• Brumma

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Anonym (nej) skrev 2015-11-18 20:26:37 följande:

Jag tycker att det känns som att "bonusmammor" vill förminska barnets mammas roll genom att sätta bio framför. Att säga biomamma är att betrakta sig själv (som "bonusmamma") som mamma till ett barn som man inte är mamma till, och att mamman inte skulle vara en fullskalig mamma. Jag tycker att min partners barns mamma har sjuka brister i sitt föräldraskap, men hon är fortfarande mamma till sitt barn. Det känns som att kvinnor som måste säga biomamma om sin "bonus" mamma typ önskar att barnet skulle vara deras eget och inte barn till de som den faktiskt är barn till. Vem vill låtsas ha ett barn som inte är sitt eget? Biomamma är ett väldigt märkligt begrepp.

Och min känsla om hur det anämnds är inte alls sådan. Utan att det enbart används DS för att tydliggöra rollerna runt barnet.

Jag VET att det borde räcka med mamma men jag vet även att det faktiskt inte gör det. Jag använder nästan uteslutande ordet mamma men har flera gånger blivit ifrågasatt gällande vem jag menat :/

Tror inte att ngn använder det för att förminska mammans roll eller för att förstora sin egen.

Tror inte heller att det används utanför föräldraliv - precis som ytterst få kallar sig bonusmamma utanför forumet. Här används båda orden för att tydliggöra.
  • Brumma
    borta med vindin skrev 2015-11-18 21:04:58 följande:

Låtsasmamma sa man på min tid (80-tal) =)

Om mammorna?
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2015-11-19 20:05:22 följande:

Biomamma har jag ej hört utanför detta forum, men bonusmamma hör jag överallt så jag håller inte riktigt med dig där. Förstår dock att det kan vara smidigt för att tydliggöra vem som är vem när det är många personer en talar om i samma text!

Ja. Jag var nog inte tillräckligt tydlig där :)

Jag menade att få går runt och benämner sig som bonusmamma hemma. Dvs att barnet ifråga använder ordet bonusmamma på samma sätt som de använder ordet mamma. Typ "mamma, kan du hjälpa mig?" Blir inte "bobusmamma, kan du hjälpa mig? "... Vilket en del här på forumet verkar ha fått för sig (fick frågan i en annan tråd hur barnet skall veta vem som är mamma om man kallar sig bonusmamma tex)

De flesta använder sitt namn. Sedan används det kanske av både bonusmammorna och barnen när man skall tydliggöra sin roll.

Fast jag använder det inte då heller faktiskt. . Min bonusdotter (som däremot är ett ord jag använder tydliggörande OCH kärleksfullt) använder "min extramamma" om hon behöver tydliggöra istället :)
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 08:33:46 följande:

Du kan lika gärna säga "mamman" eller "mitt bonusbarns mamma" som "biomamma".

Jag borde kunna det ja. Men som jag skrev ganska tydligt har jag då blivit missförstådd.

Ngt du kanske kan förstå då du missade att jag redan svarat på det (eller valt att inte förstå? ) - då kanske andra kan missförstå för att man inye är övertydlig. ...
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 11:01:35 följande:

Det finns ju tusen andra sätt att uttrycka sig på än genom att använda ordet "biomamma". Många av dem också tydligare och mer precisa än"biomamma". Varför använda sig av dåliga sätt när det finns bra liksom?

Ge mig några exempel på när du missförstås så kan jag hjälpa dig med alternativa uttryckssätt.

Du har tagit upp att "min bonus mamma" kan misstolkas som "min bonusmamma". Ett enkelt alternativt sätt att uttrycka det vore ju "mitt bonusbarns mamma". Lätt som en plätt :)

Och precis som BioBonus då påpekar händer det att man blir påhoppad för att man benämner sig bonusmamma.

Att skriva "min sambos dotters mamma" känns onödigt omständigt.

Så. Vem skall jag behaga? De som inte vill att man skriver biomamma? De som inte vill att man skriver bonusmamma/bonusdotter?

Eller skall jag använda det som redan är fast förankrat här, och som alla förstår även om de inte håller med?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 11:02:45 följande:

Än har jag inte hört några barn klaga över att de kallas för "bonusbarn". Och det är väl deras åsikt som räknas eller hur?

Det borde vara det. Men härinne får man en hel massa skit av andra tyckare.

Känner inga bonusbarn som klagar över att man använder ordet bonusmamma heller..
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:31:10 följande:

Du får kalla dig själv för precis vad du vill. Och jag kommer att respektera det. Men låt det stanna där och låt andra bestämma över sig själva på samma sätt.

Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:

Har inte individen/gruppen vetorätt gällande vad de kallas för? Det tycker jag i alla fall.

Skulle aldrig kalla någon annan för något denne själv inte gillar och visar respekt för grupper av människor genom att inte tilltala dem med namn/benämningar som de inte accepterar.

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.

Så vilken individ och grupp skall man lyssna på?

