Inlägg från: Anonym (nej)
|
-
-
Biomamma har jag ej hört utanför detta forum, men bonusmamma hör jag överallt så jag håller inte riktigt med dig där. Förstår dock att det kan vara smidigt för att tydliggöra vem som är vem när det är många personer en talar om i samma text!Brumma skrev 2015-11-19 13:15:08 följande:Och min känsla om hur det anämnds är inte alls sådan. Utan att det enbart används DS för att tydliggöra rollerna runt barnet.
Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/
Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.
Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra. -
Jaha, haha då förstår jag :)Brumma skrev 2015-11-20 07:24:05 följande:Ja. Jag var nog inte tillräckligt tydlig där :)
Jag menade att få går runt och benämner sig som bonusmamma hemma. Dvs att barnet ifråga använder ordet bonusmamma på samma sätt som de använder ordet mamma. Typ "mamma, kan du hjälpa mig?" Blir inte "bobusmamma, kan du hjälpa mig? "... Vilket en del här på forumet verkar ha fått för sig (fick frågan i en annan tråd hur barnet skall veta vem som är mamma om man kallar sig bonusmamma tex)
De flesta använder sitt namn. Sedan används det kanske av både bonusmammorna och barnen när man skall tydliggöra sin roll.
Fast jag använder det inte då heller faktiskt. . Min bonusdotter (som däremot är ett ord jag använder tydliggörande OCH kärleksfullt) använder "min extramamma" om hon behöver tydliggöra istället :) -
Men om "bonusmamman" (ofrivilligt eller ej) tar den rollen som du som mamma borde ha i barnets liv hela tiden men som du inte längre har pga du och pappan till barnet valt att separera? Ska pappan leva ensam för evigt för att du inte vill att någon annan ska ses som barnets extraförälder? Det är inte respektlöst att kallas för bonusmamma. Min bonus ser mig som bonusmamma i och med att bonusbarnets mamma brister totalt i sin föräldraroll genom att inte aktivt vill ha barnet i sin närhet speciellt ofta. En mamma kan vara mer än blodsband. En kontinuerlig vuxen i barnets liv som barnet känner en relation till blir en extramamma eller extrapappa. Är det bättre om ditt barn lider hemma hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet? Eller är det bättre att barnet mår bra, får omsorg och kärlek och därmed känner moders/faderskänslor för barnet?Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:
"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet.
-
Du kanske inte ser dig som en mamma till barnet, men barnet kanske ser dig som en modersfigur i och med att du är en stor del av dennes liv och blir som en förälder? Vad ska du göra åt det? Säga "nej jag är inte din bonusmamma, du ska ej se mig som det och får ej kalla mig det", eller?My Little Man skrev 2015-11-20 14:29:19 följande:Det resonemanget däremot kan jag förstå.
Det hänger ju med från gammalt av, då man blev styvbarnens "mamma" och barnen även förväntades kalla henne det. Men jag, för egen del, håller med. JAG är ingen mamma av något slag, till min mans barn. Vill i te vara det, kommer aldrig någonsin bli det. Har inget intresse för att ta ansvar för andra barn än mina egna. -
Du menar att de kallas så i hemlighet eller? Usch vilken hemsk syn på bonusmammor. Alla gör väl för tusan ett fritt val. Ingen är ett andrahandsalternativ. Familjeförstörerskor är väl snarare de personer som skapar en familj och ej vidhåller den. Orka skylla på utomstående för misslyckade relationer.Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.
-
För att det kanske finns andra människor som lever i hushållet som inte är barnet i fråga. Exempelvis förälderns nya partner som kanske vill skapa en fungerande vardag. Att tvingas leva med någon annans barn men bli förbjuden att skapa en situation och relation som fungerar, är oresonligt. Om man tar på sig en mammaroll för att det är det som fungerar för en själv och barnet gemensamt, så ska inte någon annan komma och säga att man inte kan göra det för att "hon minsann inte är mamma". Att skaffa ett barn till världen, separera från dennes pappa och sedan komma att domdera över vilka relationer som andra människor ska ha till ens barn, är i min värld märkligt. Vill jag ta på mig en mammaroll för barnet jag lever med, så gör jag det och du som "biomamma" ska ge blanka sjutton i vad jag gör i mitt hem. Du har förbrukat din möjlighet att va den enda närvarande och styrande kvinnan i ditt barns liv när du separerar från pappan och har en sådan uppdelning att barnet bor på flera ställen. Kontentan av det hela är att jag tycker att alla ska få möjlighet att utforma sitt liv exakt som man vill. "Biomamma" ska inte komma och säga vad "bonusmamma" ska och inte ska göra, och "bonusmamma" ska inte lägga sig i "biomammas" liv. Rimlig uppdelning, eller?Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:54:01 följande:Det klart att det kan finnas kvinnor som har en föräldraliknande roll till sin partners barn om mamman inte tar det ansvaret men så är det nog inte för en majoritet. De flesta mammor tar nog hand om sina barn. Bara för att man finns i barnets liv behöver man inte kalla sig mamma, för det är man inte.
Sen förstår jag inte riktigt vart du vill komma när du säger saker som "är det bättre barnet lider hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet?". Eh nej? Men varför skulle barnet behöva lida bara för att du inte kallas mamma på något sätt? -
Bryts familjen upp så är jag dessvärre ledsen att meddela att du kommer att förlora makten att bestämma detta. Det kommer finnas nya personer och relationer som är utom din kontroll och som du inte har att göra med, och hur de personerna väljer att definiera sina roller och relationer är utom din kontroll. Du får finna dig i situationen eller jobba stenhårt för att kärnfamiljen blir intakt för evigt, och det går ju inte att garantera. Eller så blir du en sådan som motarbetar ditt ex nya liv så mycket att du förstår hans liv, hans partners liv och barnets liv för att du inte accepterar faktum. Som en parentes kan jag ju säga att jag inte vet hur din familjekonstellation ser ut eller vad du varit med om så när jag säger "du" i detta sammanhang så syftar jag inte nödvändigtvis på dig.Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 15:15:03 följande:Okej då får vi helt enkelt agree to disagree för jag håller nämligen inte med alls. Jag skulle absolut bli provocerad om en annan kvinna började kalla sig för mamma till mitt barn. Jag är mamman, ingen annan.