Inlägg från: My Little Man |Visa alla inlägg
  • My Little Man

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

BioBonus skrev 2015-11-20 13:17:00 följande:

Well, nu har ju ordet "neger" en något annorlunda och större historisk betydelse som gjorde det kränkande, än att det användes som en defintionsterm på ett forum för styvföräldrar. Att du använder det som jämförelse känns inte bara lite osmakligt, utan också som att du har tappat lite verklighetsförankring i frågan. 

Shit vilka jämförelser vissa människor använder!! Fattar inte varför folk bryr sig om va andra kallas på ett internetforum.

Men i och med att jag har barn med mitt ex så i går väl jag i den grupp denna person anser ha "vetorätt" och jag kan säga att bryr mig mitt på ryggen vad mitt ex' sambo kalkar mig för! Jag är trygg i min roll och hon är inget hot. Och...jag ÄR ju mitt barns biologiska mamma. :)
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:43:56 följande:

Nej, förklara gärna :)

Men hallå!!

Ser du inte skillnaden på bonushäxa och biologisk mamma? Då tror jag vi jan lägga ner diskussionen...

Jag är biologisk mamma åt båda mina barn och det bryr mig inte vad mitt ex' sambo kallar mig för så länge det inte är elakt (som mammahäxan, låtsasmamma eller något sådant). Enligt dig har jag vetorätt och jag säger att biomamma går utmärkt! :)
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:53:48 följande:

Tänk om du skulle vara ditt barns adoptivmamma då? Tycker du ändå att "biomamma" skulle vara lämpligt?

Och vad tycker du om att bli reducerad till enbart en biologisk mamma? Är du inte mer? Både en juridisk, social och känslomässig mamma?

Mitt ex sambo skulle knappast benämna mig som biomamma om jag inte var det. Och om jag skrev en trådstart här och någon i mängden av svar skulle kalla mig biomamma skulle jag lugnt skrivit att "mitt barn är adopterat så snälla skriv inte biomamma".

Jag anser inte att det att bli benämnt som biomamma på ett internetforum reducerar mig till något som helst. Om någon skriver biomamma är chansen stor att denna är både biologiskt, juridiskt och känslomässigt barnets mamma.

Ja ser inte problemet.

Och om du personligen inte vill kallas det så säg till! As simple as that! Men säg inget om vad "alla vi mammor" vill eller inte vill kallas för det är väldigt olika. Som sagt är jag trygg i min roll som mamma.
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:59:06 följande:

Oj vad självcentrerat. Du bryr dig inte. Betyder det att ingen annan heller har rätt att bry sig? Menar du att dina känslor och åsikter ska fungera normerande?

Självcentrerad? Tja jag skriver hur jag som biomamma åt mina barn känner inför att bli kallad just biomamma när någon på familjeliv vill skriva så tydligt som möjligt.

Du skriver ju tydligen för alla mammor. Men alla mammor, biologiska eller inte, tänker inte som du.

Vill inte just du bli kallad för det, så säg till. Det är ingen som menar det elakt och då anser jag att alla har ett ansvar för va man kallas av andra -SÄG IFRÅN så slutar nog se flesta. :)
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:10:25 följande:

Jag å andra sidan tror inte att du vill föra en saklig dialog heller då du bemöter mig mig med osakliga motargument och dessutom går till personargument. Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag tvärtom varit saklig och relevant från början till slut.

Om du vill kan du svara på min neutrala fråga (som jag ställde i ett tidigare inlägg) - Vem äger tolkningsföreträde om ett ord/namn är kränkande? Om du inte vill så önskar jag dig trevlig helg med.

Jag svarar gärna på den frågan: den individ som kallas det.

Man har alltid ett val vad gäller hur man tolkar ett ord. Hur skulle det bli om jag började störa mig på uttrycket "äkta maka" om den man gift sig med? Är man oäkta så länge man inte är gift eller? Ne jag vet att ingen menar något ont när de använder det uttrycket. Det är bara något man säger.

Förresten, ta det som blev sagt som ett personangrepp. Ingen lan frånta dig rätten till din egna upplevelse av något. Men när du börjar jämfört biologisk mamma med bonushäxa och "andrahandsvalet" är du vare sig saklig eller relevant. Då tas du inte längre seriöst.
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:12:22 följande:

Men jag har sagt att jag inte vill bli kallad för "biomamma" men får bara höra att mammor som känner så är överkänsliga och inget att bry sig om.

Hmm... Om du upplever detta när du pratar enbart för din egen del, och ber folk låta bli att kalla just dig för biomamma därför att just du tar illa vid dig av det specifika uttrycket, så ja då tycker jag det är oerhört tråkigt. Det är respektlöst.

Men ber du folk sluta kalla oss mammor för biomammor, då pratar du för en enormt stor grupp där du inte vet vad majoriteten tycker om uttrycket. Säger du att "det är ett nedvärderande uttryck" och säger att det inte ska användas mer, kan du inte förvänta att bli respekterad.
  • My Little Man
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:

"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet. 

Det resonemanget däremot kan jag förstå.

Det hänger ju med från gammalt av, då man blev styvbarnens "mamma" och barnen även förväntades kalla henne det. Men jag, för egen del, håller med. JAG är ingen mamma av något slag, till min mans barn. Vill i te vara det, kommer aldrig någonsin bli det. Har inget intresse för att ta ansvar för andra barn än mina egna.
  • My Little Man
    Anonym (nej) skrev 2015-11-20 14:48:30 följande:

Du kanske inte ser dig som en mamma till barnet, men barnet kanske ser dig som en modersfigur i och med att du är en stor del av dennes liv och blir som en förälder? Vad ska du göra åt det? Säga "nej jag är inte din bonusmamma, du ska ej se mig som det och får ej kalla mig det", eller?

Nej barnet ser mig inte som en modersfigur. Det är jag rätt så säker på. Vi är inte en stor del av varandras liv.
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:46:08 följande:

Bryr mig personligen inte så värst mycket men är intresserad av en allmän diskussion om ordet "biomamma" då jag tycker att det ordet är problematisk ur flera olika aspekter och anser därför inte att det utan vidare diskussion ska tas till allmänt språkbruk.

Ja det kan man ju försöka få till, men man kan ju egentligen bara se på detta forum att det är såpass delade åsikter att jag tycker det måste vara ok. Så får heller den enskilda mamma säga till om hon nu skulle kallas för biomamma. Det är bara ett ord som används för att förtydliga -att en själv INTE ÄR MAMMAN och att finns en riktig mamma med i bilden.
  • My Little Man
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 15:02:40 följande:

Jag å andra sidan skulle vilja påstå att det finns många olika sorters mammor. Moderskapet skulle kunna delas in i genetiskt, biologiskt, juridiskt, socialt, emotionellt bland annat.

Det vi menar med "mamma" är oftast (förhoppningsvis) allt. Sedan finns det kvinnor som, trots att de inte är "mammor", blir någon sorts mammor i alla fall i varierande grad. Adoptivmammor är ett exempel. Bonusmammor och familjehemsmammor är några exempel till.

Jag vill inte ta ifrån bonusmammorna möjligheterna att definiera sig själva som mammor (bonusmammor). Varför skulle jag vilja det? Det är inte upp till mig att definiera någon annan än mig själv.

Ursäkta mig, men jämför du adoptivföräldrar med bonusföräldrar?? Har man adopterat ÄR mamma eller pappa. Inte "någon sorts förälder" eller i någon annan grad än biomorsar!!

Om någon annan kan kalla sig "mamma av något slag" (bonusmamma, styvmamma, plastmamma osv) till mitt barn är jag i min fulla rätt att på ett internetforum benämna biologiska mammor som "biomamma".

Men vi får väl bara göra det som känns rätt för oss själva och sluta störa oss på andra.
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma