• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Anonym (Ung mamma)

Inga skulder förutom CSN på 50 tkr. Äger en villa.

• Anonym (Här)

237% hamnar vi på, känns helt okej då vi köpte huset förra året. :)

• Anonym (Troligen)

När vi köper hus kommer våra lån troligen uppgå till ca 550% av vår nettårsinkomst. Då har jag räknat på att vi max kommer köpa för 3,5 miljoner och då ha max 85% belåning, dvs max 2975000 i lån. Vi tjänar i nuläget 45000 netto tillsammans men hoppas höja det något innan vi köper hus, så då blir det ju lägre än 550%.

Vi är inte speciellt oroliga då vi i nuläget sparar strax under 20000 per månad så vi har bra marginaler i våra övriga utgifter och kommer ha en buffert på ca 150000 när vi köper hus. Hoppas det blir bra .

• Anonym (Troligen)

Men jo, visst håller jag med om att belåning på fem gånger sin årsinkomst är mycket, men det är vad man ofta får ligga på om man vill bo i eller nära en någorlunda större stad och har vanliga medelklassjobb i det lägre inkomstskiktet. Själva hoppas vi att bubblan äntligen spricker någon gång så att huspriserna blir lägre tills vi ska köpa. Vi har inget att sälja så för oss gör det inget.

• Vinterankan
    Anonym (Mike) skrev 2015-10-14 20:36:31 följande:

Tycker inte om sättet att räkna. 

Att ha låt säga 1 miljon i skuld och en inkomst på 30 000 kr netto. Ger ca 280% 

Att ha 2,7 miljoner i skuld och ha 80 000 kr netto ger också ca 280 % 

Men mat, kläder, nöjen, försäkringar, drift etc är samma för bägge.  Låt säga 20 000 kr. 

Då har ena 10 000 kvar att lägga på boende och den andra 60 000 kr. 

Med en ränta på 5% kostar lånen 4200 resp 11200 kr i månaden. 

Kvar blir således 5800 resp 48 800 kr. 

I min värld är det en ganska stor skillnad. Trots samma skuldsättning. 

Instämmer helt i det. Vi har nästan 5 ggr inkomsten i skulder. Men om räntan går upp till 8% samtidigt som ränteavdraget tas bort så kommer vi fortfarande att ha runt 35 000 kvar att leva på efter att vi betalat ränta + driftskostnader. Så det är inte direkt så att vi känner oss illa ute.

Belåningsgrade är sådan att om vi skulle vara tvungna att sälja precis när en bubbla spricker så skulle det verkligen vara en extrem krasch för att vi skulle få sälja till lägre än vad våra lån är då vi har en belåningsgrad på 60-70% och amorterar 10 000 i månaden. Visst skulle vi göra en förlust jämfört med vad huset är värt nu, men det är ju också så att även den nya bostaden skulle bli billigare att köpa.
  • hundtok

Vi har ca 250%. Känns ganska ok tycker jag. Amorterar 4500kr/mån så det kommer att sjunka ganska snabbt.

• Anonym (inkl. csn)

Ca 350%

För villa, studieskulder på bank och studieskulder hos CSN och bil.

Vilken skattesats räknar ni med? Tar man med jobbskatteavdrag blir det ju lägre!!

Ökar procentsatsen när man ex går på föräldrapeng som ger en lägre inkomst och dessutom beskattas högre?

• gbgumman
    Anonym (Mike) skrev 2015-10-14 20:36:31 följande:

Tycker inte om sättet att räkna. 

Att ha låt säga 1 miljon i skuld och en inkomst på 30 000 kr netto. Ger ca 280% 

Att ha 2,7 miljoner i skuld och ha 80 000 kr netto ger också ca 280 % 

Men mat, kläder, nöjen, försäkringar, drift etc är samma för bägge.  Låt säga 20 000 kr. 

Då har ena 10 000 kvar att lägga på boende och den andra 60 000 kr. 

Med en ränta på 5% kostar lånen 4200 resp 11200 kr i månaden. 

Kvar blir således 5800 resp 48 800 kr. 

I min värld är det en ganska stor skillnad. Trots samma skuldsättning. 

Instämmer. Att äta sig mätt kostar ungefär lika för alla i kronor. Jag äter inte mer bara för att min inkomst ökar. Idag har vi gott om pengar. Vårt boende är det samma. För 10 år sedan tjäna vi ca 20000kr mindre netto ihop. Vi bor på samma plats.
  • Anonym (Troligen)
    Anonym (inkl. csn) skrev 2015-10-15 07:15:26 följande:

Ca 350%

För villa, studieskulder på bank och studieskulder hos CSN och bil.

Vilken skattesats räknar ni med? Tar man med jobbskatteavdrag blir det ju lägre!!

Ökar procentsatsen när man ex går på föräldrapeng som ger en lägre inkomst och dessutom beskattas högre?

Jag har förutsatt att man räknar med den skattesats och ev jobbskatteavdrag man själv har eftersom man skulle räkna utifrån den faktiska nettoinkomsten i hushållet.
Svar på tråden Hur mycket lån har ni?