• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Cl4udio
    messijah skrev 2016-01-05 05:37:55 följande:

410% fick jag fram. Dock så räknade jag på lånen på huset, men huset är ju värt runt en mille mer? Så då borde jag ändå hamna på 0%?

husets värde har inget o göra med din skuld så det stämmer 410%.
  • Anonym (Skönt)

Fick det till 260%, har numer endast huslån då vi nyligen löst några blancolån genom att låna upp på huset. Innan vi gjorde det var vi procentuellt sett lägre belånade men då räntorna på blancolån inte är särskilt fördelaktiga så har vi nu en lägre månadskostnad då lånet ligger där investeringarna är gjorda. Vi lånade lite till för att göra en sista kostsam renovering. 

Så, man kan ju ligga lågt procentuellt sett men ha väldigt höga ränteutgifter och det är ju så sånt fall värre än att ha en något högre belåningsgrad kan jag känna. 

• Anonym (Jo)

630% nu. Men snart ska vi vara föräldralediga och då kommer vi nog upp i ca 800%

• Anonym (Visst)

600% om jag räknat rätt. Vi räknar dock med att minska detta fort med hög amortering och extra inbetalningar när mannen varje år får en aktieutdelning. Känner mig inte orolig för vår situation.

• gbgumman

510% slutade det hela på. Nybyggt hus Stockholms län nära hav och kommunikationer.

• Anonym (precis)
    gbgumman skrev 2017-06-05 12:12:26 följande:

510% slutade det hela på. Nybyggt hus Stockholms län nära hav och kommunikationer.

precis
  • Anonym (nöjd)

Den kvoten är ca 0.7 så 70%.

520 000 i bolån + csn+ uppskjuten bovinstskatt
    735 000 nettolön in 2016

Inom ett år rasslar det in ett arv så då har vi inga lån alls.

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?