En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
Jag hatar inte ordet biomamman MEN jag kan faktiskt förstå om en del mammor tar illa upp.
Jag är "biomamma" till två barn och "bonusmamma till två.
Jag använder mig bara av ordet bonusmamma i trådar här eller om jag ska förklara min roll till mina bonusbarn till någon. Kan även säga styvmamma eller styvbarn. Oftast säger jag att de är mina barns storasystrar.
Sen är jag ju bara mamma till mina barn så då använder jag inte bio innan. Tror att det skulle sticka i hjärtat om någon annan kvinna skulle lägga in ordet mamma i sin roll och tillägga bio framför min egen roll. Jag kan trots att jag är bonusmamma känna hur jobbigt det skulle vara.. sen ska man väl se det positivt om någon ser ens barn som en bonus och vill vara bonusförälder.
Mina bonusbarn säger ju oftast att jag är deras småsystrars mamma. När deras mamma är med så är det ju aldrig tal om något sånt här för då kan vi alla vilka vi är.
Jag blev till och med obekväm när en släkting till mamman sa till mig " Åh här är den lilla frun" när jag och min man var nygifta. Mina man och exet gifte sig aldrig och jag vet att hon vill gifta sig. ( Hade inget förhållande då)
Så jag kan förstå att en del tycker att man kan skriva mamman istället. Sen att man skriver om sig själv som bonusmamma är ju inget konstigt i trådar här på fl. Oftast inget man går runt och kallar sig till vardags.