• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Anonym (Mike)
    athanatos skrev 2015-10-15 18:05:05 följande:
    Nu är ju minus 500 000 inte så mycket i en storstad men säg att det går ner till 3 miljoner, då finns det en risk att banken inte är så sugen på att man har ett lån på 1 miljon där utan säkerhet och kan kräva någon annan säkerhet.
    Nej det kan de inte kräva, om det nu inte är så att säkerheten försämrats för att du vanskött ditt hus eller liknande. Men en bostadskrasch är inte ett giltigt skäl för banken att kräva ngn förändring av bolånet. 

"Om en kredit är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt eller är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet, har kreditgivaren rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden." 

www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101846.HTM
  • Quexxet

Räknat på förra årets inkomst samt skuld (2014) så hamnade vi på 242% 
    Bör väl tilläggas att sambon var heltidssjukskriven hela förra året + att vi har amorterat ner lite mer sen han började jobba igen i feb, så dagens siffror bör se lite bättre ut. Glad

• Argentum
    athanatos skrev 2015-10-15 18:05:05 följande:
    Nu är ju minus 500 000 inte så mycket i en storstad men säg att det går ner till 3 miljoner, då finns det en risk att banken inte är så sugen på att man har ett lån på 1 miljon där utan säkerhet och kan kräva någon annan säkerhet.
    Argentum skrev 2015-10-15 17:44:19 följande:

Det är viktigare att titta på den totala skulden i sig istället. Ett hus man har lån på låt säga 4 miljoner (80% belåning), huset betingar ett marknadsvärde idag på 5 miljoner. Går husmarknaden ned med 30% så har man 4 miljoner i lån på en tillgång värd 3,5 miljoner. Sitter man still i båten och inte behöver sälja så är det ingen större fara. Däremot om man behöver sälja så sitter man med 500 000 i skuld efter det man sålt huset. Skuld kvar, noll i tillgång.

Vill förtydliga.

Citerar mig själv ovan. I det jag skrev så är exemplet att man säljer huset för 3,5 och med ett lån på tillgången på 4. Skuld (blanco) på 500 000 och inget hus.

• ninalinnea81
    Anonym (....) skrev 2015-10-15 14:06:17 följande:

Vad är ett rimligt pris för bostaden som du vet att du kan få igen när som helst?

Jag kan inget om kalkyler/beräkningar, går bara på magkänsla.

Köpte 2010 för 16500000. Varav lån 1500000. Nu 1400000 kr kvar i lån.

Då va jag lite svettig då utropspriset bara va 1195000. Vi budade alltså upp huset rejält. Men efter det har många fastigheter här haft generationsskifte och motsvarande kåkar går för 2-2.2 miljoner. Och med 30-35 min till Kallebäck i GBG blir husen sålda direkt.

Fräsch, dränerat, bergvärme... går vi isär klarar jag att bo kvar ensam med barnen (jag tar över lånen och vi har avtalat att inte ta hänsyn till marknadsvärdet, har pga särkullbarn papper på mycket, bl.a. för att jag tjänar betydligt mer) tills jag bestämt mig för att sälja och dör mannen får jag halva lånet avskrivet.
  • ninalinnea81
    ninalinnea81 skrev 2015-10-15 20:15:46 följande:

Jag kan inget om kalkyler/beräkningar, går bara på magkänsla.

Köpte 2010 för 16500000. Varav lån 1500000. Nu 1400000 kr kvar i lån.

Då va jag lite svettig då utropspriset bara va 1195000. Vi budade alltså upp huset rejält. Men efter det har många fastigheter här haft generationsskifte och motsvarande kåkar går för 2-2.2 miljoner. Och med 30-35 min till Kallebäck i GBG blir husen sålda direkt.

Fräsch, dränerat, bergvärme... går vi isär klarar jag att bo kvar ensam med barnen (jag tar över lånen och vi har avtalat att inte ta hänsyn till marknadsvärdet, har pga särkullbarn papper på mycket, bl.a. för att jag tjänar betydligt mer) tills jag bestämt mig för att sälja och dör mannen får jag halva lånet avskrivet.

Köpte för 1.650.000 . Inte 16.5 miljoner ;)

Skrev ju att jag inte kan räkna!
  • Anonym (Anna)

Knappt 400 % med ditt sätt att räkna. Men sen har vi tillgångar som förvisso är låsta i fastighet på 2 miljoner.

• Anonym (sthlm)

425%, men "bara" 53% belånade och inkomst på över 140k/månad brutto..

• Anonym (låntagare)

"Privat" har vi bara ett CSN lån i familjen, 280 000 kr.
    Inkomster 470 000 kr.
    280/470=60%

Men vi har också en enskild firma med stora tillgångar i fastigheter som till viss del är belånade. Skuld 3 500 000 kr, marknadsvärde i dagsläget 20 000 000 kr.
    Räknar vi med de skulderna blir kvoten:
    3 780 / 470 =804 % !!!!!!

Känns dock inte som vi är så högt belånade med tanke på de stora tillgångarna, men om marknaden skulle kollapsa helt så är det klart att det skulle bli tufft...

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?