De som säger att man inte får använda da bonusmamma/bonusbarn? De som inte förstår när man skriver bara mamma och som tycker man kan använda biomamma för tydlighetens skull? Eller de som tycker som du - att det räcker med mamma?

Vad gör din åsikt till "rätt"?

Är din åsikt viktigare än andra mammors?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 13:03:54 följande:

Den gruppen som ordet/namnet syftar på såklart!! *tar sig för pannan*

Det är väl ändå de svartas åsikt och inte japanernas som är viktig gällande ordet "neger". På samma sätt som det är mammornas åsikt som är viktigast gällande ordet "biomamma". Precis som det är styvmödrarnas åsikt som är viktigast gällande ordet "bonusmorsa".

Men när de flesta i gruppen tycker det är ok eller tom använder det själv?

Sluta försöka fördumma mig.. Vill du inte ha en diskussion utan sådant så avböjer jag mig att ha en diskussion med dig.

Läs vad jag frågar och svara på det istället!

Varför är några få personers förvrängning av ordets betydelse viktigare än resterande av personerna ordet handlar om?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:10:25 följande:

Jag å andra sidan tror inte att du vill föra en saklig dialog heller då du bemöter mig mig med osakliga motargument och dessutom går till personargument. Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag tvärtom varit saklig och relevant från början till slut.

Om du vill kan du svara på min neutrala fråga (som jag ställde i ett tidigare inlägg) - Vem äger tolkningsföreträde om ett ord/namn är kränkande? Om du inte vill så önskar jag dig trevlig helg med.

Då bör du nog läsa om dina inlägg..
  • Brumma
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 15:15:03 följande:

Okej då får vi helt enkelt agree to disagree för jag håller nämligen inte med alls. Jag skulle absolut bli provocerad om en annan kvinna började kalla sig för mamma till mitt barn. Jag är mamman, ingen annan. 

Om barnet valde att kalla den andra kvinnan det då?

Hade du förbjudet barnet att göra det?

Förklara för dina kompisar att detta är min bonusmamma/extramamma?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.

Mörkhyade har förmodligen "svårt" för ordet neger eftersom det används till att förtrycka en hel folkgrupp. Ordet används för att förminska svarta och har så gjorts i århundraden. Det är ett nedvärderande ord och används just för att nedvärdera ngn.

Benämningen biomamma är överhuvudtaget inte menat att vara nervärderande. Det finns ingen negativ historik bakom ordet. Det ANVÄNDS inte heller nedlåtande utan enbart informativt.

En jämförelse mellan hur några få personer har uppfattat ordet (och bestämt att deras uppfattning är rätt) och hur en hel folkgrupp som utsatts för förtryck i århundraden uppfattar ordet neger går faktiskt inte att göra.

Det du kallar styvmödrar i ditt sista stycke har INGEN likhet med ordet biomamma. De ord du använder är ord som används för att förminska och nedvärdera bonusmammor. Vilket, än en gång, biomamma INTE är.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 21:42:43 följande:

Vem bestämmer om ett namn/ord är förminskande/nedlåtande/kränkande? Den som använder ordet/namnet eller den som blir tilltalad?

Man kan bestämma vad man känner. Men man kan inte bestämma vad andra människor menar med ordet.

Jag tycker det är förminskande/nedlåtande/kränkande att kalla bonusmammor styvmammor.

Men eftersom jag faktiskt VET att det inte är ett ord som normalt används som nedlåtande/kränkande och förminskande så begär jag inte att folk skall sluta använda det.

Min uppfattning av ordet GÖR inte ordet automatiskt kränkande för alla bonusmammor eller ens den stora massan. Dock FINNS det faktiskt en historik av det ordet som "fult" och elakt - eftersom många förknippar ordet styvmamma med "den elaka styvmodern"... Den historiken finns inte med ordet biomamma.

Vem som helst kan bestämma sig för att ogilla ett ord och att man blir "kränkt" av det. Men det gör inte ordets allmänna betydelse kränkande...

Om ngn skulle be om att inte bli kallad biomamma skulle jag inte använda ordet om den personen. Men den personen har inte rätt att uttala sig för alla mammor och bestämma vad alla mammor känner inför ordet.
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 22:08:46 följande:

Vore det inte bara enklare och mer respektfullt att sluta kalla bonusmammor för styvmödrar eftersom vissa tar illa vid sig?

Vissa är inte en homogen grupp.

Jag vet en del som kallar sig själva styvmödrar eftersom de tycker bonusmamma känns nymodigt och falskt. Även då sådana "nya kvinnor" som tycker mycket om sina mäns barn.

Min egen uppfattning av ordet är alltså inte överensstämmande med vad GRUPPEN bobus/styvmödrar anser - jag tror tillomed att min uppfattning är ovanligare än att rycka motsatsen - att det inte är sammankopplat med ngt negativt.

Därför är det inte en realistisk begäran att hela gruppen skall omfattas av mitt högst personliga tyckande.
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma