Säger du att "det är ett nedvärderande uttryck" och säger att det inte ska användas mer, kan du inte förvänta att bli respekterad.

Bryr mig personligen inte så värst mycket men är intresserad av en allmän diskussion om ordet "biomamma" då jag tycker att det ordet är problematisk ur flera olika aspekter och anser därför inte att det utan vidare diskussion ska tas till allmänt språkbruk.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:

Men om "bonusmamman" (ofrivilligt eller ej) tar den rollen som du som mamma borde ha i barnets liv hela tiden men som du inte längre har pga du och pappan till barnet valt att separera? Ska pappan leva ensam för evigt för att du inte vill att någon annan ska ses som barnets extraförälder? Det är inte respektlöst att kallas för bonusmamma. Min bonus ser mig som bonusmamma i och med att bonusbarnets mamma brister totalt i sin föräldraroll genom att inte aktivt vill ha barnet i sin närhet speciellt ofta. En mamma kan vara mer än blodsband. En kontinuerlig vuxen i barnets liv som barnet känner en relation till blir en extramamma eller extrapappa. Är det bättre om ditt barn lider hemma hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet? Eller är det bättre att barnet mår bra, får omsorg och kärlek och därmed känner moders/faderskänslor för barnet?
  • Anonym (nej)
    My Little Man skrev 2015-11-20 14:29:19 följande:
    Det resonemanget däremot kan jag förstå.

Det hänger ju med från gammalt av, då man blev styvbarnens "mamma" och barnen även förväntades kalla henne det. Men jag, för egen del, håller med. JAG är ingen mamma av något slag, till min mans barn. Vill i te vara det, kommer aldrig någonsin bli det. Har inget intresse för att ta ansvar för andra barn än mina egna.
    Du kanske inte ser dig som en mamma till barnet, men barnet kanske ser dig som en modersfigur i och med att du är en stor del av dennes liv och blir som en förälder? Vad ska du göra åt det? Säga "nej jag är inte din bonusmamma, du ska ej se mig som det och får ej kalla mig det", eller?
  • Anonym (nej)
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:
    Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.
    Du menar att de kallas så i hemlighet eller? Usch vilken hemsk syn på bonusmammor. Alla gör väl för tusan ett fritt val. Ingen är ett andrahandsalternativ. Familjeförstörerskor är väl snarare de personer som skapar en familj och ej vidhåller den. Orka skylla på utomstående för misslyckade relationer.
  • Anonym (Kibu)
    Anonym (nej) skrev 2015-11-20 14:47:07 följande:
    Men om "bonusmamman" (ofrivilligt eller ej) tar den rollen som du som mamma borde ha i barnets liv hela tiden men som du inte längre har pga du och pappan till barnet valt att separera? Ska pappan leva ensam för evigt för att du inte vill att någon annan ska ses som barnets extraförälder? Det är inte respektlöst att kallas för bonusmamma. Min bonus ser mig som bonusmamma i och med att bonusbarnets mamma brister totalt i sin föräldraroll genom att inte aktivt vill ha barnet i sin närhet speciellt ofta. En mamma kan vara mer än blodsband. En kontinuerlig vuxen i barnets liv som barnet känner en relation till blir en extramamma eller extrapappa. Är det bättre om ditt barn lider hemma hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet? Eller är det bättre att barnet mår bra, får omsorg och kärlek och därmed känner moders/faderskänslor för barnet?
    Det klart att det kan finnas kvinnor som har en föräldraliknande roll till sin partners barn om mamman inte tar det ansvaret men så är det nog inte för en majoritet. De flesta mammor tar nog hand om sina barn. Bara för att man finns i barnets liv behöver man inte kalla sig mamma, för det är man inte. 

Sen förstår jag inte riktigt vart du vill komma när du säger saker som "är det bättre barnet lider hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet?". Eh nej? Men varför skulle barnet behöva lida bara för att du inte kallas mamma på något sätt?
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma