• ninalinnea81

Hur mycket lån har ni?

När vi båda jobbar heltid 350%

Nu är en föräldraledig tar ut 5 dgr/vecka 440%

Men jag tycker att man måste väga in det sparande som gjordes under heltidsarbetet som skjuts in för att exempelvis betala ränta och amortering nu. Skulle ju kunna räkna den inkomsten 2 gånger för att lura sig själv och andra!

Huvudsaken är väl att man tänker efter och är medveten.

Vad är det för slags lån? Blanco eller bostad? Studieskulder som generar ett arbete och/eller högre lön?

Har jag köpt bostaden för ett rimligt pris som jag kan få igen?

Osv.

• ninalinnea81
    Anonym (....) skrev 2015-10-15 14:06:17 följande:

Vad är ett rimligt pris för bostaden som du vet att du kan få igen när som helst?

Jag kan inget om kalkyler/beräkningar, går bara på magkänsla.

Köpte 2010 för 16500000. Varav lån 1500000. Nu 1400000 kr kvar i lån.

Då va jag lite svettig då utropspriset bara va 1195000. Vi budade alltså upp huset rejält. Men efter det har många fastigheter här haft generationsskifte och motsvarande kåkar går för 2-2.2 miljoner. Och med 30-35 min till Kallebäck i GBG blir husen sålda direkt.

Fräsch, dränerat, bergvärme... går vi isär klarar jag att bo kvar ensam med barnen (jag tar över lånen och vi har avtalat att inte ta hänsyn till marknadsvärdet, har pga särkullbarn papper på mycket, bl.a. för att jag tjänar betydligt mer) tills jag bestämt mig för att sälja och dör mannen får jag halva lånet avskrivet.
  • ninalinnea81
    ninalinnea81 skrev 2015-10-15 20:15:46 följande:

Jag kan inget om kalkyler/beräkningar, går bara på magkänsla.

Köpte 2010 för 16500000. Varav lån 1500000. Nu 1400000 kr kvar i lån.

Då va jag lite svettig då utropspriset bara va 1195000. Vi budade alltså upp huset rejält. Men efter det har många fastigheter här haft generationsskifte och motsvarande kåkar går för 2-2.2 miljoner. Och med 30-35 min till Kallebäck i GBG blir husen sålda direkt.

Fräsch, dränerat, bergvärme... går vi isär klarar jag att bo kvar ensam med barnen (jag tar över lånen och vi har avtalat att inte ta hänsyn till marknadsvärdet, har pga särkullbarn papper på mycket, bl.a. för att jag tjänar betydligt mer) tills jag bestämt mig för att sälja och dör mannen får jag halva lånet avskrivet.

Köpte för 1.650.000 . Inte 16.5 miljoner ;)

Skrev ju att jag inte kan räkna!
Svar på tråden Hur mycket lån har ni?