• celavie1

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej
    Efter en relativt snabb fertilitetsutredning (beror väl på vår ålder) är vi nu uppsatta på väntelistan för IVF. Nästa möte är i dec och då ska vi påbörja behandlingen. Känns skönt, läskigt, jobbigt osv. Inombords är det ett enda kaos om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte orkat berätta om detta för mina närmaste eftersom jag inte hunnit landa i det hela ännu på något vis.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er i samma situation. Vore så skönt att utbyta tankar, erfarenhet och peppa varandra.

Önskar er en skön söndag. Här lyser solen Glad

• Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016
  • Iskristall
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-01 19:35:07 följande:

Hej alla! Jag hoppar in i den här gruppen. Startar snart vårt andra försök, långt protokoll. Börjar med synarela-spray den 10 december och har planerat plock v2, så passar rätt bra tidsmässigt med er andra här

Vid förra försöket misslyckades vi när ett befruktat ägg skulle föras tillbaka. Precis innan återförandet så blev något fel och de delade sig inte som de skulle. Vi hade tre befruktade ägg och var på väg till kliniken när de ringde och sa att vi kunde vända. Fruktansvärt var det. Men nu är vi på banan igen och taggade inför vårt nästa försök. Hoppas det går vägen den här gången!

Vi är två kvinnor och går på RMC i Malmö.

Jobbigt för er att få avbryta pga att de inte delade sig som de skulle! Nu håller jag tummarna för er att det kommer lyckas! Och välkommen hit!
  • Regnbågsdröm
    Iskristall skrev 2015-12-01 22:44:15 följande:
    Jobbigt för er att få avbryta pga att de inte delade sig som de skulle! Nu håller jag tummarna för er att det kommer lyckas! Och välkommen hit!
    Tack snälla du. Och tummarna hålls tillbaka!
  • hope88
    JennyNG skrev 2015-12-01 15:23:56 följande:

Har nyss suttit och läst om linnes ???? vi ska oxå göra där och ska på första mötet i januari om vilket protokoll antar ja ???? Härligt och följa er här tjejer

Är dålig på att skriva själv men jag väntar in tiden och läser vad ni skriver ????

Snart är det januari :))
  • hope88
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-01 19:35:07 följande:

Hej alla! Jag hoppar in i den här gruppen. Startar snart vårt andra försök, långt protokoll. Börjar med synarela-spray den 10 december och har planerat plock v2, så passar rätt bra tidsmässigt med er andra här

Vid förra försöket misslyckades vi när ett befruktat ägg skulle föras tillbaka. Precis innan återförandet så blev något fel och de delade sig inte som de skulle. Vi hade tre befruktade ägg och var på väg till kliniken när de ringde och sa att vi kunde vända. Fruktansvärt var det. Men nu är vi på banan igen och taggade inför vårt nästa försök. Hoppas det går vägen den här gången!

Vi är två kvinnor och går på RMC i Malmö.

Välkommen hit regnbågsdröm :)

Vad tråkigt att ni fick avbryta förra försöket :( Det är ju sånt man är rädd för. Finns ju massa hinder inom ivfen också ingen garanti att man får ett ägg insatt. Man vill ju så gärna. Hoppas verkligen att detta försök med långa protokollet går bättre håller tummarna jättehårt! :)
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-01 22:45:06 följande:

I morgon dags för första vul. Börjar bli lite nervös

Ät också nervös inför fredag. Hoppas det går bra idag håller tummarna :)
  • Regnbågsdröm
    hope88 skrev 2015-12-02 09:13:13 följande:
    Välkommen hit regnbågsdröm :)

Vad tråkigt att ni fick avbryta förra försöket :( Det är ju sånt man är rädd för. Finns ju massa hinder inom ivfen också ingen garanti att man får ett ägg insatt. Man vill ju så gärna. Hoppas verkligen att detta försök med långa protokollet går bättre håller tummarna jättehårt! :)
    Ja, det finns alldeles för många hinder. Man inser hur skört allting är. Vi körde långa protokollet förra gången också. Skillnaden nu är att jag ska ta menopur istället för gonal-f som spruta. Och att de bytt donator. Vi får hoppas att det går vägen den här gången. Tack till alla som håller tummar och styrka till alla er som kämpar!
  • hope88
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-02 09:19:47 följande:

Ja, det finns alldeles för många hinder. Man inser hur skört allting är. Vi körde långa protokollet förra gången också. Skillnaden nu är att jag ska ta menopur istället för gonal-f som spruta. Och att de bytt donator. Vi får hoppas att det går vägen den här gången. Tack till alla som håller tummar och styrka till alla er som kämpar!

Ja verkligen :( Okej då håller jag tummarna att dessa ändringar ger en liten extra skjuts :)

Tack detsamma!
  • JOLI
    MariaC skrev 2015-11-05 21:48:44 följande:

Hej!

Jag och min sambo ska påbörja IVF i februari.

Vi har gjort en lite annorlunda resa än vad ni andra gjort. Vi påbörjade vår utredning I april och min sambos spermaprover visade att det inte fanns några spermier alls i sädesvätskan! Han fick lämna ett nytt och även där var det 0 spermier.

Min sambo fick ta en massa prover för att de skulle se om det var något hinder i sädesledaren eller om det var så att det inte producerades spermier över huvudtaget.

Sedan flera månader tillbaka har vi kastats mellan hopp och förtvivlan. Kan min sambo ens bli biologisk pappa? Måste vi använda donerade spermier? Måste vi adoptera? Har min sambo nån kromosomförändring som gör att han inte har nån produktion? Kommer vi aldrig få gemensamma barn? Hundratusen miljoner frågor...

För oss har det alltså inte ens varit självklart att kunna genomgå IVF. Sedan i våras har vi gått i detta helvete och inte vetat något.

Kromosomanalysen var normal för min sambo men hans FSH värde var väldigt högt. Det låg i gråzonen så det kunde betyda att det inte fanns någon produktion men det kunde också betyda minskad produktion.

Tillslut gav vi upp landstinget och dess långa väntetider. Vi var också väldigt trötta på deras svårigheter att svara på våra frågor. Vi kontaktade istället Carlanderska, de är bland de bästa i europa på manlig infertilitet. Där jobbar också en läkare som, än så länge, är den enda i Sverige som genomför Mikro-tese.

Förra onsdagen fick min sambo genomgå en biopsi i testikeln. Pga FSH värdet samt att testiklarna var mindre än normalt så var läkaren tveksam till om de skulle hitta något. Biopsin var på morgonen och sen behövde labbet hela dagen på sig för att undersöka vävnaderna.

Kl. 16.50 ringde läkaren och de hade hittat spermier I testikeln! !!!!!!!!!!!! =)

Vilken glädje efter alla dessa månader. Vi kan göra IVF och min sambo har chansen att bli biologisk pappa!!!

På min sambo måste man alltså plocka ut spermier från testikeln innan IVF då de inte följer med ut i sädesvätskan. Spermierna var få och långsamma så därför kommer vi inte göra vanlig biopsi utan Mikro-tese. Då öppnar läkaren upp testikeln och undersöker med mikroskop och kan då välja ut de absolut bästa spermierna och plocka ut dem. Då ökar våra chanser mycket. Samma dag plockar de mina ägg och sammanför dessa då spermierna helst ska vara helt färska. Sedan blir det ICSI.

Efter biopsin förra veckan så måste min sambo vila 2 månader så därför behöver vi vänta med IVF. Vi ska också flytta i slutet på december så därför blir det IVF för oss i februari.

Vi har berättat för familj, alla våra vänner samt för våra kollegor och chefer. Det kändes nödvändigt för oss då vi mått så dåligt och behövt mycket stöttning etc. Hade aldrig stått ut på jobbet om inte min chef och närmsta kollega vetat om detta tex.

Kan säga att alla vi berättat för känner någon som genomgått IVF. Det är verkligen inte så ovanligt som man kan tro!

Jag och min sambo har kommit varandra extremt nära under den här tiden...

Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa =) Ska bli roligt att följas åt på resan =)

Hej! Hittade till denna tråden nyss och vi verkar gå igenom precis samma sak. Mannen här har inte heller några spermier i utlösningen, utan de fann endast några enstaka när de gick in och gjorde TESA/PESA (biopsi).

Vi har idag avslutat vårt första IVF-försök. Vi gjorde det korta protokollet. Allt har gått som på räls med sprutorna och äggblåsorna. I måndags var det dags för äggplock på mig och biopsi på mannen. De hittade 10 fina ägg hos mig och EN spermie på mannen. De lyckades befrukta ett ägg med spermien, så vi skulle på återföring idag klockan 13.30. Vid 09.00 imorse fick vi ett samtal av RMC i Malmö, där vi går, om att det inte delat sig som det skulle, så det blev ingen återföring :( 

Denna dagen har gått åt till att gråta och sova. Jag är så fruktansvärt dålig på att hantera sorg. Men vi får ta nya tag och ge oss på försök två i Januari. Innan det vill läkarna ha svar på om vi ska använda donerad sperma eller försöka med mannens igen. Självklart vill vi använda mannens helst. Läkarna menar på att det finns ju hyfsat stor chans att hitta någon mer spermie, men risken är otroligt stor att den också kommer vara av dålig kvalitet. Svårt och jobbigt val framför oss med andra ord.

Vi har försökt få barn i tre år, började utredas för lite mer än ett år sedan. All denna väntan, jag hoppas det kommer vara värt det i slutändan. Är så galet rädd att det aldrig kommer bli en liten bebis. För varje bakslag som kommer blir rädslan och oron större.
  • Fredag

Jag ska börja i januari med sprutorna sad läkaren på cvl. Väntar med spänning att få komma igång. ????

Iskristall skrev 2015-12-01 10:45:01 följande:

Nä, det kan jag inte säga att jag gör. Eventuellt börjar jag känna lite tyngd ner mot äggstockarna, men det kan vara inbillning Ikväll tar jag 5:e sprutan och sätter samtidigt igång med första Orgalutransprutan. Två sprutor...inte vad jag längtar eftet precis

Hur ligger du till? Har du börjat?

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016