En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
Jag tycker att det känns som att "bonusmammor" vill förminska barnets mammas roll genom att sätta bio framför. Att säga biomamma är att betrakta sig själv (som "bonusmamma") som mamma till ett barn som man inte är mamma till, och att mamman inte skulle vara en fullskalig mamma. Jag tycker att min partners barns mamma har sjuka brister i sitt föräldraskap, men hon är fortfarande mamma till sitt barn. Det känns som att kvinnor som måste säga biomamma om sin "bonus" mamma typ önskar att barnet skulle vara deras eget och inte barn till de som den faktiskt är barn till. Vem vill låtsas ha ett barn som inte är sitt eget? Biomamma är ett väldigt märkligt begrepp.
Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/
Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.
Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra.